Katalog Sabina Guz Fizyka, Artykuły Jak zainteresować młodzież fizyką? ? metoda projektu formą aktywizacji uczniówJak zainteresować młodzież fizyką? - metoda projektu formą aktywizacji uczniówObserwując ostatnie lata nauczania fizyki w szkole można wysnuć wniosek, że uczniowie mają coraz większe kłopoty z akceptacją tego przedmiotu. Zjawisko jest długofalowe, nie ogranicza się ani do szczególnej szkoły, ani do konkretnej kategorii wiekowej. Zmniejszające się zainteresowanie fizyką obserwować można i w gimnazjach i w szkołach średnich - dowodem może być liczba uczniów wybierających ten przedmiot na egzamin maturalny, bądź jako kierunek studiów.Zastanówmy się nad tym stanem rzeczy. Dlaczego uczniowie nie lubią fizyki? Myślę, że przyczyna tkwi w formie nauczania. Uczniom coraz mniej odpowiada fizyka wynikająca z programów szkolnych. Dla nich jest to przedmiot nudny, oderwany od życia, przepełniony abstrakcyjnymi regułami i niezrozumiałymi wzorami. Niedogodności nauczania w przepełnionych klasach (bez podziału na grupy), przy ograniczonych środkach finansowych na zakup pomocy naukowych - tylko pogłębia recesję. Tymczasem fizyka powinna przede wszystkim służyć zwykłym ludziom. Dzięki podstawom wyniesionym ze szkoły powinni rozwiązywać w dorosłym życiu problemy praktyczne, czy techniczne. Jak zatem uczyć fizyki, by poruszyć naturalna ciekawość i wyobraźnię ucznia? Należy chyba zacząć od zaproponowania nowego programu, atrakcyjnego, prostego i pobudzającego wyobraźnię. Konieczne będą pomoce i zmiana metod pracy. Fizyka może stać się dla ucznia ciekawa, pod warunkiem, że będzie przekazywana z dużą liczbą doświadczeń. Fizyka to wiedza o świecie i taki świat trzeba uczniom pokazywać i objaśniać, wykorzystując nowe, aktywne metody nauczania takie jak drzewko decyzyjne, łańcuch skojarzeń, mapy mentalne czy projekty. Lekcje prowadzone takimi sposobami powodują emocjonalne związanie ucznia z przedmiotem, a co za tym idzie, większe zaangażowanie i chęć podejmowania pracy badawczej. Projekt, najbardziej wszechstronnie wykorzystuje aktywność i samodzielność uczniów, kształci większość umiejętności ponad przedmiotowych, a zwłaszcza poszukiwanie, porządkowanie wykorzystywanie informacji z różnych źródeł, planowanie, organizowanie i ocenianie własnej nauki oraz przyjmowanie za nią odpowiedzialności. Uczy efektywnego współdziałania w zespole, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, rozwiązywania problemów w twórczy sposób, odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy. Metoda polega na realizowaniu dużych przedsięwzięć o charakterze interdyscyplinarnym w długim okresie czasu. Jest to forma bardzo przydatna w realizowaniu ścieżek edukacyjnych. Z walorów edukacyjnych metody projektu należy wymienić kształtowanie rozwoju osobowości ucznia, aktywizowanie go do samodzielnego działania, zmusza do wysiłku intelektualnego, wdraża do pracy naukowo- badawczej oraz realizuje zadania wychowawcze. Istnieją dwa rodzaje projektów: - Projekt badawczy- polega na zebraniu i usystematyzowaniu informacji o pewnych zagadnieniach. Jego rezultaty w formie esejów, wywiadów, rysunków, albumów, gier itp. Uczniowie prezentują na forum klasy. - Projekt działania lokalnego - polega na podjęciu jakiegoś działania w środowisku lokalnym (także w samej szkole). Efekty działań lokalnych nie zawsze dają się bezpośrednio zaprezentować w klasie szkolnej. Natomiast można je udokumentować w formie np. nagrań audio - video, ilustracji, fotografii itp. Projekt charakteryzuje się tym, że: 1. Ma określone cele i metody pracy 2. Ma ustalone terminy realizacji całości przedsięwzięcia i poszczególnych etapów 3. Ma wyznaczone osoby odpowiedzialne za realizację 4. Znane są kryteria oceny 5. Uczniowie mogą pracować indywidualnie (choć częściej pracują w grupach), dużym stopniu samodzielnie i na własną odpowiedzialność 6. Rezultaty pracy prezentowane są publicznie (na forum klasy lub szkoły) 7. Założenia projektu (temat, cele, metody, terminy, kryteria) są przygotowane przez nauczyciela w formie instrukcji. Przebieg projektu: 1. Dokładne zapoznanie uczniów z metodą projektu. 2. Wprowadzenie uczniów w tematykę zagadnienia, rozdanie materiałów, podanie literatury i wiadomości poszerzających wiedzę dotyczącą tego tematu. 3. Nauczyciel określa temat projektu, przygotowuje instrukcję, ustala sposób i czas realizacji, datę prezentacji i kryteria oceny. 4. Uczniowie w grupach dzielą się zadaniami, klasyfikują posiadane informacje, gromadzą materiały pomocnicze, porządkują je, oceniają i weryfikują przydatność, opracowują dokumentację projektu 5. Nauczyciel czuwa nad merytoryczną stroną projektu, służy pomocą. 6. Publiczna prezentacja wykonanego projektu, dyskusja i ocena końcowa. Ocenianie projektu jest złożone, tak samo jak wykonanie. Musi uwzględniać nie tylko zdobytą wiedzę ale i nabyte umiejętności. Powinno odbywać się etapami i brać pod uwagę samoocenę uczniów i zespołów. Ocena prac poszczególnych grup powinna się opierać na następujących kryteriach: - Spełnienie wszystkich wymagań instrukcji - Ilość i oryginalność własnych pomysłów - Estetyka wykonania prac, referatów, zdjęć i innej dokumentacji - Systematyczność pracy grupowej. Opracowanie: Sabina Guz Wyświetleń: 2158
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |