Katalog Joanna Mogilany Uroczystości, Scenariusze Część artystyczna uroczystości z okazji jubileuszu szkołyCzęść artystyczna uroczystości z okazji jubileuszu szkoły75-lecie II LOUroczystość 21.03.2003 r. piątek godz. 12.30 - J. Mogilany, A. Ciupka 1. Przywitanie, wyjaśnienie celu uroczystości, prowadzenie - Paweł Sasko (III f) 2. Historia szkoły w 4 odsłonach: a) Szkoła 1928-39 - akcent muzyczny, referat, scenka b) Okres wojny (tajne nauczanie) - akcent muzyczny, referat, scenka c) Czasy powojenne (stalinowskie) - akcent muzyczny, referat, scenka d) Czasy współczesne (szkoła dzisiaj) - akcent muzyczny, referat, scenka 3. Przedstawienie dawnych nauczycieli, wręczenie pamiątkowych. .. 4. Piosenka końcowa "Dokąd zmierza ten świat" 5. Przemówienia ORAZ: 1. Wystawa - M. Dziuban 2. Scenariusz lekcji wychowawczych - A. Ciupka + J. Mogilany + M. Dziuban 3. Kulfon Okolicznościowy - T. Kulpiński, J. Mogilany, M. Dziuban 4. Wywiady z dawnymi nauczycielami - M. Rojkowicz, J. Mazur-Fedak, T. Kulpiński a. + "Pokolenia" 5. Uaktualnienie strony internetowej szkoły - J. Mogilany 6. Nadanie sali polonistycznej im. mgr Jadwigi Kubrakiewicz CZĘŚĆ ARTYSTYCZNA UROCZYSTOŚCI Z OKAZJI JUBILEUSZU SZKOŁY SCENARIUSZ OPRACOWANY Z OKAZJI 75. ROCZNICY POWSTANIA SZKOŁY PRZEZ MGR JOANNĘ MOGILANY NAUCZYCIELA HISTORII W II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W SANOKU Historia szkoły została podzielona na cztery okresy, stąd uroczystość składa się z czterech części, zgodnie ze schematem: pieśń, historia oraz scenka z życia szkoły (odpowiadające danemu okresowi historycznemu). Część I - Szkoła w latach 1928-39 a) Pieśń - "My pierwsza Brygada"- chórek chłopięcy + skrzypce + pianino b) Referat - Powstanie i rozwój szkoły w latach 1928-39 c) Scenka Uczennice siedzą w klasie i czekają na nauczyciela, spokojnie, żadnych rozmów. Wchodzi Nauczyciel, Uczennice wstają. Uczennice: Dzień dobry panie profesorze! Nauczyciel: Dzień dobry. Proszę siadać. Nauczyciel: Wyczytuje nazwiska z listy obecności Panna Abramowska, panna Kowalska, panna Otwinowska, Uczennice: Odpowiadają "obecna" Nauczyciel: Czy któraś z panien mogłaby nam wyjaśnić jak doszło do objęcia władzy w Polsce przez Władysława Jagiełłę. Może panna Iksińska, bardzo proszę na środek. Iksińska: wychodzi na środek i odpowiada: Panowanie Władysława Jagiełły zaczęło się od unii w Krewie zawartej w roku 1385. Wtedy podpisany został układ polsko-litewski, w którym władca Litwy Jagiełło, w zamian za rękę królowej Polski Jadwigi, zobowiązał się przyjąć chrzest, przyłączyć Litwę do Polski i odzyskać utracone ziemie. W 1386 r. Jagiełło przybył do Krakowa, gdzie przyjął chrzest, ożenił się z Jadwigą i został koronowany. Nauczyciel: Bardzo dobrze. Piątka. Siadaj. Uczennica: Dziękuję panie profesorze. Nauczyciel: Zapiszcie temat dzisiejszej lekcji: Polska pod panowaniem Władysława Jagiełły. Nauczyciel wstaje i wykłada lekcję, chodząc po klasie. Dziś powiemy sobie o rządach Władysława Jagiełły. Podstawowe problemy związane z jego panowaniem to stosunki z Litwą, stosunki z Zakonem Krzyżackim oraz sprawa następstwa tronu. Wprawdzie w Krewie Jagiełło obiecał, że przyłączy Litwę do Polski, jednak wobec ostrych protestów ze strony Litwinów mianował Witolda wielkorządcą Litwy. Polskę i Litwę połączyła unia personalna. Zajęcie przez Krzyżaków Żmudzi doprowadziło do wybuchu konfliktu zbrojnego zwanego "wielką wojną". W czasie tej wojny Polakom udało się pokonać zakon pod Grunwaldem w 1410 r., co było wielkim sukcesem oręża polskiego. Na mocy pokoju w Toruniu w roku 1411, Polska odzyskała ziemie dobrzyńską. Konflikty z zakonem trwały jednak nadal. Po śmierci Jadwigi w 1399 r., z którą nie doczekał się następcy, dążył do wzmocnienia swojej pozycji oraz zapewnienia tronu w Polsce synom z małżeństwa z Zofią Holszańską. W tym celu nadał szlachcie wiele przywilejów. Władysław Jagiełło zmarł w Gródku pod Lwowem w 1434 roku. Rządził w Polsce 48 lat i był najdłużej panującym władcą Polski. Dzwoni dzwonek Nauczyciel: Do widzenia drogie panny! Uczennice wstają. Uczennice: Do widzenia, panie profesorze! Nauczyciel wychodzi, za nim Uczennice Część II - Okres wojny a) Pieśń - "Dnia 1 września" - chórek dziewczęcy + pianino b) Referat -Działalność nauczycieli w tajnym nauczaniu c) Scenka Nauczyciel siedzi na fotelu w swoim mieszkaniu, dziewczęta i chłopcy wchodzą pojedynczo, siadają na krzesłach wokół stołu Uczeń 1: Dzień dobry panie profesorze. Uczeń 2: Dzień dobry panie profesorze. Uczeń 3: Dzień dobry. Uczeń 4 i 5:Dzień dobry panie profesorze. Uczeń 6: Dzień dobry panie profesorze. Profesor: Dzień dobry. Mam nadzieję, że nikt was nie widział. Wiecie, co nam grozi, gdyby ktoś dowiedział się o tych lekcjach. Uczeń 2: Proszę się nie martwić, nikt się nie dowie. Uczeń 3: Jesteśmy bardzo ostrożni. Profesor: (trochę uspokojony) No dobrze.. ..Udało mi się zdobyć dwa egzemplarze "Pana Tadeusza" od moich znajomych. Kto pierwszy weźmie do przeczytania? Uczeń 6: To może ja. Uczeń 5: I ja. Profesor:. Bardzo proszę pospieszcie się, żebyśmy mogli jak najszybciej omówić to arcydzieło. Porozmawiajmy teraz o Mickiewiczu. Co o nim wiecie? Uczeń 1: Mickiewicz był wybitnym polskim poetą, który żył w latach 1798-1855. Napisał wiele znanych i cenionych utworów. Uczeń 5: Na przykład "Listy z podróży do Ameryki", "Dziady", "Konrad Wallenrod". Uczeń 2: Tworzył w czasach romantyzmu. Uczeń 6: Był patriotą. Profesor: Bardzo dobrze. Dzisiaj musimy już kończyć. Jutro powiemy sobie więcej o Mickiewiczu. Do widzenia. Wychodźcie pojedynczo! Uważajcie! Uczniowie wychodzą pojedynczo i żegnają się: Do widzenia Część III - Czasy powojenne a) Piosenka "Budujemy nowy dom"- chórek dziewczęcy + pianino b) Referat - Historia szkoły od wyzwolenia po czasy stalinowskie c) Scenka Uczennice siedzą w klasie, ubrane w granatowe fartuszki z białymi kołnierzykami Nauczycielka wchodzi do klasy, uczennice wstają i czekają aż dojdzie do swojego miejsca Profesorka: Dzień dobry. Uczennice chórem: Dzień dobry pani profesor. Uczennica 2: Zgłaszam klasę 3a gotową do zajęć lekcyjnych. Stan klasy 40, obecnych 38, nieobecne - Mentalska i Sokólska. Profesorka: Dziękuję. Siadajcie. Uczennica 4 podnosi rękę Profesorka: Słucham Kowalska, co się stało? Uczennica 4: Pani profesor, czy mogłabym się zwolnić do domu, ponieważ źle się czuję? Profesorka: Kowalska! Co to ma znaczyć?! Jednakowo będziesz się czuć w domu jak i w szkole. Nie zawracaj mi głowy takimi bzdurami. Do klasy: Poleciłam wam wczoraj, żebyście przygotowały wiersze o naszych przywódcach socjalizmu. Proszę, może Nowacka. Uczennica 5: Ja przygotowałam wiersz "O Bierucie" Profesorka: A czy nikt nie przygotował wiersza o towarzyszu Stalinie?! Parę rąk podniesionych Profesorka: No! Proszę - Zapolska. Jaki wiersz przygotowałaś? Uczennica 6: Przygotowałam wiersz "Złote Strofy", który napisał Stanisław Jerzy Lec Recytuje wiersz Którą poeci opiewali Ojczyzna, co to od Kamczatki na szynach biegnie aż po San, Którą jak mleka pełny dzban Podają dzieciom czułe matki- To Stalin. Profesorka: Świetnie! No, a jaki wiersz przygotowała Adamska? Uczennica 1: Ja przygotowałam wiersz Adama Ważyka pt. "Rzeka" Recytuje wiersz Mądrość Stalina, rzeka szeroka, w ciężkich turbinach przetacza wodę, płynąc wysiewa pszenicę w tundrach, zalesia stepy, stawia ogrody. W gmachu imperium strop się ugina: pękła kolumna. Wstępuje z głębin mądrość Stalina, rzeka podskórna. Góry wysokie w kraju poety Mao-Tse-Tunga- zgryzła opokę, panów zwaliła i nawodniła biedniackie grunta. Ludzie zbudzeni na ziemi swojej łamią się chlebem, dzielą pokojem. Ty ich opływasz, rzeko rozumna, ty wiejesz zdrowiem, wiatrem urody; przebijasz góry, rzeko podskórna, łączysz narody. Profesorka:. Bardzo pięknie! No to może teraz Nowacka wyrecytuje nam swój wiersz o towarzyszu Bierucie. Uczennica 5 recytuje wiersz (...) Tak dumnie teraz słońce wschodzi I lżejszy jest nam każdy trud, Bo Bierut dzisiaj nam przewodzi, A krajem rządzi On i Lud. Bierut- sława Polski Ludowej, Bierut- przewodnik ludowych mas, W jaśniejsze jutro, w lepszą przyszłość Na czele Partii prowadzi nas. Zapalił światła w ciemnych wsiach, Warszawę podniósł z ruin, Rozsiewa uśmiech w zgliszczach miast. Szczęśliwy kraj buduje. Na zawsze los swój z nami splótł, Bo uczniem jest Stalina.(...) Profesorka: .Pięknie! Widzicie same jaką ważną rolę odgrywają towarzysz Stalin i towarzysz Bierut. Dzisiaj to już wszystko. Do zobaczenia jutro! Uczennice wstają: Do widzenia Pani Profesor! Nauczycielka wychodzi z klasy, za nią Uczennice. Część IV - Czasy współczesne (szkoła dzisiaj) a) Pieśń - J. Karczmarski "A mury runą..." - gitary + duet dziewczęcy b) Referat - Lata 1970-2003 c) Scenka Uczniowie i uczennice wbiegają z wrzaskiem, wchodzi nauczyciel Profesor: Proszę się uciszyć! Uczeń 1: Kowalski: Sorze co będziemy dzisiaj robić? Profesor: Jak zawsze popytamy się. Uczennica 2 - Justyna: podnosi rękę: Sorze, czy mogę wyjść do ubikacji? Profesor: Jeśli musisz. Uczenica 2 wychodzi. Uczeń 3: Ja chciałem zgłosić NP. Profesor: Podaj mi swój numer. Uczeń 3:13 Profesor: Proszę do odpowiedzi nr 17 - Iwona Bocheńska. Uczennica 4 - Bocheńska: Mój numer jest dzisiaj nie pytany. Profesor: No to dzisiaj jest 21, więc poproszę nr 21 - Agata Chmielewska. Uczennica 5 - Chmielewska: Ja nie mogłam się wczoraj nauczyć, bo mnie głowa bolała Profesor: No to jesteś dzisiaj nieprzygotowana - nast! Poproszę nr 7 - Jacek Kowalski. Uczeń 1: Sorze nie dzisiaj, ja dzisiaj nie mogę. Na następnej lekcji. Profesor: Ale ja dzisiaj mogę Uczeń 1: Niech Sor zapyta kogoś innego. Może są chętni? Profesor: Widzę las rąk, ale twoja jest najładniejsza. Uczennica 2 wraca Uczeń 1: To ja chcę np., ale żeby nie było tego w dzienniku. Profesor: Tym razem ci daruję, ale żeby to mi było ostatni raz.(Po chwili) Justyna proszę, zdejmij kosmetyczkę z ławki i zajmij się lekcją. ( uczennica 2 z niechęcią spełnia polecenie) Zapiszmy sobie dwa zdania do ostatniej lekcji. Uczeń 3: Profesorze zaraz będzie dzwonek. Jutro dokończymy. Profesor: Jeszcze mamy 5 min. Uczennica 4. Już nie! (Dźwięk dzwonka). Uczniowie wybiegają z klasy, za nimi wychodzi nauczyciel. Opracowanie: MGR JOANNA MOGILANY Wyświetleń: 11400
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |