Katalog

Małgorzata Łangowska
Zajęcia przedszkolne, Konspekty

Zajęcia otwarte w oddziale przedszkolnym z udziałem uczniów klasy I

- n +

Zajęcia otwarte w oddziale przedszkolnym z udziałem uczniów z klasy pierwszej

Zajęcia otwarte, przeprowadzone w dniu 24. 03. 2003 roku
Opracowała Małgorzata Łangowska

BLOK TEMATYCZNY: TO JUŻ WIOSNA
Temat dnia: Kolory wiosny.

EDUKACJA: polonistyczna, przyrodniczo - społeczna, plastyczna, matematyczna, ruchowa.

Cele ogólne:
- zapoznanie dzieci z oznakami wiosny,
- dostrzeganie zmian zachodzących wiosną,
- zapoznanie z kwiatami wiosennymi hodowanymi przez człowieka oraz dziko rosnącymi,
- wdrażanie do ochrony kwiatów,
- umiejętność przeliczania przedmiotów i podawanie prostych działań,
- pomoc słabszym kolegom,
- nawiązanie przyjaznych stosunków między dziećmi, (zintegrowanie dzieci),

Metody: rozmowa, pokaz, drama, ćwiczenia praktyczne.
Formy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: naturalne okazy kwiatów, ilustracje, wizytówki z kwiatami, gotowe elementy (motyle, kwiaty, biedronki), kaseta z piosenką "Wiosenka" i nagranie: odgłosy ptaków, torebki z nasionami kwiatów.

Przebieg zajęć:

1. Powitanie dzieci
2. Zaproszenie przedszkolaków na salę gimnastyczną
3. Poznajmy się, dzieci siedzą w kręgu
Uczniowie z klasy pierwszej mają przyczepione wizytówki na których są narysowane wiosenne kwiaty (tulipan, krokus, żonkil, przebiśnieg, zawilec itd.), pod nazwą kwiatu są napisane ich imiona. Dzieci przedstawiają się przedszkolakom wymawiając swoje imię, które dzielą na sylaby i wykonują dowolny ruch np. skakanie na jednej nodze lub pajac itp. Następnie dzieci z oddziału przedszkolnego wybierają wizytówki z ulubionym kwiatkiem i pierwszoklasiści pomagają im napisać ich imiona. Przedszkolaki przedstawiają się, głoskując swoje imię.
4. Powitanie wiosny.
Do klasy wchodzi jedna z uczennic klasy pierwszej przebrana za wiosnę. Dzieci śpiewają piosenkę "Witaj wiosno!". Następnie uczniowie zadają pytania wiośnie,(próba dialogu),np.
- Kiedy wiosna przybyła do Polski?
- Co przyniosła ze sobą?
- Jakie skarby ma w koszyku?
- Jakie kwiaty rozkwitają wiosną?
- Jakie ptaki i owady zwiastują wiosnę?
5. Drama - naśladujemy zwierzęta i ptaki (skaczemy jak żabka, śpiewamy jak skowronek, chodzimy jak bocian, fruwamy jak motylek, itp.)
6. Zaprezentowanie wiosennych kwiatów na wystawce. Uczniowie przyporządkowują im nazwy. Zapoznanie z roślinami chronionymi, udzielenie odpowiedzi: dlaczego należy objąć ochronną rośliny?
Rozmowa na postawione pytanie problemowe:
- Skąd bierzemy kwiaty?
- Jakie muszą być warunki, aby roślina wykiełkowała?
Pokaz nasion w torebce oraz cebulek kwiatowych. Wysianie do skrzynek nasion oraz wysadzenie do doniczek cebulek kwiatowych. (Zadaniem dzieci będzie podlewanie nasion, następnie pikowanie i wysadzenie roślin na rabatce kwiatowej przed szkołą).
7. Łamigłówki matematyczne:
Nauczyciel poleca wstać dzieciom, które mają nazwę - żonkil i zadaniem pozostałych jest policzenie i podanie odpowiedzi. Tak samo robi z tulipanami i innymi kwiatami. Dokonują porównań ile jest więcej, tulipanów czy stokrotek?. Podobnie postępujemy z innymi kwiatami.
8. Zamiana miejsc - zabawa aktywizująca.
Na hasło np. tulipan, dzieci mające wizytówkę z tulipanem muszą zmienić się miejscami. Podajemy kolejno hasła: zawilec, żonkil, stokrotka itd., aby wszyscy dokonali zamiany.
9.Rozwiązywanie wiosennych zagadek.
10. Praca w grupach.
Dzieci dobierają się w grupy zgodnie ze swoją wizytówką. Żonkile tworzą jedną grupę, tulipany drugą, stokrotki trzecią itd.. W ten sposób powstały zespoły wymieszane z przedszkolakami. Siadają przy stolikach. Oglądanie przedmiotów zgromadzonych na stołach np. motyle, biedronki, wiosenne kwiaty, bazie itp.
11. Wykonanie w grupach pracy plastycznej" Wiosenny ogród". Tworzą kompozycję z gotowych elementów(colaż), pastelą domalowują własne.
12. Prezentacja prac, wybór najpiękniejszej, którą dzieci z oddziału przedszkolnego zabiorą na pamiątkę.
13.Podsumowanie zajęć.
Na pożegnanie pani wiosna w nagrodę za piękną pracę wszystkich dzieci rozdaje prezenty. Są to słodkie kwiaty wykonane na zajęciach pozalekcyjnych. (Kwiatek wykonano z okrągłego lizaka, z kolorowego papieru zrobiono płatki, patyczek owinięto zieloną bibułką)

W lekcji uczestniczyły dzieci z oddziału przedszkolnego, nauczycielka świadomie nie zastosowała ćwiczeń w pisaniu. Również ćwiczenia matematyczne były proste dostosowane do 6-latków. Nauczycielka chciała, aby dzieci z klasy pierwszej zainteresowały czynnie przedszkolaków. Poprzez takie zajęcia, chciałam wdrożyć grupę dzieci 6-letnich do samodzielnej pracy i zaciekawić tematem.

Opracowanie: mgr Małgorzata Łangowska

Wyświetleń: 3752


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.