Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Iwona Peciak
Język polski, Scenariusze

Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie II gimnazjum

- n +

Cykl lekcji z języka polskiego w II klasie gimnazjum.

TEMAT: Zapraszamy gości - tworzenie scenariusza spotkania.

CELE OPERACYJNE: Uczeń po lekcjach powinien:
- efektywnie współpracować w grupie,
- wchodzić w przydzielone mu role (Zeusa, Hery, Heleny itd.)
- dbać o kulturę słowa mówionego i pisanego,
- być odpowiedzialny za przydzielone mu zadanie,
- dokonać umiejętnej samooceny.

METODY: oglądowa - praca z tekstem, ćwiczenia redakcyjne, "burza mózgów", dyskusja.

POMOCE: szary papier, pisaki, tekst inscenizacji pt.: "Na Olimpie" autorstwa M. Karczmarek. (Tu można wykorzystać inny scenariusz inscenizacji o tematyce mitologicznej. Nie posiadam zgody autorki na publikowanie tekstu "Na Olimpie".)

ZAJĘCIA I

PRZEBIEG LEKCJI:

1. CZĘŚĆ WSTĘPNA - czynności organizacyjne (podanie informacji o tematyce i celach lekcji, podział klasy na 4 grupy wg rozlosowanych wcześniej kolorowych kartoników. Przypomnienie o zasadach efektywnej współpracy w zespole.

2. CZĘŚĆ ZASADNICZA - praca w grupach (każdy zespół otrzymuje egzemplarz inscenizacji pt.: "Na Olimpie".)
Zadania do wykonania w grupach:
Grupa I: Opracowanie projektu strojów, rekwizytów i dekoracji do inscenizacji.
Grupa II: Przydział i rozpisanie ról.
Grupa III: Opracowanie krzyżówki sprawdzającej stopień zrozumienia przedstawienia o tematyce mitologicznej (przeznaczonej dla uczniów klasy V) .
Grupa IV: Przygotowanie scenariusza spotkania w świetlicy szkolnej (z udziałem zaproszonej klasy V) .
(! Nauczyciel kontroluje pracę grup, służąc radą i pomocą) .

3. CZĘŚĆ KOŃCOWA.
- Przedstawienie efektów pracy grup. Ewentualnie propozycje uwagi i zmiany.
- Podsumowanie i zebranie.
- Zadanie domowe: Przygotuję się do pierwszej próby.

ZAJĘCIA II.
Jest to lekcja, podczas której odbywają się pierwsze przymiarki i próby inscenizacji.

ZAJĘCIA III.
(na świetlicy szkolnej z udziałem zaproszonych gości - klasy V)

TEMAT: Niezwykłe przyczyny wojny trojańskiej.

CELE OPERACYJNE : - uczeń (klasy V) po lekcji powinien:
- znać przyczynę wybuchu wojny trojańskiej wg wierzeń Greków,
- znać najważniejszych bogów Olimpu,
- wypowiedzieć się na temat obejrzanej inscenizacji,
- przekazać zapamiętane fakty.

METODY: inscenizacji, pogadanka.

POMOCE: kartki z krzyżówką, tablica.
(! Zajęcia prowadzone są przez uczniów klasy II gimnazjum wg wypracowanego przez grupę IV scenariusza) .

TOK ZAJĘĆ.

1. CZĘŚĆ WSTĘPNA: Czynności organizacyjne - podanie tematu i celu spotkania. Prośba o uważne oglądanie inscenizacji.

2. CZEŚĆ ZASADNICZA:
- Inscenizacja - przedstawienie życia na Olimpie oraz głównej przyczyny wybuchu wojny trojańskiej.
- Pogadanka - określenie wrażeń i emocji na temat obejrzanej inscenizacji ( prowadzący zadają pytania uczniom klasy V)
- Interpretowanie wyrażeń: koń trojański, jabłko niezgody. Redagowanie zdań z użyciem tych wyrażeń. Zapisywanie na tablicy.

3. CZĘŚĆ KOŃCOWA:
- Podsumowanie - rozdanie kartek z krzyżówką i wspólne jej rozwiązywanie.
- Zapisanie tematu i wklejenie krzyżówki do zeszytów.
- Zadanie i objaśnienie pracy domowej: Sprawozdanie z lekcji.
- Ewaluacja (klasa II gimnazjum) .

KRZYŻÓWKA TROJAŃSKA.

1. OWOC NIEZGODY WŚRÓD BOGIŃ.
2. BÓG OGNIA I KOWALI, GOŚĆ NA UCZCIE ZEUSA.
3. NAPÓJ MŁODOŚCI UWIELBIANY PRZEZ BOGÓW.
4.. ........... TROJAŃSKI.
5. PAN PODZIEMIA, GOŚĆ NA UCZCIE U ZEUSA.
6. PORWAŁ PIĘKNĄ HELENĘ.
7. MIEJSCE WALKI GREKÓW Z TROJAŃCZYKAMI.
8. NAJPIĘKNIEJSZA KOBIETA GRECJI, UKOCHANA PARYSA.

EWALUACJA:

1. Mój osobisty wysiłek włożony w efekty pracy grupy:
...................................................
...................................................
...................................................
...................................................
...................................................
...................................................
2. Zajęcia były interesujące, ponieważ:
...................................................
...................................................
...................................................
...................................................
...................................................
...................................................
3. Nie podobało mi się:
...................................................
...................................................
...................................................
...................................................
...................................................
...................................................
4. Dzięki tym lekcjom odkryłem, że:
...................................................
...................................................
...................................................
...................................................
...................................................

Opracowanie: Iwona Peciak

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4800
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 1
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014