Katalog

Hanna Nowak
Muzyka, Artykuły

Rozwijanie poczucia rytmu u dzieci

- n +

Rozwijanie poczucia rytmu u dzieci.

Rozwój zdolności muzycznych u dzieci stanowi szczególny przedmiot badań psychologii muzycznej. Zajęcia wychowania muzycznego mają na celu umuzykalnienie wszystkich dzieci niezależnie od poziomu i jakości ich zdolności muzycznych. Realizacja tego celu możliwa jest tylko przy pełnym uświadomieniu sobie różnic zachodzących między dziećmi pod względem posiadanych zdolności muzycznych. Podobnie jak inteligencja, zdolności muzyczne występują zgodnie z rozkładem normalnym tzn. najbardziej rozpowszechnione są uzdolnienia przeciętne, a znacznie mniejszy procent populacji wykazuje zdolności większe lub mniejsze od przeciętnych. Głównym przedmiotem oddziaływania pedagogicznego jest zatem dziecko przeciętnie uzdolnione.

Wszyscy badacze zdolności muzycznych zgadzają się, że oddziaływanie muzyki na małe dziecko jest natychmiastowe i bezpośrednie. Już w niemowlęctwie reakcje dziecka na muzykę są spontaniczne. Noworodek reaguje silnie na zmiany w natężeniu i czasie trwania dźwięków. Głośne bodźce wywołują zwiększoną ruchliwość ciała, zamykanie powiek i zmiany w oddychaniu. Dźwięki trwające 15 sekund wywołują większe ruchy i szybszy oddech niż te, które trwają 1 sekundę.

Dzieci w wieku od 2-6 lat charakteryzują się intensywnością rozwoju muzycznego. Muzyka oddziałuje na dziecko w tym okresie głównie poprzez element rytmu. Ćwiczenia i zabawy rytmiczne zaspokajają wrodzoną dziecku potrzebę ruchu, wyrabiając jednocześnie szereg dyspozycji psychofizycznych, takich jak: spostrzegawczość, pamięć, uwaga, szybka reakcja itp. Ćwiczenia rytmiczne aktywizują umysł, ciało dziecka, mobilizują do działania i wyrabiają dyscyplinę wewnętrzną, wnoszą do zajęć muzycznych element ruchu i zabawy.

"Ćwiczenia rytmiczne są systemem dobranych ruchów wykonywanych ściśle z muzyką. W rytmice muzyka odgrywa rolę przewodnią, nadając kierunek ruchom. W ćwiczeniach rytmicznych występują jednocześnie trzy momenty: spostrzeganie dźwięków, skojarzenie z pewnym ruchem i uczucie przyjemności towarzyszące zazwyczaj aktywnej pracy muzycznej. Występuje tu współdziałanie muzyki, woli i uczucia". Muzyka improwizowana, która towarzyszy ćwiczeniom rytmicznym, decyduje o ich charakterze - stwarza bowiem momenty zaskoczenia, atmosferę ciągłej gotowości słuchowo - ruchowej, a co za tym idzie wyrabia u dzieci umiejętność skupienia uwagi, szybkiej orientacji i reakcji ruchowej.

Świat dźwięków interesuje dziecko już od najmłodszych lat. Szczególnie zwracają jego uwagę dźwięki powtarzające się w określonych odstępach czasu wg określonego rytmu. Z ciekawością obserwuje (a następnie naśladuje w zabawach) tykanie zegara, stukanie kół pociągu, tętent kopyt końskich, kroki maszerujących żołnierzy, warkot maszyny i wiele innych rytmicznych odgłosów z otoczenia. Staramy się wzbogacić te obserwacje zwracając uwagę dziecka na inne jeszcze efekty akustyczne przebiegające rytmicznie, jak: stukot kropel deszczu o rynnę, uderzenia fali o brzeg, skrzypienie kołyski (haka, huśtawki) i wiele innych. Powtarzanie prostego rytmu powiązanego z tekstem należy do pierwszych zadań w kształceniu muzycznym przedszkola.

Dzieci powtarzają rytmiczny tekst równocześnie klaszcząc lub też wykonują zadanie wiążąc recytację tekstu z inną formą ruchu. Najbogatszym źródłem różnorodnych rytmów są piosenki dziecięce. Wybrany przez nauczycielkę rytm do opracowania i utrwalenia powinien wyraźnie zaznaczyć się w piosence, dominować w niej lub występować w najbardziej charakterystycznych fragmentach.

Lista obecności rodziców na zebraniu w dniu 2 października 2003 roku, podczas wygłoszenia referatu na temat: "Rozwijanie poczucia rytmu u dzieci".

 
LP. IMIĘ I NAZWISKO PODPIS
1.    
2.    
3.    
4.    
5.    
6.    
7.    
8.    
9.    
10.    
11.    
12.    
13.    
14.    
15.    
16.    
17.    
18.    
19.    
20.    

Opracowanie: Hanna Nowak

Wyświetleń: 3281


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.