Katalog Katarzyna Śnieg Język polski, Scenariusze Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o Biblii - scenariusz lekcjiPowtórzenie i utrwalenie wiadomości o Biblii.Scenariusz lekcji języka polskiego w kl. IACele lekcji: 1. Sprawdzenie oraz utrwalenie wiadomości i wiedzy dotyczącej Biblii 2. Zbadanie umiejętności posługiwania się przez uczniów metodami aktywnymi (drzewko decyzyjne, gorące krzesła, metaplan) 3. Sprawdzenie umiejętności z zadawania pytań, sposobu i formy wyrażania myśli, sądów, logicznego ich uzasadniania, wnioskowania 4. Wykazanie uniwersalnego charakteru Biblii poprzez połączenie tradycji i współczesności (Księga Hioba, wiersze Anny Kamieńskiej - "Powrót Hioba", "Hiob i młodzieniec") 5. Zaprezentowanie inwencji twórczej uczniów - teksty poetyckie (psalmy) Metody aktywne: drzewko decyzyjne, gorące krzesła, metaplan, heureza(dyskusja) Tok lekcji: 1) Sprawozdanie pracy (drzewko decyzyjne: Przygotować się czy nie przygotować do powtórzenia wiadomości o Biblii?) Cel: Wykazanie się jak największą wiedzą i umiejętnościami Omówienie schematu drzewka decyzyjnego przez ucznia. 2) Sprawdzenie podstawowych wiadomości o Biblii (gorące krzesła, pytania przygotowane przez klasę) 3) Przedstawienie kosmogonii biblijnej. 4) Grzech pierworodny, wygnanie z Raju. 5) Elementy dramy (inscenizacja)- Wspomnienia i nauki Hioba, spotkanie z młodzieńcami-(Hiob siedzi) Mł.1-"Hiobie przyszedłem się uczyć od ciebie/ufny jak chłopię z tabliczką / i pocałunkiem matki na policzku Mł.2-ucz mnie/jak znosić ból samotność obelżywe słowa/a nade wszystko starość. Mł.3-Powiedz mi czym jest choroba czym jest obrzydliwość własnego ciała czym jest ja które cuchnie. Mł.4-Naucz mnie Hiobie żyć/ucz mnie upływu czasu. Mł.5-Hiobie ucz mnie cierpliwości ucz mnie posłuszeństwa którym się brzydzę. Hiob opowiada historię swojego życia, wygłasza pouczenia wypływające z niej(wstaje, odwraca się twarzą do tablicy). Mł.1-nie umarł Hiob/Dźwignął się ze wszystkiego/z nędzy brudu świerzbu samotności. Mł.2-Ileż bardziej prawdziwy byłby Hiob umarły/jeszcze po śmierci Bogu bólu pięściami grożący/ Lecz Hiob ocalał. Mł.3-Lecz Hiob szczęśliwy nie miał siły być szczęśliwy/ bał się że wtórym szczęściem zdradza szczęście/ bał się że wtórnym życiem zdradza życie Mł.4-Nie lepiej ci było umierać/ z innymi w jednym bólu i żałobie/ niż teraz z szczęścia nowego odchodzić. Wśród nowych ludzi zbędny jak wyrzut sumienia/ Mł.5-W ciemności chodzisz ciemnością owinięty/ ból przecierpiałeś przecierp teraz szczęście.(Hiob powraca, odwraca się twarzą do klasy. Wszyscy młodzieńcy- A Hiob szeptał uparcie, Hiob- Panie, Panie...). 6) Przypomnienie historii Abrahama, cech stylu biblijnego. 7) "Czy można ustalić granice ludzkiego poświęcenia"- dyskusja, oczekiwane wnioski: - Jeżeli człowiek prawdziwie kocha, nie ma takiej granicy. Dla miłości jest gotów wszystko poświęcić. - Jeżeli brak miłości, taką granicę człowiek może wyznaczyć. - Zawsze człowiek decyduje o tym czy i jak wiele jest w stanie poświęcić dla kogoś i czegoś. 8) Relacja Bóg- człowiek w oparciu o historię Hioba i Abrahama. Jak ona wygląda? Oczekiwane odpowiedzi: Bóg: - oczekuje postępowania człowieka zgodnego z jego wolą, - kocha ludzi i żąda od nich wzajemności, - karze ludzi i doświadcza ich. Człowiek: - kocha Boga i jest mu posłuszny, - boi się cierpienia, które Bóg zsyła na ludzi, - uważa, ze jest to kara za grzechy. 9) Psalm jako gatunek biblijny, jego rodzaje. Czytanie wybranych psalmów napisanych przez uczniów (podkład muzyczny) 10) Kazanie na Górze- 8 błogosławieństw (Kogo Chrystus zalicza do błogosławionych? Jaką nagrodę obiecuje?). Wysłuchanie nagrania 11) Przypowieść O miłosiernym Samarytaninie: - cechy gatunku, - uniwersalny charakter paraboli, - wyjaśnienie pojęcia miłosierdzie, wskazanie z jakiego przykazania wypływa. 12) "Hymn o miłości" św. Pawła- znaczenie miłości w życiu człowieka Obraz miłości doskonałej (Bożej) Odpowiedź na pytanie. Który z rodzajów miłości jest najbliższy idealnej miłości Boga? Dlaczego? Oczekiwana odpowiedź: miłość matczyna lub miłość rodzicielska. 13) Obraz miłości w Starym Testamencie- "Pieśń nad pieśniami" Interpretacja księgi. Porównanie dwóch obrazów miłości.(miłość erotyczna- "Pieśń nad pieśniami", miłość metafizyczna "Hymn o miłości" św. Pawła) 14) Cytaty z Biblii. Który z nich jest mi najbliższy i dlaczego? (Uzasadnienie wypowiedzi przez uczniów) 15) Wyjaśnij termin: parafraza 16) Wnioski z przebiegu lekcji w postaci metaplanu. (Praca domowa)
Opracowanie: Katarzyna Śnieg Wyświetleń: 6301
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |