Katalog

Elżbieta Malicka
Awans zawodowy, Sprawozdania

Sprawozdanie z planu rozwoju zawodowego

- n +

Sprawozdanie z planu rozwoju zawodowego

Wstęp Okres stażu związanego z ubieganiem się przeze mnie o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego wyniósł 2 lata i 9 miesięcy. Przez cały okres stażu starałam się, aby realizacja mojego planu przebiegała zgodnie z założonymi wcześniej terminami i z pożytkiem dla uczniów i mojej szkoły.

Realizując zadania planu rozwoju zawodowego korzystałam z przepisów prawa oświatowego: Ustawa o Systemie Oświaty, Karta Nauczyciela ustawa z 26 stycznia 1982 r. (z późniejszymi zmianami) oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.

W sferze organizacyjnej udało mi się zrealizować wszystkie zadania, które zaplanowałam w planie rozwoju zawodowego

W drugiej połowie sierpnia 2000 roku przeanalizowałam przepisy prawa oświatowego, dotyczące awansu zawodowego nauczyciela. Podsumowałam swój dotychczasowy dorobek zawodowy i przemyślałam swoje zamierzenia na przyszłość. Stwierdziłam że powinnam rozpocząć staż na nauczyciela dyplomowanego. 30 sierpnia 2000 roku złożyłam poprawnie sformułowany wniosek do dyrektora szkoły, pani .................................. o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego. Wniosek został pozytywnie przyjęty. We wrześniu oddałam do dyrektora szkoły plan rozwoju zawodowego, który został pozytywnie zatwierdzony.

W październiku 2000 roku uczestniczyłam w warsztatach na temat planowania rozwoju zawodowego nauczyciela.

Na podstawie wewnątrzszkolnego systemu oceniania, opracowałam przedmiotowy system oceniania z matematyki i wdrożyłam go do realizacji. Na bieżąco współpracowałam z rodzicami moich wychowanków. Informowałam ich o postępach uczniów w nauce i zachowaniu, nie tylko podczas zebrań, ale także podczas spotkań indywidualnych w szkole i niekiedy w domu ucznia.
Systematycznie gromadziłam dokumenty, zaświadczenia, scenariusze lekcji oraz zdjęcia, świadczące o mojej pracy zawodowej.


W sferze dydaktycznej zrealizowałam prawie wszystkie zadania, które zaplanowałam w planie rozwoju zawodowego

W zakresie doskonalenia warsztatu i metod pracy zaplanowałam sobie udział w warsztatach, dotyczących nauczania matematyki według programu "Matematyka 2001", ponieważ ten program realizuję. Uznałam to za celowe, gdyż z tym programem pracowałam krótko. Podobała mi się oferta doskonalenia nadesłana z WSiP do szkoły, a dotycząca interesującej mnie problematyki. Wysłałam zgłoszenia na trzy formy doskonalenia. Niestety nie zostałam zakwalifikowana na żadne z nich.

Kolejnym moim zamierzeniem z zakresu doskonalenia warsztatu pracy było urządzenie pracowni matematycznej i opieka nad nią. Z tego zadania udało mi się w pełni wywiązać. W momencie rozpoczęcia pracy w gimnazjum otrzymałam do dyspozycji salę, przekazaną naszej szkole przez szkołę podstawową z przeznaczeniem na pracownię matematyki. Niestety sala ta była zaopatrzona tylko w tablicę i zniszczone stare meble. Moim zadaniem było urządzić ją tak, aby przypominała klasę, w której odbywają się lekcje matematyki. We własnym zakresie wykonywałam gazetki, pomoce dydaktyczne, zdobywałam kwiaty, kwietniki i inne rzeczy, które sprawiły, że dzisiaj moja sala jest jedną z ładniejszych w szkole. Samodzielnie w czasie wakacji odnowiłam regał i biurko. Gazetki i pomoce dydaktyczne są na bieżąco aktualizowane. Uczniów uczuliłam na porządek i poszanowanie czyjejś pracy, co sprawia, że nie niszczą tego co tam spotykają a często sami starają mi się pomóc.

We własnym zakresie starałam się pogłębiać swoje umiejętności pedagogiczne i stosować nowoczesne metody pracy na lekcjach matematyki w oparciu czytanie fachowej literatury, czasopism matematycznych, a także korzystanie z ciekawych stron internetowych innych nauczycieli. Na bieżąco śledziłam stronę WSiP, gdzie są zamieszczane ciekawe materiały, dotyczące "Matematyki 2001"
Często znalezione ciekawe scenariusze lekcji wykorzystywałam w swojej pracy dydaktycznej.

Pomimo, że nie funkcjonuje w naszej szkole koło matematyczne uczniowie zdolni mieli możliwość rozwijania zainteresowań i sprawdzenia swoich umiejętności matematycznych poprzez udział w różnych konkursach matematycznych. Starałam się przygotowywać młodzież do tych konkursów dodatkowo poza lekcjami w swoim wolnym czasie. Jednak czas uczniów również był ograniczony dowozami, ponieważ uczniowie naszego gimnazjum to młodzież z terenu całej gminy. Mimo tych trudności uczniowie w każdym roku szkolnym brali udział w konkursie "Kangur matematyczny". W każdym roku mieliśmy osiągnięcia w postaci dobrego wyniku lub wyróżnienia, natomiast w roku szkolnym 2001/2002 uczeń klasy trzeciej uzyskał wynik bardzo dobry.

Braliśmy też udział w konkursie przedmiotowym z matematyki organizowanym przez Mazowieckie Kuratorium Oświaty, a także w konkursie matematycznym organizowanym przez Centrum Edukacji Szkolnej.

W roku szkolnym 2001/2002 zorganizowałam wewnątrzszkolny konkurs matematyczny pod hasłem: "Najlepszy matematyk w szkole". Konkurs przebiegał w trzech etapach i wyłonił uczniów, którzy okazali się najlepsi. Podsumowaliśmy konkurs na apelu szkolnym, gdzie zostały wręczone dyplomy i drobne upominki zwycięzcom.

W roku szkolnym 2001/2002 opracowałam zestaw narzędzi do badania osiągnięć uczniów. Było to opracowanie sprawdzianu końcowego dla klasy drugiej, który następnie przeprowadziłam w klasie IIa, sprawdziłam oraz opracowałam wyniki i dokonałam analizy jakościowej i ilościowej zgodnie z zasadami pomiaru dydaktycznego według Bolesława Niemierki. Następnie z wynikami została zapoznana rada pedagogiczna. Sprawdzian ten wykazał dobrą znajomość przez uczniów materiału programowego.

Na bieżąco wykorzystywałam technologię komputerową w pracy pedagogicznej. Korzystałam z internetu, encyklopedii multimedialnych. Wykorzystywałam na bieżąco komputer do wykonywania gazetek do klasy, przygotowywania sprawdzianów dla uczniów. Ponadto korzystałam z programu Microsoft Exel w celu dokonywania podsumowania klasyfikacji końcowej swoich wychowanków. W programie PoverPoint wykonywałam prezentacje do wykorzystania na lekcjach matematyki.

W sferze osobistej zrealizowałam wszystkie zadania, które zaplanowałam w planie rozwoju zawodowego

We wrześniu 2000 roku dokonałam przeglądu osiągnięć, nabytych umiejętności, zdobytych kwalifikacji i określiłam kierunek doskonalenia.

Uczestniczyłam w szkoleniowych radach pedagogicznych dotyczących m.in. awansu zawodowego, pomiaru dydaktycznego, agresji wśród uczniów i wielu innych.

Dzieliłam się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi.
Prowadziłam zajęcia otwarte dla nauczycieli. Najciekawsze z nich to: lekcja matematyki w klasie Ia przeprowadzona w roku szkolnym 2000/2001: "Równania równoważne" oraz lekcja matematyki w klasie IIIa przeprowadzona w roku szkolnym 2002/2003 na temat: "Utrwalenie wiadomości o przekształceniach geometrycznych"

Byłam również opiekunem stażu w roku szkolnym 2001/2002 nauczycielki kontraktowej pani ......................................... . W trakcie sprawowania opieki prowadziłam lekcje, które obserwowała stażystka oraz ja obserwowałam lekcje prowadzone przez panią ..................................... . Wspólnie omawiałyśmy lekcje, wymieniałyśmy uwagi na ich temat. Na bieżąco udzielałam jej odpowiedzi na powstające pytania w trakcie pracy. Wspólnie porównywałyśmy wyniki sprawdzianów, wyciągałyśmy wnioski do dalszej pracy.

Współpracowałam z innymi nauczycielami w ramach zespołu samokształceniowego z zakresu przedmiotów matematyczno - przyrodniczych.

W kwietniu 2003r. przeprowadziłam zebrania dla rodziców uczniów klas trzecich na temat egzaminu gimnazjalnego 2003 - jego podstaw prawnych, standardów wymagań, sposobu przeprowadzenia, znaczenia wyników egzaminu dla uczniów.

Moja wymiana doświadczeń nie ograniczała się tylko do obszaru swojej szkoły.

W roku szkolnym 2002/2003 opublikowałam swoje materiały dydaktyczne na stronie internetowej www.profesor.pl . Są to: przedmiotowy system oceniania z matematyki wraz z kryteriami ocen z matematyki, scenariusz lekcji matematyki w klasie IIIa - hospitacji diagnozującej: "Utrwalenie wiadomości o przekształceniach geometrycznych" oraz ankietę na temat frekwencji uczniów.

W kwietniu 2003 opracowałam własną stronę internetową i umieściłam na serwerze Republika pod adresem: http://republika.pl/malicka2003 . Umieściłam na niej własne materiały opracowane w trakcie pracy dydaktyczno - wychowawczej. Należą do nich rozkłady materiału, przedmiotowy system oceniania, scenariusze lekcji, plan pracy wychowawczej dla klasy III gimnazjum, ankieta na temat frekwencji, prezentację na temat funkcji liniowej.

Doskonaliłam swoje umiejętności z zakresu obsługi komputera i korzystania z internetu. W lipcu i w sierpniu 2002 roku w ramach projektu: "Pracownia internetowa w każdym gimnazjum" ukończyłam 40-to godzinny kurs A - Podstawy użytkowania komputera, 40-to godzinny kurs B - Podstawy internetu w dydaktyce oraz 40-to godzinny kurs C - Internet w dydaktyce.

W roku szkolnym 2002/2003 ukończyłam Studia Podyplomowe w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Płocku o kierunku: Informatyka, co dało mi kwalifikacje do nauczania przedmiotu informatyka.

Na bieżąco gromadziłam biblioteczkę z zakresu obsługi komputera oraz korzystania z internetu.

W każdym roku układałam i aktualizowałam harmonogramy dyżurów nauczycieli w czasie przerw.

Byłam koordynatorem ścieżki filozoficznej.

Organizowałam na terenie szkoły prace porządkowe uczniów.

Wspólnie z dwiema innymi koleżankami opracowałam regulamin konkursu na najlepszą klasę w szkole.

Wspólnie z opiekunem Samorządu uczniowskiego opracowałam plan poprawy frekwencji w szkole. Opracowałam również ankietę na temat frekwencji, przeprowadziłam ją wśród uczniów oraz podsumowałam i wnioski zostały przedstawione radzie pedagogicznej.

W sferze wychowawczo - opiekuńczej zrealizowałam wszystkie zadania, które zaplanowałam w planie rozwoju zawodowego

Uczestniczyłam w realizacji zadań ogólnoszkolnych wychowawczych i opiekuńczych. Współpracowałam na bieżąco z rodzicami, przygotowywałam imprezy klasowe m.in. andrzejki, wigilię klasową, uczestniczyłam w przygotowaniu ślubowania klas pierwszych a także pożegnania klas trzecich. Opracowała plan pracy wychowawczej na poszczególne lata dla klasy, której byłam wychowawcą i wdrażałam go do realizacji. Starałam się poznać dobrze swoich wychowanków, aby móc im pomóc i zrozumieć ich problemy.

Przeprowadziłam anonimową ankietę, na powyższy temat, co pozwoliło mi bardziej poznać swoich wychowanków. Z rodzicami kontaktowałam się na bieżąco, jeżeli tylko była taka potrzeba. Na bieżąco również współpracowałam z pedagogiem szkolnym panią ..................... . Zapewniałam uczniom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Wdrażałam do zachowania dyscypliny i porządku w szkole i poza nią.

W zakresie przeciwdziałania przemocy psychicznej i fizycznej oraz uzależnieniom ukończyłam warsztaty na temat: "Agresja - przyczyny powstawania, zapobieganie" .

Uczestniczyłam również w szkoleniowej radzie pedagogicznej na temat agresji wśród dzieci i młodzieży. Ponadto brałam udział w szkoleniu na temat sposobów rozpoznawania, czy dziecko sięga po narkotyki oraz przyczyn tego zjawiska prowadzonym przez panią dyrektor Ośrodka Rehabilitacyjno - Readaptacyjnego w Wólce Przybojewskiej z udziałem pacjentów tego ośrodka.

Realizowałam na lekcjach wychowawczych tematykę profilaktyki uzależnień oraz zachowań patologicznych.

Gimnazjum, w którym pracuję jest szkołą wiejską. Zauważyłam, że uczniowie nie mają możliwości wyjazdu w celach turystycznych we własnym zakresie z rodzicami. Nie widzieli również takiej potrzeby sami uczniowie.

W ramach zajęć pozalekcyjnych postawiłam sobie za cel wdrożenie uczniów do udziału w wycieczkach szkolnych i pokazanie im w ciągu trzech lat pobytu w naszej szkole najciekawszych miejsc i zabytków naszego kraju i nie tylko. Ukończyłam kurs dla kierowników kolonii oraz kurs dla kierowników wycieczek szkolnych.

W roku szkolnym 2000/2001 pojechałam w październiku ze swoją klasą (wówczas Ic) do Warszawy. Zwiedziliśmy tam Powązki, obejrzeliśmy panoramę Warszawy, Byliśmy w kinie na filmie: "Gladiator". Uczniowie odbyli przejażdżkę metrem.

W maju zorganizowałam i przeprowadziłam wycieczkę czterodniową do Trójmiasta. W drodze powrotnej zwiedziliśmy pola Grunwaldu. Wielu uczniów miało okazję pierwszy raz w życiu zobaczyć Morze Bałtyckie i wiele innych ciekawych miejsc i zabytków tych okolic.

W roku szkolnym 2001/2002 jesienią znów wybraliśmy się do Warszawy, gdyż tam jest wiele miejsc godnych uwagi. Zwiedziliśmy Łazienki Królewskie, Grób księdza Jerzego Popiełuszki, byliśmy w kinie. Po powrocie zabrałam się za organizację wycieczki, która miała odbyć się jeszcze w bieżącym roku szkolnym. W maju wybraliśmy się na dłuższą, tym razem pięciodniową wycieczkę do Karpacza oraz Pragi Czeskiej. Uczniowie byli zachwyceni ciekawą trasą wycieczki i pełni wrażeń tego co zwiedzili.

W roku szkolnym 2002/2003 zorganizowałam jesienią wycieczkę jednodniową do stolicy. Tym razem zwiedziliśmy Zamek Królewski i Stare Miasto. Wybraliśmy się również do kina na "Zemstę". Postanowiłam jak co roku zorganizować moim uczniom jeszcze jedną wycieczkę wiosną. Doszła ona do skutku w maju. Tym razem zwiedziliśmy góry Świętokrzyskie oraz Kielce i najciekawsze zabytki tego rejonu w czasie czterech dni trwania naszej wycieczki. Wszystkie wycieczki organizowałam przy współpracy biura PTSM w ............. . Ze względu na wieloletnią współpracę z w/w biurem otrzymywałam zniżki i promocje, dzięki czemu uczniowie mający trudniejszą sytuację materialną również mogli na wycieczkę pojechać, gdyż ceny były zaniżone.

Wielu uczniów zachęciłam do udziału w wycieczkach, o czym świadczyło coraz większe zainteresowanie młodzieży udziałem w tego typu zajęciach pozalekcyjnych. W dalszej mojej pracy zawodowej zamierzam w następnych przychodzących uczniach również wyrobić ten pozytywny nawyk.

Zakończenie

Niniejsze sprawozdanie obejmuje okres dwóch lat i dziewięciu miesięcy, niespełna trzech lat z 20 lat mojej pracy zawodowej. Przedstawiłam w nim działania, jakie podjęłam, aby uzyskać awans na stopień nauczyciela dyplomowanego. Realizacja planu rozwoju zawodowego dała mi dużo satysfakcji i myślę, że to co zrobiłam przyczyniło się do wzrostu jakości mojej pracy oraz jeszcze lepszego funkcjonowania szkoły. W przyszłości zamierzam nadal podnosić swoje kwalifikacje i jakość swojej pracy, tak aby dobrze realizować zadania szkoły. Nie tylko to jednak było celem moich przedsięwzięć. Wiele z zadań, które realizowałam w okresie stażu, to działania o charakterze ciągłym lub zadania kilkuletnie: współpraca z rodzicami, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, poszerzanie i doskonalenie swoich umiejętności poprzez czynny udział w kursach, warsztatach i szkoleniach nie jest w moim przypadku aktem jednorazowym. Wybierając zawód nauczyciela miałam świadomość, że moja praca to nie tylko 18 godzin etatowych, ale nieustanne dokształcanie się, praca społeczna, itp. Mimo ogromnej pracy jaką wkładam w wykonywanie zawodu, z całą odpowiedzialnością przyznaję, że mój wybór był właściwy. Praca z dziećmi i dla dzieci daje mi niezmiernie dużo satysfakcji i zadowolenia.

Opracowanie: mgr Elżbieta Malicka

Wyświetleń: 38244


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.