AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Barbara Woźnicka
Ekonomia, Konspekty

Sporządzanie kwestionariusza ankiety

- n +

Konspekt lekcji z marketingu

TYP SZKOŁY: TECHNIKUM HANDLOWE - klasa II

Czas trwania zajęć: 45 min.

Moduł: Badania marketingowe.

Temat: Zasady sporządzania kwestionariusza ankiety.

Cel ogólny: uczeń zna istotę badania ankietowego, charakter oraz zasady konstruowania kwestionariusza ankiety.

Cel operacyjny: uczeń stosuje zasady sporządzania kwestionariusza ankiety w konkretnej sytuacji.

Środki dydaktyczne: zestawy ćwiczeń odbite na ksero, duże arkusze papieru, kolorowe mazaki.

Formy pracy: indywidualna, grupowa.

Metody pracy: wykład, sesja plakatowa.

Przebieg zajęć lekcyjnych:

1. Czynności organizacyjne.

2. Przypomnienie wiadomości z lekcji ostatniej.

3. Podanie tematu oraz planu zajęć bieżących.
3.1 Istota i charakter badania ankietowego.
3.2. Zasady sporządzania kwestionariusza ankiety.

4. Omówienie celu i podstawowych treści lekcji (wykład).

5. Ćwiczenie praktyczne - podział uczniów na 4 grupy; przydzielenie zestawów ćwiczeń do wykonania na lekcji.
GRUPA I
Ułóż 7 pytań do ankiety mającej na celu zbadanie handlowego znaczenia ulicy
Piotrkowskiej w Łodzi.
GRUPA II
Sporządź kwestionariusz ankiety składający się z 7 pytań dotyczących
znaczenia Internetu w nauce uczniów.
GRUPA III
Ułóż 7 pytań do ankiety, której celem jest poznanie opinii respondentów na temat produktów HORTEXU.
GRUPA IV
Zaproponuj 7 pytań do ankiety badającej opinię ankietowanych na temat poparcia dla działań Rządu.

6. Omówienie wykonanych ćwiczeń - prezentacja przy pomocy arkuszy papieru przymocowanych do tablicy (sesja plakatowa).

7. Podsumowanie zajęć lekcyjnych; ocena uczniów najaktywniejszych.

8. Podanie pracy domowej - sporządzenie notatki z zajęć lekcyjnych wg podanego planu.

Ad. 1.
Badana ankietowe polegają na tym, że instytucja organizująca badanie zwraca się do określonej grupy osób (respondentów) z prośbą o wypowiedzenie się w określonej sprawie.

Badanie może mieć charakter:
- powszechny - ankieta kierowana jest do szerokiego grona osób (np. ankiety prasowe)
- selektywny - ankieta kierowana jest do wybranych specjalistów z danej dziedziny.

Wszyscy respondenci otrzymują taki sam kwestionariusz ankietowy.
Pytania powinny być jednoznacznie rozumiane.
Większą wiarygodność zapewnia ankieta anonimowa.

Ad. 2.
Zasady sporządzania kwestionariusza ankiety:
- pytania powinny być zrozumiałe dla wszystkich uczestników badania
- pytania powinny dotyczyć zdarzeń, które respondenci mogą łatwo stwierdzić
- pytania powinny być sformułowane w sposób precyzyjny
- uczestnik badania powinien mieć swobodę wyboru odpowiedzi
- należy unikać pytań kłopotliwych
- pytania powinny dotyczyć przede wszystkim faktów, a w minimalnym stopniu motywów
- układ i prezentacja graficzna pytań powinny ułatwiać udzielenie odpowiedzi
- ankieta nie powinna zawierać zbyt wielu pytań
- każde pytanie powinno być dokładnie sprecyzowane i powinno dotyczyć jednej sprawy
- należy dążyć do tego, aby pytania zawierały warianty odpowiedzi.

Opracowanie: Barbara Woźnicka
nauczyciel pracujący w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 11 w Łodzi

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4645


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.