AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Barbara Woźnicka
Ekonomia, Konspekty

Pojęcie, cechy i klasyfikacja informacji

- n +

Konspekt lekcji z marketingu

TYP SZKOŁY: TECHNIKUM HANDLOWE - klasa II

Czas trwania zajęć: 45 min.

MODUŁ: Rola informacji w marketingu.

TEMAT: Pojęcie, cechy i klasyfikacja informacji.

Cel główny:
- uczeń dostrzega rolę informacji w działalności marketingowej firm.

Cele operacyjne:
Uczeń:
- zna pojęcie informacji
- potrafi dokonać klasyfikacji informacji wg miejsca ich powstania
- umie wskazać przykłady informacji wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa
- zna cechy dobrej informacji.

Metody pracy:
- słowno - opisowe: pogadanka, wykład, dyskusja
- praca w grupie: ćwiczenia
- samodzielne uczenie się: logiczne rozumowanie

Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa

Środki i pomoce dydaktyczne:
- zestawy ćwiczeń
- podręcznik
- gazety i czasopisma

Tok lekcji:

1. Czynności organizacyjne.

2. Powtórzenie wiadomości z ostatnich lekcji.

3. Wyjaśnienie celu lekcji bieżącej.

4. Część główna - teoretyczna.
4.1. Pojęcie informacji
4.2. Klasyfikacja informacji wg miejsca ich powstania
4.3. Cechy informacji

5. Część praktyczna - ćwiczenia.
5.1. Podział klasy na 3 grupy.
5.2. Przydzielenie ćwiczeń.

6. Omówienie wykonanych ćwiczeń

7. Część podsumowująca - wnioski z lekcji; ocena uczniów najaktywniejszych.

CZĘŚĆ TEORETYCZNA (WYKŁAD/DYSKUSJA)

1. Pojęcie informacji.
Informacja to wiadomość rozszerzająca naszą wiedzę o otaczającej nas rzeczywistości. Jest to wiadomość o zdarzeniach, czynnościach procesach czy też zjawiskach.

2. Klasyfikacja informacji wg miejsca ich powstania.
Informacje wewnętrzne: wielkość produkcji, koszty wytwarzania, wielkość zapasów, własne możliwości, mocne i słabe strony, zamierzenia i stopień ich realizacji oraz problemy z tym związane.

Informacje zewnętrzne: sytuacja rynkowa, ceny, popyt, charakterystyka potencjalnych nabywców (dochody, zasady postępowania) i dostawców, charakterystyka firm konkurencyjnych, prawne zasady prowadzenia działalności, zasoby pracy, decyzje i zamiary organów administracji i władzy państwowej, postęp naukowo-techniczny, międzynarodowe stosunki gospodarcze, finansowe i handlowe.

3. Cechy informacji.

Informacje wykorzystywane przez przedsiębiorstwa przy podejmowaniu decyzji muszą być: aktualne, rzetelne, zrozumiałe, kompletne, łatwo i szybko dostępne, systematycznie gromadzone, wyczerpujące, uporządkowane, ujednolicone i rzeczowe. Nie mogą się dublować, gdyż wpływa to na wzrost kosztów ich pozyskania.

ĆWICZENIA (PRACA W GRUPACH)

GRUPA I
Pracujesz dziale marketingu dużego przedsiębiorstwa. Poproszono cię o zebranie użytecznej informacji na temat Twoich konkurentów.
Podaj źródła, z których mógłbyś skorzystać.

GRUPA II
Na 12 wizyt, które miał akwizytor w poniedziałek otrzymał 6 zamówień, na 14 wizyt we wtorek przypadło 7 zamówień, na 10 w środę - 5 zamówień, na 13 wizyt w czwartek - 6 zamówień i 11 wizyt w piątek również 6 zamówień.

Oblicz:
a) ile wizyt ma akwizytor w ciągu tygodnia
b) ile otrzymuje zamówień
c) średnią ilość wizyt i zamówień przypadających na jeden dzień
d) średnią liczbę wizyt przypadających na jedno zamówienie.

GRUPA III
Zakwalifikuj poniższe informacje jako ilościowe lub jakościowe:
1. sprzedaż w tym miesiącu jest o 55% większa niż w tym samym okresie ubiegłego roku
2. przeciętna wartość sprzedaży w sklepie wynosi 23,85 zł.
3. agenci handlowi informują, że hurtownicy są pod wrażeniem nowej kampanii reklamowej
4. 13% ankietowanych gospodyń domowych powiedziało, że kupuje ten wyrób, ponieważ jest smaczny
5. grupa 6 gospodyń domowych podczas luźnej dyskusji o tym wyrobie bardzo przychylnie wypowiadała się o jego nowym zapachu. Uważały, że jest on wyraźniejszy i nie tak ostry jak poprzedni oraz sugerowały, że ich dzieci go polubią.

WNIOSKI
Przedsiębiorstwa działające na rynku muszą codziennie podejmować wiele różnorodnych decyzji. Warunkiem podjęcia prawidłowej jest posiadanie odpowiednich informacji. Wykorzystywanie informacji powstających w różnych miejscach ogranicza ryzyko związane z prowadzoną działalnością.

Opracowanie: Barbara Woźnicka
nauczyciel pracujący w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 11 w Łodzi

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4045


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.