Katalog Sabina Wójcik Przyroda, Konspekty "Nasze organizmy przyjmują i przetwarzają pokarmy" - konspekt z przyrodyNasze organizmy przyjmują i przetwarzają pokarmy.DZIAŁ TEMATYCZNY: POZNAJEMY SWÓJ ORGANIZMKLASA IV Zakres treści: 1. pojecie odżywiania się. 2. budowa układu pokarmowego. 3. funkcje układu pokarmowego - pobieranie pokarmu, trawienie, wchłanianie. Cele nauczania: Poziom wiadomości: uczeń: A: potrafi podać definicję ogólną odżywiania się. potrafi wymienić sposoby odżywiania się. B: rozumie procesy jakie zachodzą w poszczególnych odcinkach układu pokarmowego. potrafi wymienić funkcje układu pokarmowego. Poziom umiejętności: uczeń: C: potrafi na rysunku nazwać elementy układu pokarmowego człowieka. potrafi scharakteryzować budowę i funkcję układu pokarmowego. Kształtowanie postaw: uczeń dąży do samodzielnego poznawania budowy ciała człowieka. respektuje zasady higieny, pielęgnacji ciała i zdrowego trybu życia. Temat realizowany w ramach ścieżki edukacyjnej prozdrowotnej. Środki dydaktyczne: przezrocza, foliogram pt.: "Topografia układu pokarmowego", ilustracje z podręcznika (model budowy układu pokarmowego człowieka), zeszyt ćwiczeń, bułka. Metody pracy: "burza mózgów", metaplan, dyskusja, praca w zespołach z podręcznikiem i zeszytem ćwiczeń, oraz wykonanie doświadczenia, pokaz przezroczy. Strategie: A,O. Czas pracy: 45 minut. Przebieg lekcji: Faza wstępna: Lekcję rozpoczynam od postawienia klasie pytania - Jakie znasz czynności życiowe organizmów? Uczniowie metodą "burzy mózgów" rozwiązują to pytanie i zapisują w postaci metaplanu na tablicy. Następnie uświadamiam uczniom istotę procesu odżywiania się. Wywiązuje się dyskusja na temat sposobów odżywiania się; samożywnie - autotrofy np. rośliny i cudzożywnie - heterotrofy np. zwierzęta, człowiek. Faza realizacyjna: Uczniowie wykonują doświadczenie polegające na zjedzenie kawałka bułki, którego wniosek ma ułatwić rozwiązanie zadania 2. Uczniowie śledzą losy połkniętego pokarmu na przezroczach, a następnie wykonują zadania z zeszytu ćwiczeń w grupach kilkuosobowych. Odpowiedzi do karty pracy zawartej w zadaniach w zeszycie ćwiczeń: Zadanie 1. Organizm człowieka nie może obejść się bez jedzenia ponieważ do wzrostu i rozwoju potrzebuje materiału budulcowego jakim jest białko. Natomiast do wykonywania czynności życiowych potrzebuje energii zawartej głównie w cukrach i tłuszczach. Zadanie 2. Przyczyną wrażenia słodkiego smaku w ustach jest rozkład cukru złożonego zawartego w mące do dwucukru pod wpływem substancji trawiennej zawartej w ślinie. Zadanie 3. Zawarta w ślinie substancja trawienna jest enzymem. Takie enzymy umożliwiają rozkład dużych cząsteczek pokarmowych na mniejsze (trawienie). Zadanie 4 Budowa i funkcje poszczególnych odcinków układu pokarmowego (rozsypanka wyrazowa): a) jama ustna - pobieranie, zwilżanie i mechaniczne rozdrabnianie pokarmu oraz wstępne trawienie cukrów (rola zębów, języka oraz ślinianek). b) przełyk - przesuwanie kęsów pokarmu do żołądka. c) żołądek - trawienie białek. d) jelito cienkie - dalsze trawienie cukrów i białek oraz trawienie tłuszczów, następnie wchłanianie strawionych składników pokarmowych do krwi. e) jelito grube - formowanie kału. f) jelito proste (cdbytnica) - usuwanie kału. Zadanie 5. Substancje wytworzone przez narządy układu pokarmowego np. ślinianki, żołądek i trzustkę to enzymy trawienne. Zadanie 6. Wchłanianie pokarmu to przenikanie strawionego pożywienia przez ściany jelita cienkiego do krwi. Zadanie 7. Niestrawione resztki pokarmowe usuwane są przez odbytnicę na zewnątrz w postaci kału. Faza kontrolna i podsumowująca (rekapitulacja): Uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy całej klasie (jeden członek każdego zespołu), porównują, dyskutują. W tej fazie lekcji uczniowie wyjaśniają skojarzenie funkcji układu pokarmowego z fabryką chemiczną na zasadzie analogii, formułując wniosek: Układ pokarmowy człowieka umożliwia strawienie pokarmu. Proces ten polega na chemicznym rozkładzie składników pokarmowych. Zadanie pracy domowej: 1) Co rozumiesz pod pojęciem odżywianie? 2) Poszczególne odcinki układu pokarmowego to: a) jama ustna - krtań - żołądek - jelito cienkie - jelito grube - odbytnica. b) jama ustna - przełyk - żołądek - jelito cienkie - jelito grube - odbytnica. c) jama ustna - przełyk - żołądek - jelito grube - jelito cienkie - odbytnica. Dla zainteresowanych: 3) Jak się odżywiać, aby respektować zasady higieny i zdrowego trybu życia? Opracowanie: Sabina Wójcik Wyświetleń: 5806
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |