Katalog

Krystyna Chrobak-Jasica, Ilona Chrobak
Edukacja czytelnicza, Artykuły

"Cała Polska czyta dzieciom" - propozycja realizacji akcji w szkole podstawowej

- n +

Cała Polska czyta dzieciom - propozycja realizacji akcji w szkole podstawowej

Od kilku lat tradycją naszej szkoły stały się spotkania dzieci uczęszczających na zajęcia świetlicowe w bibliotece szkolnej, w trakcie których uczniowie zapoznawani byli z prasą dziecięcą.

Od dwóch lat spotkania te poszerzyły swoją formę. Do zmiany zachęciła nas ogólnopolska akcja "Cała Polska czyta dzieciom", której celem jest rozbudzenie wśród dzieci zamiłowania do czytania książek, wzbogacanie ich wiedzy oraz słownictwa, a także rozwijanie wyobraźni. Również i my, w naszej szkole, zaobserwowałyśmy potrzebę wprowadzenia tej akcji.

Na początku roku szkolnego 2001/2002 opracowałyśmy zatem dwuletni plan spotkań dzieci objętych opieką świetlicy w bibliotece szkolnej. Plan ten oparty został o wcześniejsze rozmowy z dziećmi, podczas których okazało się, iż uczniowie w młodszym wieku szkolnym (klasa II) nie znają (lub znają pobieżnie) baśni, szczególnie baśni Andersena, a także polskie wiersze dla dzieci w większości są dla nich obce. Zaplanowałyśmy zatem cykl spotkań, podczas których przybliżałyśmy dzieciom sylwetki H.Ch. Andersena, J. Tuwima i J. Brzechwy oraz ich twórczość. W pierwszym roku akcji uczniowie poznawali baśnie Andersena, natomiast w drugim roku wiersze dla dzieci.

Ramowy plan spotkań na rok szkolny 2001/2002 wyglądał zatem w następujący sposób:
- wrzesień - przeprowadzenie wywiadu z dziećmi na temat znajomości baśni Andersena (załącznik nr 1),
- październik - kwiecień - głośne czytanie dzieciom najpiękniejszych baśni, odgrywanie scenek, rysowanie ilustracji oraz wystawianie tych prac na gazetce w świetlicy,
- maj - konkurs na temat znajomości baśni Andersena.

Natomiast ramowy plan spotkań na rok szkolny 2002/2003 był następujący:
- wrzesień - przeprowadzenie wywiadu z dziećmi na temat znajomości wierszy J. Tuwima i J. Brzechwy (załącznik nr 2),
- październik - kwiecień - głośne czytanie dzieciom najpiękniejszych wierszy, odgrywanie scenek, rysowanie ilustracji do poznanych wierszy oraz wystawianie tych prac na gazetce w świetlicy,
- maj - konkurs na temat znajomości wierszy.

Nasza akcja spotkała się z dużym zainteresowaniem wśród dzieci. Bardzo chętnie uczestniczyły one w zajęciach, a także - co pokazały wyniki konkursu - ich wiedza na temat znajomości baśni i wierszy dla dzieci została znacząco wzbogacona. Dzieci te zaczęły również częściej odwiedzać bibliotekę szkolną oraz swobodniej poruszać się w niej.

Zachęcone wynikami akcji postanowiłyśmy kontynuować w naszej szkole ogólnopolską akcję "Cała Polska czyta dzieciom" obejmując nią nowe roczniki.

Załącznik nr 1

WYWIAD Z UCZNIEM

1. Z jakiego kraju pochodzi H.Ch. Andersen?

2. Wymień 5 tytułów baśni Andersena.

3. Której baśni bohaterami są Kaj i Gerda?

4. Dlaczego kaczątko z pewnej baśni nazywano "brzydkim kaczątkiem"?

5. Co wyrosło z brzydkiego kaczątka?

6. Skąd wzięła się Calineczka?

7. Czym zajmowała się dziewczynka z zapałkami?

8. Kim były wcześniej dzikie łabędzie?Załącznik nr 2

WYWIAD Z UCZNIEM

1. Kto siedział na tapczanie?

2. Kto wzdychał w wierszu "Na straganie"?

3. Ile wagonów miała lokomotywa?

4. Kto zasadził rzepkę?

5. Dlaczego kaczkę nazywano dziwaczką?

6. Co chciał zobaczyć pan Maluszkiewicz?

7. Kto prowadził audycje w "ptasim radiu"?

8. W jakim wierszu występuje chwaląca się dziewczynka?

Opracowanie: mgr Krystyna Chrobak-Jasica
mgr Ilona Chrobak

Wyświetleń: 2782


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.