AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Justyna Strzyżewska
Różne, Artykuły

Cele wychowania rewalidacyjnego w internacie dla dzieci upośledzonych umysłowo

- n +

Cele wychowania rewalidacyjnego w internacie dla dzieci upośledzonych umysłowo.

Celowy charakter pracy wychowawczo-rewalidacyjnej w internacie jest jej najważniejszą własnością. Doprowadzić ma ona do osiągnięcia podstawowych zadań i uzyskania zamierzonych skutków pracy. Rezultatem ma być modyfikacja osobowości dziecka upośledzonego umysłowo, przyjmowanie pożądanych postaw i zachowań, a więc przyjmowanie celów wychowawczo-rewalidacyjnych w internacie związane jest przede wszystkim z przekazywaniem określonych wartości.

Większość dyspozycji wychowanków przebywających w placówce opiekuńczo wychowawczej musi być kształtowana przez dłuższy czas i w każdym przypadku stopniowo, indywidualnie.

Teoretyczne podstawy wyznaczają następujące cele wychowania rewalidacyjnego w internacie:
1. kształtowanie postaw i przekonań wychowanków - dostarczanie odpowiednich wzorców do naśladowania i identyfikacji, kształtowanie dyspozycji osobowościowych, umożliwiające aktywne uczestnictwo w życiu społecznym, pracy zawodowej itd. Zwrócenie jednocześnie uwagi na takie postawy dzieci jak:
- zaangażowanie, nie ogranicza się do wypełniania obowiązków, ale i poza nie,
- gospodarność, tj. poszanowanie dóbr społecznych, opiekowanie się nimi, chronienie przed zniszczeniem,
- użyteczność wykonywanych zadań - tworzenie wartościowych dóbr użytecznych ogółowi, jest to również przeświadczenie o obowiązujących w społeczeństwie normach postępowania w stosunku do podejmowanych zadań,
- odpowiedzialność - wyrażanie odpowiedniego stosunku do efektów własnego postępowania,
- opiekuńczość - dostrzeganie cudzych potrzeb, niesienie pomocy potrzebującym,
- samodzielność - zdolność do kierowania własnym postępowaniem, niezależność myślenia i działania,
- dyscyplina - zdolność do świadomego podporządkowania się normom i poleceniom - powinna stwarzać wyraz dojrzałości społecznej.
2. Rozwój umysłowy i fizyczny - dbałość o zdrowie i higienę psychiczną wychowanków, organizowanie:
usprawniania funkcji psychicznych, rozwijanie procesów orientacyjno-poznawczych i emocjonalnych; poprawy sylwetki i sprawności fizycznej.

Należy zwrócić uwagę na takie kierunki działania rewalidacyjnego jak:
- kompensowanie defektów fizycznych i psychicznych,
- przejmowanie funkcji zaburzonych przez inne narządy w celu doprowadzenia do usunięcia lub pomniejszenia samych braków,
- usprawnianie nie zaburzonych funkcji - postępowanie rewalidacyjne zmierza do kształtowania i wykorzystania nie zaburzonych sprawności i uzdolnień,
- terapia pedagogiczna - prowadzona przez specjalistów terapeutów np. terapia pracą, muzykoterapia.
3. Rozwój kultury osobistej - kształcenie takich dyspozycji jak potrzeby i zainteresowania kulturalne - nawyki i umiejętności praktyczne (samoobsługowe).
4. Stymulowanie adaptacyjne - dobieranie działań społecznych wychowanków i kierowanie nimi.[1]
Zadaniem wychowawcy grupy jest dostrzeżenia przede wszystkim celów ogólnych wychowania rewalidacyjnego w kategoriach szczegółowych zamierzeń w codziennym działalności pedagogicznej.

Główne cele każdej placówki zawarte są w statucie, a mogą nimi być na przykład:
- osiągnięcie możliwie wszechstronnego rozwoju wychowanków w dostępnym im zakresie, za pomocą specjalnych metod,
- przygotowanie do wykonywania zawodu.

Statut placówki określa sposób realizacji celów w szczególności w zakresie:
- udzielania pomocy pedagogicznej, rewalidacyjnej i resocjalizacyjnej,
- umożliwia podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej i religijnej,
- organizuje specjalistyczną opiekę psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną, a także pomoc materialną,
- umożliwia rozwój zainteresowań wychowanków, realizując indywidualne programy wychowawcze,
- określa zasady sprawowania opieki nad wychowankiem podczas zajęć poza terenem internatu, w trakcie wycieczek, biwaków, rajdów itp.

Jeszcze bardziej szczegółowe cele określa plan pracy wychowawczej, który mówi, że głównym celem pracy internatu jest: przygotowanie wychowanka w miarę jego indywidualnych możliwości do samodzielnego udziału w życiu społecznym.

Cele szczegółowe, to:
- zdobycie umiejętności samoobsługi,
- wyrabianie nawyków związanych z higieną i kulturą osobistą oraz estetyką otoczenia,
- ukształtowanie umiejętności społecznych (zasady, normy, radzenie sobie w różnych sytuacjach).

Cele realizowane są przez przekazywanie (ciągłe, systematyczne) określonych, pożądanych wartości wychowawczych, takich które są uznane i ustanowione do przestrzegania i stosowania przez wszystkich członków społeczności placówki (szkoły i internatu). Są to:
- akceptacja,
- życzliwość,
- opiekuńczość,
- uczciwość,
- sprawiedliwość,
- zaufanie,
- troska o dobro wspólne,
- tolerancja.

Członkowie każdej rady pedagogicznej, tworząc powyższe lub podobne cele, wartości do Planu wychowawczego swojej placówki są przekonani co do słuszności wytyczonych celów głównych i szczegółowych. Wszyscy jednak mamy świadomość tego, że aby założenia te były realizowane a osobowość wychowanka modyfikowana w ośrodku (zwłaszcza w internacie powinien pracować przede wszystkim dobry człowiek, prawy i uczciwy - chcący pomóc tym, którzy tego rzeczywiście potrzebują).

Opracowanie: JUSTYNA STRZYŻEWSKA

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3029


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0