AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Lucyna Pawlik
Historia, Scenariusze

Życie codzienne w średniowiecznym mieście na przykładzie Kościana - lekcja dotycząca historii regionalnej w kl. IV

- n +

Życie codzienne w średniowiecznym mieście na przykładzie Kościana tworzymy kronikę

Scenariusz lekcji pokazowej z historii dla nauczycieli przedmiotów humanistycznych.

Lekcja dotycząca historii regionalnej.

I. Cele lekcji:

a) cele ogólne:
- ukazanie topografii średniowiecznego miasta,
- ukazanie grup społecznych zamieszkujących średniowieczne miasto,
- przedstawienie form handlu,
- ukazanie rzemiosła średniowiecznego,
- czas wolny mieszczan,
- pokazanie strojów mieszczan,
- ukazanie oświaty w średniowieczu,
- przedstawienie najbardziej znanych postaci średniowiecznego Kościana,
- przybliżenie uczniom historii najbliższej okolicy
- budowanie świadomości historycznej najbliższego otoczenia

b) cele szczegółowe:

-uczeń pamięta:
. jak budowano miasta w średniowieczu,
. zna przekrój społeczny miast,
. wie, jak ludzie spędzali wolny czas,
. pamięta zajęcia mieszczan,
. pamięta pojęcia: bractwo strzeleckie,
jarmark,
czeladnik,
kram,
targ.
- uczeń rozumie:
. zależność między warunkami życia ludzi w średniowieczu, a stanem ich zamożności,
. różnice w handlu w średniowieczu, a współcześnie
. znaczenie cechów w życiu mieszczan,
. pojęcia,

-uczeń potrafi:
. prawidłowo operować pojęciami,
. ukazać współczesne ślady dawnego handlu,
. opowiedzieć o warunkach życia w mieście,
. rozpoznać stroje

II. Formy pracy:

a) praca w grupach

III.. Środki dydaktyczne:

a) mapa,
b) ilustracje
c) tekst zródłowy,
d) literatura
e) kredki,
f) pisaki.

IV. Metoda:

Metoda projektu

V. Czas: 3 godziny lekcyjne

Podział klasy na grupy. Przekazanie poszczególnym grupom zadań do przygotowania .
Uczniowie w ciągu 2 godzin lekcyjnych szukają wiadomości potrzebnych do wykonania zadania. Na 2 godzinie lekcyjnej uczniowie uporządkowują swoje prace i przygotowują
je do prezentacji.

Na godzinie lekcyjnej w obecności innych nauczycieli demonstrują swoje prace.

Etapy lekcji:

Wstęp


1. Czynności organizacyjno - porządkowe
2. Krótka historia miasta Kościana - przypomnienie przez uczniów

Rozwinięcie:

1. Przypomnienie pojęcia" średniowiecze"
2. Prezentacja prac przez poszczególne grupy i tworzenie kroniki:
a) strona tytułowa,
b) spis treści,
c) ilustracja herbu miasta,
d) plan miasta - ilustracja
e) mieszkańcy Kościana
- władze
- służba miejska
- zawody,
- pochodzenie mieszkańców,
- bractwo kurkowe.
f) znaki cechowe - rysunki
g) na targu - sprawozdanie
h) jak wyglądały mieszkania mieszczan? (tekst zródłowy, rysunek)
i) praca i czas wolny,
j) pożywienie
k) stój - rysunki
l) szkoły w średniowiecznym Kościanie - list "Jeden dzień w szkole"
ł) wybitne postacie Kościana w średniowieczu
3. Stworzenie kroniki.

Notatka do zeszytu.

1. Herb miasta - rysunek
2. Grupy społeczne w mieście średniowiecznym - wykres
3. Podaj przykłady zawodów istniejących do dziś i zanikających
krawiec
garncarz
szewc
bednarz
płatnerz
piekarz
kowal
złotnik

4. Odpowiedz na pytania:

a) W tę noc puszczano wianki dla wróżb małżeńskich.
b) Np. handlowy.
c) Miejsce, w którym spotykano się w celu wymiany towarów
d) Specjalne stoiska do handlu.
e) Wymiana towarów.
f) Plac służący kupcom do dokonywania zakupów
g) Po przepisanym okresie nauki uczeń stawał się. ..

Zakończenie

1. Przedstawienie całej kroniki
2. Ocena uczniów przez nauczyciela.
3. Samoocena uczniów.

Opracowanie: Lucyna Pawlik

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6890


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.22



Ilość głosów: 9