AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ewa Sękal
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

"Na wiosennej łące" - scenariusz zajęć matematyczno-przyrodniczych dla dzieci sześcioletnich

- n +

Scenariusz zajęć matematyczno-przyrodniczych dla dzieci sześcioletnich.

Temat: "Na wiosennej łące". Zapoznanie z cyklem rozwojowym motyla na podstawie historyjki obrazkowej "Od motyla dla motyla".
Kształcenie umiejętności liczenia w zakresie 10 oraz porównania, dodawania i odejmowania liczb.

Cele operacyjne

DZIECKO

- zna wygląd i zwyczaje niektórych zwierząt żyjących na łące
- zna cykl rozwojowy motyla, wskazuje, nazywa, kolejne etapy rozwoju motyla
- potrafi określić liczbę elementów zbioru i porównać liczebność zbiorów
- potrafi klasyfikować zbiory wg. malejącej lub wzrastającej liczebności
- dodaje i odejmuje w zakresie 10 poprzez przeliczanie
- układa i odczytuje działania arytmetyczne
- czyta zdania ze zrozumieniem
- potrafi naśladować głosy zwierząt, doskonali narządy mowy
- zapamiętuje i recytuje wierszyki
- aktywnie uczestniczy w grach dydaktycznych i zabawach ruchowych
- dostrzega piękno otaczającej przyrody i wie jak zachować się w stosunku do roślin i zwierząt

METODY

słowna, oglądowa, praktycznego działania, gra dydaktyczna

FORMY
indywidualna, grupowa, zespołowa

ŚRODKI DYDAKTYCZNE
Wiersze, zagadki matematyczne, ilustracje, historyjka obrazkowa "Od motyla do motyla", karty pracy, album z motylami, nagranie muzyki tanecznej, kolorowe chusty

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Bociany, żaby, owady: zabawa dydaktyczno-ruchowa.
Dzieci losują kartki zapisanymi głosami zwierząt: kle, kum, bzz i głośno powtarzają wylosowane sylaby (ćwiczenia ortofoniczne). Na umówiony sygnał rozbiegają się po sali szukając swojego miejsca oznaczonego wyrazami: bociany, żaby, owady.
2.Rozwiazywanie zagadek matematycznych.
Nauczyciel prezentuje zagadki w formie słowno-plastycznej, dzieci układają i odczytują działania z wykorzystaniem dodawania i odejmowania oraz porównania liczb w zakresie 10.
3.Samodzielne uzupełnianie karty pracy. Dobieranie działań matematycznych do rysunków ilustrujących zagadki.
4.Bocian i żaba: zabawa ruchowo-naśladowcza.
5.Figle wiosennego wietrzyka. Wiosenny wietrzyk pomieszał litery w wyrazach. Dzieci poprawiają błędy tzn. wklejają litery we właściwym miejscu i głośno odczytują zdania.
6.Ogladanie albumów kolorowych motyli.
7.Słuchanie wiersza "Gąsienica tajemnica" i nazywanie etapów rozwoju motyla: gąsienica, kokon, motyl.
8.Ogłądanie obrazków historyjki: jaja, larwa-gąsienica, kokon-poczwarka, dorosły owad
9.Od motyla do motyla. Klasyfikacja zbiorów według liczby elementów (od najmniejszej do największej, od największej do najmniejszej wg. wzoru)
10.Taniec motyli. Improwizacja ruchowa z kolorowymi chustkami do muzyki tanecznej.


WIERSZE I ZAGADKI MATEMATYCZNE

"Biedronka" M. Kownacka

Spotkała się Kasia z biedronką,
Obie wyszły do ogródka na słonko.
Patrz Kasia, kręci głową,
Ubranie są jednakowo:
Obie mają sukieneczki w czarne kropeczki.

"Gąsienica tajemnica" D. Gellnerowa.

Idzie ścieżką gąsienica, kolorowa tajemnica
Krótkich nóżek mnóstwo ma, jedną robi pa, pa
Do widzenia, do widzenia, czary mary,
Już mnie nie ma
Nitka się owinę cała i w kokonie będę spała.
Kokon się na wietrze chwieje, niby się już nic nie dzieje
Gąsienica w środku śpi, zatrzasnęła wszystkie drzwi
Aż tu nagle-patrzcie teraz kokonu drzwi otwiera
Macha na nas skrzydełkami, kto to jest?
Powiedzcie sami.

ZAGADKI

Podrzuciła kukułka pliszce jajka dwa
Pliszka swoich w gnieździe sześć ma. Ile razem ma?

Liczy żabka swoje dzieci, liczy żabki małe
Pięć córeczek mam zielonych, a trzy w plamki białe
W tajemnicy powiem wam, nie wiem ile córek mam?

Bawi się na działce pięć kretowych dzieciaków
Kretowych dziewczynek i chłopaków
Zniknęły w kopcu dwa kretowe chłopaki
Dzieci rozwiążcie tę moją zagadkę
I policzcie kto został z tej gromadki?

RYMOWANKI

Idzie żaba na spacerek
Gdzie słoneczko i wiaterek
Skacze żabka skik, skik, skik
Nie dorówna żabce nikt

Idzie bocian na spacerek
Gdzie słoneczko i wiaterek
Mówi bocian kle, kle, kle
Wszystkie żabki złapać chce.

Opracowanie: EWA SĘKAL

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 15961


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.