Katalog

Maria Tokarczyk, Anna Grzegorczyk
Informatyka, Artykuły

Korelacja przedmiotowa na lekcjach informatyki

- n +

Korelacja przedmiotowa na lekcjach informatyki

Jestem nauczycielką matematyki i informatyki w szkole podstawowej. Od czterech lat, czyli od momentu, kiedy zaczęłam uczyć informatyki nawiązałam współpracę z nauczycielką języka polskiego. Korelujemy nasze prace tak, aby przynosiły jak najwięcej korzyści uczniowi. Bardzo często praca rozpoczęta na języku polskim, kończy się na informatyce. Na języku polskim dzieci dowiadują się jak należy poprawnie napisać ogłoszenie, zawiadomienie, zaproszenie. Zwracają uwagę na to, co znajduje się na stronie tytułowej książki; piszą fraszki i własne teksty do komiksów.

Potem przychodzą na lekcję informatyki i redagują zaproszenia na imprezy urodzinowe, informują o mających się odbyć na terenie naszej szkoły zawodach sportowych, rysują komiksy, projektują stronę tytułową lektury, reklamują szkołę.

Wykonane prace oceniamy wspólnie. Na ocenę ma wpływ oryginalność wykonanej pracy, wkład pracy oraz zgodność z wymogami danego gatunku (np. uczeń wykonując zaproszenie musi pamiętać o tym, że zaproszenie skierowane jest do konkretnej osoby; musi zawierać informację o dacie, godzinie, miejscu spotkania i podpis osoby zapraszającej.)

Tak więc uczeń za jedną pracę uzyskuje oceny z dwóch przedmiotów.

Często wykonane prace zaskakują nas swoją treścią. Do takich prac należał komiks: "Trzy przedświąteczne życzenia do złotej rybki". Wśród prac były prace klasyczne, czyli: "złota rybko spraw, abym dostał(a) dużo prezentów, aby spadł śnieg i wszyscy byli szczęśliwi" i prace niekonwencjonalne typu: "złota rybko spraw, aby pani (tu pada nazwa przedmiotu) wygrała 10 mln. w Toto - lotka; mogła spełnić marzenie swojego życia i polecieć na Księżyc i. ..żeby zabrakło paliwa w rakiecie na Jej powrót".

Interesująco wypadły też prace graficzne p.t. "Gwiaździsta mitologia". Tu inspiracją był nie tylko język polski z mitami greckimi, ale również konkurs ogłoszony przez Planetarium i Obserwatorium Astronomiczne w Łodzi. Uczniowie przeczytali "Dziwy niebieskie" (czyli fragment "Mitologii" J. Parandowskiego) oraz "Historie niezwykłe o gwiazdach i planetach" J. Lewitana; wyszukali w Internecie wiadomości o gwiazdozbiorach i powstały przepiękne ilustracje o zaczarowaniu dziewczyny o imieniu Kallisto w Wielką Niedźwiedzicę, o pojawieniu się na niebie gwiazdozbiorów Kasjopei, Andromedy i Perseusza.

Najciekawsze prace uczniowskie są eksponowane na tablicach ściennych w szkole. Prace dotyczące mitów zgłoszę jako prace konkursowe do Planetarium.

Z nauczycielką języka polskiego współpracujemy także przy tworzeniu szkolnej gazetki "Luzak". Muszę podkreślić, że mój wkład jest symboliczny i ogranicza się do pomocy w sprawach typowo technicznych. Na prośbę opiekuna gazetki pokazałam szkolnym redaktorom sposób podziału tekstu na kolumny i sekcje, nauczyłam skanować rysunki, wstawiać je do tekstu i formatować.

Taka współpraca przynosi wszystkim korzyści. Uczniowie potrafią w praktyce wykorzystać swoją wiedzę, mogą wykazać się inwencją twórczą i pochwalić przed rodzicami i kolegami wystawionymi pracami, a my - nauczycielki języka polskiego i informatyki - z satysfakcją oglądamy rezultaty naszej współpracy i myślimy już o nowych wspólnych pracach.

Opracowanie: Maria Tokarczyk

Wyświetleń: 1716


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.