Katalog Zbigniew Fitt Lekcja wychowawcza, Program nauczania Nałogi, jak z nimi walczyć? - program profilaktycznyProgram profilaktycznyNałogi - jak z nimi walczyć?Aby lepiej poznać swoich wychowanków i ich problemy przeprowadziłem w październiku 2002 roku anonimową ankietę, dotyczącą nałogów. Po dokonaniu analizy ankiety zorientowałem się, że siedem osób nałogowo pali papierosy, większość spróbowała alkoholu, a dwie osoby przyznały się, że piją alkohol kilka razy w miesiącu. W klasie znalazły się też osoby, które przyznały się do jednokrotnego zażycia narkotyku. Wyniki ankiety bardzo mnie zaniepokoiły i zmartwiły, więc postanowiłem wyjść naprzeciw tym problemom i poświęcić cykl lekcji wychowawczych na omówienie zagrożeń jakie niosą za sobą palenie tytoniu, picie alkoholu i zażywanie narkotyków. Mam nadzieję, że lekcje te przyczynią się do uświadomienia dzieciom jakie zagrożenia niosą ze sobą te nałogi. Scenariusz godziny wychowawczej Klasa IIE 14.11.2002 r. Osoba prowadząca: lic. Zbigniew Fitt. Temat lekcji: Papierosy jako przyczyna wielu chorób. Cele lekcji: - uświadomienie szkodliwości palenia tytoniu, - poznanie chorób odtytoniowych, - poznanie sposobów rzucenia palenia papierosów. Metody i formy pracy: - film, - dyskusja, - praca w zespole klasowym. Tok lekcji: 1. Czynności organizacyjne: - sprawdzenie obecności, - dokonanie wpisu do dziennika, 2. Podanie tematu lekcji. 3. Wspólne obejrzenie filmu pod tytułem: "Palenie tytoniu a fizjologia człowieka". 4. Dyskusja po filmie: - wspólne przypomnienie wymienionych w filmie skutków palenia papierosów, - moralny aspekt palenia papierosów w obecności osób niepalących oraz palenia przez kobiety ciężarne, - przedyskutowanie problemu zakazu reklamy artykułów tytoniowych i zakazu palenia w miejscach publicznych. 5. Praca w grupach. Pracując w grupach uczniowie starają się odpowiedzieć na następujące pytania: - Dlaczego i w jakich sytuacjach, ludzie decydują się na zapalenie pierwszego papierosa? - Jak odmówić osobie częstującej nas papierosem? - W jakich sytuacjach i w jaki sposób można zażądać zgaszenia papierosa? 6. Wspólne zastanowienie się, jak można odzwyczaić się od palenia. 7. Podsumowanie lekcji. Scenariusz godziny wychowawczej Klasa IIE, 04.11.2002 r. Osoba prowadząca : lic Zbigniew Fitt. Temat lekcji : Alkohol zagrożeniem dla młodego człowieka. Cele lekcji: - uświadomienie szkodliwości picia alkoholu, - poznanie objawów choroby alkoholowej, - poznanie sposobów zapobiegania wpadnięcia w nałóg. Metody i formy pracy: - film - pogadanka, - praca w grupach. Tok lekcji: 1. Czynności organizacyjne: - sprawdzenie obecności, - dokonanie wpisu do dziennika, 2. Podanie tematu lekcji. 3. Projekcja filmu pt. "Ucieczka w niewolę" 4. Praca w grupach. - podział na grupy, - podanie pytania dla każdej z grup: a) Dlaczego sporo nastolatków sięga po alkohol? b) Jakie są błędne wyobrażenia o napojach alkoholowych? c) Czym grozi prowadzenie samochodu pod wpływem alkoholu? d) Z jakimi niebezpieczeństwami wiąże się szukanie zapomnienia w alkoholu? e) Jak powinien postąpić młody człowiek w obliczu problemów i dlaczego? 5. Prezentacja odpowiedzi przez sprawozdawców grup. 6. Wspólne wyciągnięcie sensownych wniosków. 7. Podsumowanie lekcji. Scenariusz godziny wychowawczej Klasa IIE, 31.10.2002 r. Osoba prowadząca: lic Zbigniew Fitt. Temat lekcji: Narkotyki jako zagrożenie. Cele lekcji: - uświadomienie szkodliwości zażywania narkotyków, - poznanie sposobów zapobiegania wpadnięcia w nałóg, Metody i formy pracy: - film - pogadanka, - praca w grupach. Tok lekcji: 1. Czynności organizacyjne: - sprawdzenie obecności, - dokonanie wpisu do dziennika. 2. Projekcja filmu pt. "Na krawędzi" 3. Podanie tematu lekcji. 4. Praca w grupach. - podział na pięć grup, - podanie pytania dla każdej grupy: a) Dlaczego tylu młodych ludzi sięga po narkotyki? b) Jak narkotyki mogą zahamować twój rozwój emocjonalny? c) Co wiadomo o wpływie marihuany na organizm człowieka? d) Dlaczego chcąc trzymać się z dala od narkotyków, musisz dbać o dobór towarzystwa? e) Jak można się ustrzec przed narkotykami? 5. Prezentacja odpowiedzi przez sprawozdawców grup. 6. Wspólne wyciągnięcie sensownych wniosków i podsumowanie lekcji. Moje wnioski Jestem zadowolony, że udało mi się przeprowadzić cykl zaplanowanych lekcji dotyczących nałogów i walki z nimi. Uważam, że lekcje te były bardzo potrzebne, gdyż dzieci były żywo zainteresowane tematem, aktywnie brały udział w dyskusjach, pracowały w grupach oraz wyciągały sensowne wnioski. Udało mi się osiągnąć zamierzone cele lekcji. Na jednej z lekcji obejrzeliśmy film, który pokazywał unikalne zdjęcia dymu w organizmie palacza wykonane za pomocą miniaturowej kamery; zawierał wypowiedzi światowych autorytetów w dziedzinie walki z rakiem, a także ukazywał wstrząsające dane statystyczne dotyczące chorób odtytoniowych będących częstą przyczyną zgonów. Po filmie odbyła się dyskusja, która podkreśliła szkodliwość palenia papierosów. Następnie dzieci pracowały w grupach szukając odpowiedzi na pytania: - Dlaczego i w jakich sytuacjach ludzie decydują się na zapalenie pierwszego papierosa? - Jak odmówić osobie częstującej nas papierosem? - W jakich sytuacjach i w jaki sposób można zażądać zgaszenia papierosa? Moi uczniowie zwrócili uwagę, że ludzie często z błahych powodów zaczynają palić papierosy, często też ulegają presji otoczenia. Zauważyli, że natarczywe częstowanie jest niegrzeczne i że trzeba umieć się mu przeciwstawiać. Podkreślili, że osoby niepalące mają swoje prawa, które powinny respektować osoby palące. Wspólnie omówiliśmy powody, dla których warto rzucić palenie: 1. Palenie jest zagrożeniem dla zdrowia i życia (nałóg ten ma związek z 25 potencjalnie śmiertelnymi chorobami). 2. Nałóg ten szkodzi najbliższemu otoczeniu palacza (rodzinie, znajomym). 3. Palenie pociąga za sobą duże wydatki (koszty bezpośrednie i pośrednie). Następnie wspólnie wypracowaliśmy wskazówki jak rzucić palenie: 1. Przygotuj swój umysł (w miarę szybko). 2. Wybierz dzień w którym rzucisz palenie (najlepiej dzisiejszy). 3. Przygotuj się na walkę z zespołem abstynencyjnym. 4. Bądź zdecydowany rzucić palenie raz na zawsze. Na kolejnej lekcji oglądaliśmy film na temat szkodliwości picia alkoholu przez młodzież, a także nadużywania alkoholu przez osoby dorosłe (relacje młodzieży uczestniczącej w koncercie Jarocińskim). Moi wychowankowie pracowali w grupach, w których starali się odpowiedzieć na poniższe pytania: - Dlaczego sporo nastolatków sięga po alkohol? - Jakie są błędne wyobrażenia o napojach alkoholowych? - Czym grozi prowadzenie samochodu pod wpływem alkoholu? - Z jakimi niebezpieczeństwami wiąże się szukanie zapomnienia w alkoholu? - Jak powinien postąpić młody człowiek w obliczu problemów i dlaczego? Pod koniec lekcji moi podopieczni doszli do sensownych wniosków: 1. Alkoholizm jest chorobą śmiertelną. 2. Młodzi ludzie sięgają po alkohol pod wpływem rówieśników, telewizji, a czasem nawet pod wpływem rodziców. 3. Samochód i alkohol to śmiercionośne połączenie. 4. Alkohol może złapać młodego człowieka w zdradziecką pułapkę - po sztucznych wyżach następują coraz głębsze niże. 5. Picie alkoholu nie rozwiązuje problemów, ale je pogłębia. 6. W przypadku uzależnienia potrzebna jest pomoc fachowa. Na kolejnej lekcji wychowawczej obejrzeliśmy film i na jego podstawie rozmawialiśmy o zagrożeniach, jakie niesie ze sobą zażywanie narkotyków. Dzieci w grupach pięcioosobowych poszukiwały odpowiedzi na poniższe pytania: - Dlaczego tylu młodych ludzi sięga po narkotyki? - Jak narkotyki mogą zahamować twój rozwój emocjonalny? - Co wiadomo o wpływie marihuany na organizm człowieka? - Dlaczego chcąc trzymać się z dala od narkotyków, musisz dbać o dobór towarzystwa? - Jak można się ustrzec przed narkotykami? Moi uczniowie wyciągnęli logiczne wnioski: 1. Wielu młodych sięga po narkotyki w obliczu pojawiających się problemów. Inni robią to z ciekawości. Jeszcze inni sięgają po narkotyki, by uwolnić się od przygnębienia bądź nudy. 2. Młodzi ludzie, którzy szukają zapomnienia w substancjach chemicznych, zahamowują swój rozwój emocjonalny i nie nabywają umiejętności niezbędnych do pokonywania życiowych przeszkód. 3. Marihuana silnie oddziałuje na mózg wywołując między innymi zmiany chemiczne i elektrofizjologiczne. 4. Chcąc się chronić przed narkomanią, trzeba się obracać w zdrowym, zrównoważonym towarzystwie i unikać szkodliwych wpływów. 5. Miej odwagę powiedzieć: "Nie!" Moje wnioski na przyszłość: Po rozmowach z dziećmi stwierdziłem, że lekcje wychowawcze, które przeprowadziłem przyniosły pozytywny skutek - skłoniły dzieci do głębszej analizy swojego życia i szkodliwego wpływu nikotyny, alkoholu i narkotyków na zdrowie. Przygotowany program profilaktyczny: "Nałogi - jak z nimi walczyć?" poddam ewaluacji i będę kontynuował jego realizację w przyszłości. Opracowanie: lic Zbigniew Fitt Wyświetleń: 6412
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |