Katalog

Barbara Urbaszek
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz do zajęć integracyjnych dla 6-latków.

- n +

Scenariusz zajęć integrujących dla dzieci sześcioletnich.

Dzień 1 września większość z nas kojarzy z pierwszym dniem szkoły. Przeżycia związane z tym zdarzeniem są różne. Jedni wspominają je ciepło i serdecznie, dla wielu zaś pierwszy dzień w szkole jest tragicznym końcem błogiego dzieciństwa.

Dzieci, które spotykają się pierwszy raz w grupie sześciolatków są zagubione, przestraszone, ale i zaciekawione budynkiem szkoły, nauczycielem, rówieśnikami. Od tego jak wykorzystamy zainteresowanie dzieci może zależeć ich kariera szkolna.

Zintegrowanie zespołu w pierwszych dniach szkoły zaowocuje dobrą atmosferą w grupie. Dzieci będą umiały ze sobą współpracować, służyć sobie pomocą. Zajęcia integracyjne przyniosą korzyść nie tylko dzieciom, ale i nauczycielowi, który w czasie zajęć lepiej pozna dzieci i sam stanie się jednym z członków grupy, klasy.

Zajęcia I

Cel: integracja grupy, wzajemne poznanie się dzieci i nauczyciela,
nawiązanie bliższych kontaktów, wspólna zabawa.

1 Zabawa ruchowa: "Zabawka".
Dzieci wybierają kartoniki na, których narysowane są zabawki: lalki, klocki, samochody, misie. W sali rozmieszczone są takie same ilustracje.
Jedno z dzieci jest bez obrazka, to właśnie ono będzie robiło porządek wśród zabawek. Wszystkie dzieci chodzą po sali i oglądają swoje obrazki. Na umówiony sygnał dziecko prowadzące odprowadza każdą z zabawek / dziecko / na swoje miejsce.

2 Na stolikach stoją przygotowane kredki, dzieci kolorują zabawki, które mają na kartonikach.

3 Zabawa "Figurki".
Wszystkie dzieci biegają swobodnie po sali przy dźwięku tamburyna na
umówiony sygnał dzieci dobierają się parami i tworzą dowolną figurę. Dziecko, które jest bez pary może je poprawiać.

Zajęcia II

Cel: poznanie imion kolegów i koleżanek, zapamiętanie ich, wdrażanie do odważnego występowania na forum grupy, przedstawienie się innym dzieciom.

1 Zabawa "Poznajmy się".
Dzieci siedzą na dywanie, w kole, zabawę rozpoczyna nauczyciel lub jedno z dzieci. Turlając piłkę do dziecka, które siedzi naprzeciw mówi: "Jestem Basia - a Ty? "Piłka krąży po kole.

2 Na dywanie rozkładamy różne ilustracje, każde dziecko wybiera dowolną ich ilość. Następnie próbuje opowiedzieć dlaczego wybrało właśnie te obrazki:( kapusta, makaron, pies, ptak, płaszcz, mama, tata, lalka, miś, jabłko, pomarańcza, śliwka, książka, cukierki, ciastka, tort, rower.)np.: Mój pies nazywa się Burek. Lubię cukierki.. ..


3 Zabawa "Baloniki".
W sali są rozwieszone kolorowe balony, dzieci otrzymują szarfy w kolorze balonów (6 żółte, 8 czerwone, 10 niebieskie). Wszyscy poruszają się po sali na hasło każde dziecko staje przy balonie w kolorze szarfy. Dzieci przy balonach tworzą koła, gdy wszystkie dzieci stoją już przy swoich balonach, zabawa kończy się zabawą "Baloniku nasz malutki...". Dzieci zamieniają się szarfami.

Zajęcia III

Cel: Poznanie praw i obowiązków dziecka, poznanie praw i obowiązków nauczyciela, dyrektora, personelu administracyjnego szkoły.

1 Zapoznanie dzieci z Konwencją Praw Dziecka Narodów Zjednoczonych.

2 Kolorowanie ilustracji przedstawiającej jedno z praw dziecka.

Zajęcia IV

Cel: Lepsze poznanie się, oswojenie z grupą, wdrażanie do dłuższych i śmielszych wypowiedzi na forum grupy, dostrzeganie kolegów, ich potrzeb, zainteresowań.

1 Opowieść ruchowa.(na dywanie są rozsypane liście)
Dzieci naśladują polecenia nauczyciela.
" Wybierzemy się dziś do sadu.
- wychodzimy do szatni (marsz),
- jesteśmy w szatni podajemy koledze kurtkę,
- zakładamy kurtki i zapinamy guziki przy kurtkach kolegi,
- zakładamy buty, i zawiązujemy sznurowadła przy butach kolegi,
- zakładamy czapkę koledze,
- bierzemy swoje koszyki, podajemy ręce i parami maszerujemy po kole w rytm piosenki (I zwrotka i refren) "Ćwierka wróbel"
- w sadzie zbieramy jabłka do koszyków,
- wchodzimy na drabinę, zrywamy jabłka z drzewa,
- podskakujemy zrywamy ostatnie jabłko,
- podnosimy do góry kosze i pokazujemy ile mamy jabłek,
- zakładamy kosze na ręce i parami po kole przy śpiewie(II zwrotki) piosenki wracamy do szkoły,
- rozbieramy się w szatni (pomagamy koledze),
- zbieramy rozsypane liście i ustawiamy je w wazonach na stolikach.

2 Każde dziecko przynosi swoją ulubioną zabawkę, z którą siada w kole. Zabawki opowiadają o tym co dzieci lubią.
"Basia lubi bawić się w..."
"Tereska lubi zupę..."
"Sławek chce być..."
"Piotruś pracować z. .., bo..."
Jeżeli dziecko będzie chciało opowiada o sobie.

3 Na stołach przygotowane są narysowane kontury liści na dużych arkuszach papieru, dzieci zamalowują je farbami, pracują w grupach.

Zajęcia V

Cel: Zapoznanie dzieci z pojęciem grupa przedszkolna, ukazanie im tego, iż muszą sobie pomagać, zawsze mogą na sobie polegać, jako całość muszą ze sobą współpracować, szanować się wzajemnie, słuchać i przede wszystkim poznać się.

1 Zabawa "Lustro".
Dzieci ustawiają się parami, stają twarzami do siebie. Naśladują swoje ruchy powtarzając je na koledze(głaszcze kolegę po policzku, on głaszcze po policzku mnie....).

2 Rozmowa dotycząca tego co to jest grupa i jakie są obowiązki i przywileje jej członków.(wykorzystanie fragmentu bajki "Jelonek Bambi".

3 Zabawa "Marmurki".
Dzieci jako rzeźbiarze kształtują marmur, którym są ich koledzy (zamiana dzieci).

4 Budujemy drzewo.
Nauczyciel wybiera z wcześniej przygotowanych materiałów pień drzewa, prosi aby każde dziecko wybrało sobie liść. Całe drzewo zostaje umieszczone na centralnym miejscu w sali.

Opracowanie: Barbara Urbaszek

Wyświetleń: 9587


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.