Katalog

Joanna Biernacka-Kozerewicz
Historia, Różne

Analiza diagnozy wstępnej w klasie I gimnzajum z zakresu orientacji w czasie

- n +

Analiza diagnozy wstępnej przeprowadzonej z historii w klasie i a z zakresu chronologii

W klasie I a przeprowadziłam diagnozę wstępną z zakresu opanowania umiejętności orientacji w czasie. Wcześniej, to znaczy na dwóch pierwszych lekcjach historii w gimnazjum uczniowie mięli możliwość utrwalenia nabytych w szkole podstawowej umiejętności z zakresu chronologii. Celem diagnozy było sprawdzenie umiejętności prawidłowego:
- zaznaczania dat na taśmie chronologicznej z
uwzględnieniem podziału na ery
- określenia wieku wydarzeń oraz początku i końca wieku
- obliczanie upływu lat w dwóch i jednej erze

Diagnozą objęłam 29 uczniów, co stanowi 100% klasy. Gimnazjaliści mięli do wykonania 4 zadania główne, przy czym w każdym należało rozpatrzyć kilka przykładów. Maksymalna liczba punktów, którą mogli uzyskać uczniowie to 28. Punktacja i przyporządkowane im oceny przedstawiają się następująco:

Liczba punktów od-do oceny
28-26 5
25-21 4
20-17 3
16-12 2
poniżej 12 1

Średni wynik, jaki uzyskała klasa to 23,62 punktów, co daje ocenę dobrą. Moim zdaniem jest to wynik wysoki, co świadczy o dobrym opanowaniu umiejętności chronologicznych przez uczniów. Poniższa tabela prezentuje liczbę poszczególnych ocen i wskaźnik procentowy klasy:

ocena liczba uczniów, którzy uzyskali ocenę procent klasy
5 16 55,5%
4 6 20,8%
3 3 10,3%
2 3 10,3%
1 1 3,4%


Większość uczniów, to jest około 70%, bezbłędnie zaznacza daty wydarzeń na taśmie chronologicznej i określa wiek wydarzeń, przy czym jedna osoba stosuje cyfry arabskie. Część uczniów (około 10%) ma kłopoty z określaniem początku i końca wieku oraz z obliczaniem upływu lat (około 15%).

Cztery osoby z klasy mają duże braki w zakresie umiejętności chronologicznych (otrzymały ocenę niedostateczną i dopuszczające). Dla tych osób przygotowałam dodatkowe ćwiczenia, których celem będzie utrwalenie podstawowych umiejętności orientacji w czasie. Uczniowie ci w terminie dwóch tygodni od momentu omówienia przeze mnie wyników diagnozy, przystąpią do powtórnego pisania sprawdzianu.

Generalnie oceniając wyniki pracy uczniów stwierdzam, że klasa I a dobrze opanowała umiejętności z zakresu chronologii i nie powinna mieć problemów w dalszej edukacji historycznej.

SPRAWDZIAN DLA KLASY I GIMNAZJUM

IMIĘ I NAZWISKO:....................................
RZĄD
NUMER Z DZIENNIKA:


1. Ułóż daty w kolejności chronologicznej i zaznacz je na jednej wspólnej osi czasu:
1410 r., 476 r., 490 r.p.n.e., 1772 r., 776 r.p.n.e., 1998 r.






2. Określ wiek wydarzeń:
a) 580 r.-
b) 1648 r.-
c) 76 r.-
d) 900 r.-
e) 1300 r.-

3. Podaj kiedy zaczął się a kiedy skończył wiek:
a) XVIII-
b) X-
c) XIII-
d) VI-
e) XIX-

4. Do każdego z przykładów narysuj taśmę chronologiczną,
zaznacz dwie daty oraz oblicz ile upłynęło między nimi lat:

a) 490 r.p.n.e. i 1250 r.
b) 825 r. i 2001 r.
c) 2325 r. i 1125 r.

Opracowanie: Joanna Biernacka-Kozerewicz

Wyświetleń: 1755


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.