Katalog

Joanna Biernacka-Kozerewicz
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Jak motywować dzieci do nauki? - protokół ze spotkania z rodzicami

- n +

Protokół ze spotkania z rodzicami uczniów klasy II b z dnia 11 września 2003 roku

I. Przebieg spotkania:
1. Powitanie.
2. Omówienie spraw bieżących.
3. Zajęcia warsztatowe na temat: Jak zmotywować uczniów do nauki?
4. Zapytania i wolne głosy.
5. Pożegnanie.

Ad.1
Na wstępie zebrania nastąpiło powitanie rodziców przez wychowawcę klasy panią Joannę Biernacką- Kozerewicz oraz nastąpiło zapoznanie rodziców z celem i przebiegiem spotkania.

Ad. 2
W tym punkcie wychowawczyni omówiła bieżące sprawy dotyczące klasy:
a) stan klasy i przyczyny zmniejszenia się liczby uczniów
b) plan lekcji
c) nowa sala lekcyjna
d) nowi nauczyciele
e) stawki opłat za ubezpieczenie
f) zaopatrzenie uczniów w podręczniki i ćwiczenia
g) dowozy
h) możliwość dożywiania w szkole i picia herbaty
i) prośba o dostarczenie do szkoły mydła i papieru toaletowego
j) prośba do rodziców o rozmowę z dzieckiem na temat przestrzegania regulaminu szkoły
k) sytuacja wychowawcza w klasie przez pierwszą dekadę września


Ad. 3
Następnie wychowawczyni klasy omówiła przyczynę wyboru tematu do zajęć warsztatowych. Zwróciła uwagę na słabe wyniki nauczania, jakie w ubiegłym roku szkolnym osiągnęła pewna grupa uczniów w
klasie oraz na niskie wyniki egzaminu gimnazjalnego młodzieży z terenów wiejskich w skali kraju. Zaproponowała pracę grupową rodziców na następujące tematy:
I Dlaczego dzieci nie chcą lub nie mogą się uczyć?
II Co zrobić, aby dzieci chciały i mogły się uczyć?

Rodzice ustalili następujące wnioski:

Temat I:

- brak zainteresowania ze strony rodziców ze względu na sytuację w rodzinie i kraju (pogoń za pieniądzem, pracą)
- brak czasu na wspólną rozmowę z dzieckiem na temat jego problemów
- brak warunków i czasu do nauki z powodu pomocy dzieci przy wspólnym gospodarstwie
- młodzież bierze przykład ze starszego pokolenia (szkoły pokończone i siedzą na murkach z powodu braku pracy)
- wygasła kultura i sport w środowisku wiejskim
- postęp w technice i dlatego wolą komputer, telewizor, telefon komórkowy, kamerę
- przykład z rodzica- dzieci często nie znają rodzica
- zbyt łagodne przepisy, za dużo praw, za mała dyscyplina
- narastająca narkomania
- brak motywacji, nie wiedza po co się uczą
- są niesystematyczni
- są leniwi
- niektórzy nie mają zdolności
- dzieciną zmęczone dojazdami i dużą ilością lekcji
- problemy rodzinne
- słabe zdrowie
- zły wpływ kolegów
- za duże wymagania


Temat II:

- znaleźć czas dla dziecka-kontrolować, wspierać ich naukę i czas wolny
- rozmowy na różne tematy
- zrozumiałe przedstawienie lekcji i prac domowych przez nauczycieli
- zaostrzenie dyscypliny w szkole (wygląd, ostre narzędzia konfiskować, zakaz noszenia komórek)
- współpraca szkoła-rodzice
- pomagać w rozwoju zainteresowań dzieci
- stworzyć warunki do nauki dziecka (własna szafka, biurko, książki)

Następnie rodzice przedstawili wyniki pracy zespołowej i
wspólnie z wychowawcą podjęto dyskusję, trwającą około 30 minut.

Przyjęto następujące zobowiązania:

Wychowawca:
- więcej czasu na lekcjach poświęcać na powtarzanie omówionego tematu, na ćwiczenia
- wyjaśniać polecenia zadań domowych
- sprawdzać wiedzę i umiejętności z mniejszej partii materiału a częściej
- informować na bieżąco rodziców o postępach i ewentualnych problemach edukacyjnych uczniów (dzienniczki)
- prowadzić częstsze zebrania z rodzicami o charakterze informacyjno-warsztatowym
- zachęcać uczniów do pracy i wysiłku, pokazywać dobre wzorce

Rodzice:
- częściej kontaktować się z wychowawcą i innymi nauczycielami
- częściej rozmawiać z dzieckiem
- interesować się bardziej kolegami i zainteresowaniami dziecka
- sprawdzać dzienniczki
- wspierać, ewentualnie pomagać w nauce
- częściej chwalić dziecko, zachęcać słownie i nagrodami do nauki

Ad. 4
W tym punkcie zebrania wychowawczyni udzieliła rodzicom informacji na temat dotychczasowych ocen uczniów, odpowiedziała na pytania rodziców.

Ad.5
Wychowawczyni podziękowała rodzicom za przybycie i na tym zakończono zebranie.

Wychowawca:
Protokolant:
Rodzice:

Opracowanie: Joanna Biernacka-Kozerewicz

Wyświetleń: 14461


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.