AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Aneta Dudek
Matematyka, Konspekty

"Przekroje brył" - konspekt lekcji techniki dla kl. II gimnazjum.

- n +

Przekroje brył

Nauczany przedmiot: Technika i Informatyka
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gimnazjum i Szkoła Podstawowa nr 13 w Zawierciu
Opis publikacji: Konspekt lekcji z techniki - z wykorzystaniem komputera. Materiał może być wykorzystany do lekcji techniki w gimnazjum
Przedmiot: Technika


KONSPEKT LEKCJI Z TECHNIKI
(z wykorzystaniem komputera)
Klasa: II b gimnazjum
Czas: 90 min.
Zagadnienia programowe: Przekroje brył (technika)
Praktyczne zastosowania komputera - Rysowanie linii (informatyka)

Temat lekcji: PRZEKROJE BRYŁ
Cele ogólne:
- utrwalenie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu edytora grafiki MS Paint
- wzbogacanie języka informatycznego i doskonalenie umiejętności redagowania rysunku
- wykorzystanie wiadomości i umiejętności z innych przedmiotów

Cele operacyjne:

Wiadomości - uczeń zna:
- pojęcia: linia ciągła (gruba, cienka), kropkowana, kreskowana,oś symetrii, przekrój bryły,
- sposób powstawania przekroju,
- zasady edycji rysunku

Umiejętności - uczeń potrafi:
- narysować bryłę w odpowiednim przekroju
- zaznaczyć płaszczyzny przekroju
- rysować różne rodzaje i kształty linii
- rysować linie pod kątem 450
- czytać i stosować znaki i symbole w rysunku technicznym
- pracować w grupie

Forma: praca w grupach

Metoda: praca z komputerem

Środki dydaktyczne:
- zeszyt ćwiczeń do techniki,
- komputer,
- edytor grafiki np. MS PAINT,
- drukarka

Tok lekcji:

1. Czynności organizacyjne.
2. Przypomnienie wiadomości z poprzednich lekcji (rysunek techniczny i symbole w nim stosowane, rodzaje linii, normy, rzuty prostokątne - z przodu, z góry, z boku).
3. Nawiązanie do tematu lekcji.
Pogadanka nt. rodzajów rysunków, w tym głównie rysunków technicznych, co można za ich pomocą przedstawiać.
4. Ustalenie tematu lekcji.
5. Omówienie tematu.
I. Omówienie sposobu przedstawienia wnętrza jakiegoś przedmiotu w przekroju - na podstawie rysunków w książce i w ćwiczeniach uczniów.

- dyskusja dotycząca kolejności powstawania przekroju
- omówienie sposobów zaznaczania na rysunku technicznym wnętrza bryły - widoczne krawędzie (linia gruba), materiał z którego wykonany jest przedmiot (linia cienka, kąt 450). Jeżeli przedmiot składa się z kilku materiałów to linie rysuje się pod różnymi kątami.
- odpowiedź na pytania z ćwiczeń:
- Ile pestek ma jabłko? (po przekrojeniu go na pół)
- Jakiego koloru baton ma nadzienie?

- wykonanie szkicu przekroju bryły narysowanej w zeszycie ćwiczeń - praca w grupach przy stanowiskach komputerowych
- sprawdzenie przez nauczyciela poprawności rysunku

II. Zastosowanie komputerów na lekcji techniki - praca w edytorze grafiki MS Paint.

- przypomnienie narzędzi do rysowania jakie oferuje program:
- uczniowie uruchamiają program, wybierają i omawiają, potrzebne do wykonania pracy, narzędzia (linia prosta, prostokąt, elipsa)
- nauczyciel wyjaśnia w jaki sposób można narysować kwadrat (wciśnięty klawisz Shift i wybranie narzędzia - prostokąt), koło (Shift i elipsa), linia pozioma i pionowa (wciśnięty Shift i linia), linia pod kątem 450 (klawisz Shift i linia prosta).
- uczniowie poznają różne grubości linii
- nauczyciel poleca uczniom, aby narysowali w edytorze grafiki MS Paint, przygotowany już i sprawdzony przez nauczyciela przekrój bryły
- uczniowie w grupach wykonują zadanie
- samodzielna praca uczniów. Nauczyciel pomaga im, doradza, przypomina o zasadach obowiązujących w rysunku technicznym.
- używają gumki w celu usunięcia fragmentu rysunku lub EDYCJACOFNIJ aby anulować ostatnią czynność (Ctrl + Z)
- używają lupy (powiększają odpowiedni fragment rysunku, dokonują poprawek, wracają do poprzedniego rozmiaru). Dostrzegają korzyści jakie daje to narzędzie.

Oto przykładowa praca:



- zapisują dokument pod nazwą "przekrój" na dysku C:/ w swoim katalogu
- drukują prace
- dokonują samooceny, określają czego i jak się nauczyli, czemu służyły przyjęte metody pracy, jak mogą wykorzystać zdobyte doświadczenia w praktyce, wspólnie oceniają prace i omawiają je.

Literatura:
1) "Program nauczania techniki w szkole podstawowej" Waldemar Czyżewski, wyd. Nowa Era
2) "Program nauczania Informatyka 2000" M. Mordaka, Wyd. Czarny Kruk
3) Waldemar Czyżewski "Technika i wychowanie komunikacyjne dla gimnazjum. Część I "
4) Tadeusz Dobrzański "Rysunek techniczny maszynowy",

Opracowanie: mgr Aneta Dudek

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 11126


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 3