Katalog

Aleksandra Kozendra
Wychowanie fizyczne, Artykuły

"Ruch kreatywny" - artykuł i lekcja.

- n +

Ruch kreatywny

Artykuł i lekcja

Systemy pedagogiczne ulegają ciągłym przeobrażeniom. Obecnie stawianym celem jest wykształcenie i wychowanie człowieka twórczego, posiadającego umiejętność otwartego koncepcyjnego myślenia. Tylko taki człowiek będzie umiał dostosować się do zmieniających się w coraz szybszym tempie warunków życia.

Umiejętność twórczego myślenia i działania można bardzo skutecznie kształtować poprzez zajęcia ruchowe. W każdym człowieku tkwi potrzeba wypowiadania się swoim ciałem, potrzeba przełożenia emocji na ruch. W procesie tym następuje zwrotne sprzężenie bo spontanicznie wyzwolony ruch można umiejętnie ukierunkować na cele zarówno dydaktyczne, artystyczne jak i terapeutyczne.

Ruch pochodzący z wnętrza jest odzwierciedleniem psychiki i ducha. Dzięki obserwacji uczniów poruszających się w sposób spontaniczny, nie wyuczony - możemy się wiele dowiedzieć o swoich wychowankach, a wtedy ukierunkować ruch tak, aby wyzwolić w młodych ludziach to co najlepsze.

Kreatywność uczniów jest ogromna, czasem wręcz zaskakująca, a obserwacje mogą przynieść wiele doświadczeń i nasunąć ciekawe wnioski.

Proponuję niekonwencjonalne zajęcia "KANGURKOWE WARIACJE". Można je przeprowadzić z uczniami w każdym wieku od przedszkolaków po młodzież szkół średnich. Zajęcia te dają uczniom swobodę wypowiedzi poprzez spontaniczne działania ruchowe.

Przybory: główne - piłeczki "kangurki" w ilości minimum 1 na 2 osoby, magnetofon
dodatkowe - według uznania - laski gimnastyczne, piłki lekarskie, płotki, obręcze "hula hop", kosze, itp.

1. Poruszanie się w rytm muzyki. Do 5 - 6 fragmentów różnych rodzajów muzyki /najlepiej etnicznej/ uczniowie wykonują ruchy, jakie dyktuje im ciało.
Instrukcja dla uczniów: "Poruszajcie się w rytm muzyki i róbcie to co
dyktuje wam wasze ciało. Starajcie się nie podpatrywać kolegów. Niech
ruch wypływa z waszego wnętrza".

2. "Kangurkowe improwizacje".
Na środek sali rzucamy piłeczki typu "kangurek".
Proponujemy:
A. Indywidualne zabawy ze skaczącą piłeczką.
Instrukcja dla uczniów: "Baw się piłeczką tak, jak masz na to ochotę".
B. Zabawy parami.
Instrukcja dla uczniów: "Teraz postaraj się wciągnąć do zabawy swojego kolegę".
C. Zabawy grupowe.
Instrukcja dla uczniów: "Połączcie się w kilkuosobowe grupy i bawcie się razem. Może zorganizujecie sobie jakąś grę?".
Po chwili zabaw z samą piłeczką na salę wystawiamy kilka dodatkowych przyborów np. laski gimnastyczne, płotki, obręcze "hula hop", kosze, piłki lekarskie, szarfy, itp.
Instrukcja dla uczniów: "Jeżeli macie ochotę możecie do zabawy wykorzystać wystawione przybory".

3. Pantomima.
Przy bardzo wolnej muzyce uczniowie wyobrażają sobie, że podbijają baloniki. Przeważnie nie trzeba sugerować, że mogą to robić w różnych pozycjach i podbijać różnymi częściami ciała.
Instrukcja dla uczniów: "Wyobraźcie sobie, że każdy z was ma balonik. Poczujcie jego lekkość, zacznijcie go odbijać".

UWAGI:
- nie zmuszamy uczniów do niczego i niczego nie narzucamy
- rola nauczyciela to:
* uważna obserwacja
* dbanie o bezpieczeństwo
* umiejętne i dyskretne kierowanie ćwiczeniami

Opracowanie: mgr Aleksandra Kozendra

Wyświetleń: 1374


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.