Katalog Aneta Gądek Język polski, Konspekty "Gdy rozum śpi budzą się upiory" - w świecie Leśmianowskiej poezji. Konspekt lekcji w kl. III gimnazjum."Gdy rozum śpi, budzą się upiory" - w świecie Leśmianowskiej poezji.Konspekt lekcji w klasie III gimnazjumCel nieoperacyjny - umiejętność interpretacji wierszy o zabarwieniu filozoficznym Cele operacyjne: Uczeń potrafi: - zdefiniować pojęcie "ballada", - zidentyfikować narratora utworu, - scharakteryzować postać Bajdały, - odczytać pretensje kierowane przez Bajdałę pod adresem Boga w kontekście filozoficznym, - opisać Dusiołka i zidentyfikować jego ludowe pochodzenie, - rozpoznać środki artystyczne w utworze: metafory, porównania, onomantopeje, zgrubienia, - odnaleźć w utworze Leśmiana neologizmy i określić ich funkcję, - opisać język utworu, diatektyzmy, Metody: metoda impresyjno-eksponująca, dyskusja, elementy pogadanki, ćwiczenia okazjonalne (odnajdywanie środków artystycznych), burza mózgów Forma: zbiorowa oraz praca w grupach Pomoce: plansza wyjaśniająca cechy charakterystyczne ballady kartoniki z poleceniami (praca w grupach) Etapy lekcji: I. Zaangażowanie: 1. Nawiązanie do poprzedniej lekcji: powtórzenie środków artystycznych. 2. Krótkie wprowadzenie do nowego tematu - przedstawienie sylwetki twórczej Bolesława Leśmiana. II. Badanie/Przekształcanie: - Zapisanie tematy lekcji. - Prezentacja reprodukcji obrazu: Francesco de Goya "Gdy rozum śpi, budzą się upiory". - Głośne odczytanie utworu: Dusiołek Leśmiana. - Wstępna interpretacja według pomocniczych pytań: 1. O czym jest ta opowieść? - próba streszczenia fabuły 2. Kto relacjonuje tę opowieść? Kto jest jej narratorem? (wiejski bajarz, gawędziarz, opowiada ją w towarzystwie, toteż stara się unikać wulgaryzmów, jego opowieść jest dynamiczna, wplata w nią dialogi, barwne opisy) 3. Kim są bohaterowie? Jak są opisywani? Jak wyglądają? a) Bajdała - chłop, wędrowiec, idący nie wiadomo dokąd, zarówno wszędzie jak i nigdzie, niby chłop a ma głębokie myśli, zastanawia się nad światem, b) Dusiołek - z wierzeń ludowych pochodzi przesąd o sennej zmorze "dusiołku" zwanym także "gniotkiem"; podobno wyglądał jak półbabek, półmężczyzna, był odrażający, brzydki, ohydny, w stosuku do ludzi agresywny, pragnąłby podporządkować sobie człowieka, zniszczyć go. 4. O co Bajdała ma pretensje do swoich towarzyszy? 5. Który fragment utworu uważacie za najważniejszy? (pretensje pod adresem Boga) Czego on dotyczy? (Bóg stworzył Dusiołka - symbol zła, ale stworzył także niedoskonałe zwierzęta i człowieka. Wszystko jest jego dziełem, On jest odpowiedzialny za niedoskonałość świata, nawet za zło) 6. Podsumowanie interpretacji - Praca w grupach: uczniowie podzieleni na grupy otrzymują kartoniki z cytatami z wiersza, w których podkreślono pewne środki artystyczne. Ich zadaniem jest nazwanie tych środków. Inne grupy z kolei otrzymują kartoniki z cytatami, w których nie podkreślono środków ale napisano, jakiego tropu poetyckiego mają szukać i go zaznaczyć. (załącznik nr 1) - Omówienie wyników pracy w grupach. - Zaprezentowanie planszy wyjaśniającej cechy charakterystyczne ballady, omówienie jej oraz rozdanie podanych schematów - pomniejszonych, odbitych na ksero. (załącznik nr 2) - Zapisanie krótkiej notatki: Narratorem Dusiołka jest postać stylizowana na gadułę, ludowego pieśniarza. Jego mowa przypomina gawędę ludową. Bajarz snuje opowieść o Bajdale - wędrującym chłopie, na którego podczas snu napada Dusiołek - odrażające stworzenie, agresywne, brzydkie. - Podsumowanie refleksji i zadanie pracy domowej. Praca domowa 1. Pan Bóg w oczach Bajdały. 2. Wypisz środki artystyczne, które dominują w balladzie i podaj przykłady. ZAŁĄCZNIK NR 1 Grupa I Nazwij podkreślony środek artystyczny: 1. "Lecz wiadomo, że szpecąc przystojność przestworza, Wylazł z rowu Dusiołek, jak półbabek z łoża" 2. "Wypatrzył razem ściółkę ze mchu popod lasem" Grupa II Nazwij podkreślony środek artystyczny: 1. "Pysk miał z żabia ślimaczy" 2. "Siadł Bajdale na piersi, jak ten kruk na snopie" Grupa III Podkreśl w cytacie podany w nawiasie środek artystyczny: "Skrzywił gębę na bakier i jęzorem mlasnął" (podkreśl - zgrubienie) " Wylazł z rowu Dusiołek, jak półbabek z łoża" (podkreśl - porównanie) Grupa IV Znajdź w opisie zachowanie Dusiołka onomantopeje (wyrazy dźwiękonaśladowcze). ....................................................................................... ................................................... Podkreśl w tekście ballady wyrazy (trzy), które są neologizmami artystycznymi. ....................................................................................... .................................................... Grupa V Podkreśl w balladzie te wyrazy, które uważasz za dialektyzmy. ............................................................................................................................................ W których fragmentach opisujących zachowanie Dusiołka zastosował Leśmian animizację? ............................................................................................ .................................................. ZAŁĄCZNIK NR 2 Opracowanie: mgr Aneta Gądek Wyświetleń: 7790
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |