Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Jolanta Kiełkowicz-Rosa
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Scenariusz lekcji wychowawczej w klasie pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej " "Jak uczyć się szybko, dobrze i bez wysiłku"

- n +

Jak uczyć się szybko, dobrze i bez wysiłku?

Propozycja scenariusza lekcji wychowawczej w pierwszej klasie liceum ogólnokształcącego
Cele:
- kształtowanie umiejętności efektywnego uczenia się,
- uświadomienie uczniom zależności między sposobem uczenia się a typem inteligencji,
- kształtowanie umiejętności dostrzegania preferencji własnego charakteru,
- zapoznanie uczniów z ciekawymi technikami uczenia się,
- rozwijanie umiejętności prowadzenia dyskusji, wymiany poglądów,
- kształtowanie kulturalnych zachowań.

Metody:
- dyskusja,
- mini wykład,
- pogadanka,
- ćwiczenia.

Formy pracy:
- praca z całą klasą,
- praca indywidualna.

Pomoce:
- grafoskop,
- foliogramy,
- kartki z tabelkami odpowiedzi,

Tok lekcji:

1. Dyskusja na temat: "W jaki sposób się uczysz? Jakie stosujesz techniki uczenia? Co pomaga Ci w nauce?".
2. Nauka a zmysły smaku, wzroku itp.
Podsumowując dyskusję, nauczyciel stwierdza, iż różne osoby preferują różne sposoby uczenia się: jedni uczą się wzrokowo, inni ze słuchu, jeszcze inni na podstawie doświadczeń.
3. Ćwiczenie mające na celu odkrycie preferencji uczniów co do stylu uczenia się.
(tabela ze sposobami uczenia się może być wyświetlona za pomocą grafoskopu, tabelki z odpowiedziami uczniowie muszą otrzymać do rąk)


Instrukcja dla ucznia: Przyjrzyj się każdej z pozycji w rubryce RZECZY DO NAUCZENIA SIĘ, a potem zdecyduj, które z podejść najbardziej Ci odpowiada. Zaznacz swój wybór w podanej obok tabelce.
 
RZECZY DO NAUCZENIA SIĘ SPOSÓB A SPOSÓB B SPOSÓB C
Rozkład zajęć Zakrywanie i wyobrażanie sobie tabeli Mówienie na głos. Wyliczanie na palcach.
Literowanie wyrazów Zapisywanie Wyobrażanie sobie kolejności liter Wypowiedzenie każdej litery z osobna
Uczenie się słówek w obcym języku Głośne powtarzanie Wielokrotne zapisywanie Kojarzenie słówek z obrazami
Uczenie się faktów historycznych Oglądanie filmu z taśmy video Słuchanie audycji radiowej Ćwiczenie z podziałem na role
Uczenie się zasad działania urządzeń Rozebranie na części i podjęcie próby ponownego poskładania Analiza diagramu lub ilustracji zamieszczonej na tablicy Wysłuchanie wykładu na temat zasad działania urządzeń
Przyswajanie treści opowiadania Opowiadanie go innej osobie Rysowanie ilustracji / szkiców przedstawiających treść Wyobrażanie sobie przebiegu zdarzeń
Nauka nowej dyscypliny sportu Oglądanie pokazu Naśladowanie trenera Samodzielne ćwiczenia
Nauka nowego ćwiczenia na trampolinie Nauka z pomocą trenera aż do opanowania czynności Analiza diagramów przedstawiających kolejne ruchy Wskazówki udzielane przez kolegów
Nauka posługiwania się nowym narzędziem w warsztacie Słuchanie wyjaśnień kolegi Uczenie obsługi kogoś innego Obserwacja kogoś przy pracy
Nauka pieczenia ciasta Postępowanie zgodnie z instrukcją na opakowaniu Słuchanie wskazówek z kasety Samodzielna próba upieczenia ciasta
Nauka liczenia w innym języku Śpiewanie Oglądanie ilustracji Gra w francuskie bingo
Nauka budowy i funkcjonowania oka Słuchanie objaśnień lekarza Konstrukcja modelu Analiza rysunku oka
Tabelka odpowiedzi:
A B C
x   
x   
  x 
x   
x
  x 
x   
  x 
    x
x   
  x 
    x

Odczytanie wyników: uczniowie zliczają ile zaznaczyli odpowiedzi niebieskich zielonych polach, ile w niebieskich a ile w czerwonych.
Przewaga koloru czerwonego oznacza preferencje wizualne. Przewaga niebieskiego - audytywne (słuchanie, dialog wewnętrzny), a przewaga zielonego - kinestetyczne (doświadczanie odczuć).


Badania naukowe wykazały następujące częstości występowania preferencji stylu uczenia się:


4. Zwrócenie uwagi na fakt, iż styl uczenia się ma związek z typem inteligencji danej osoby oraz, że inteligencja nie jest stała - można ją rozwijać.

Istnieją następujące typy inteligencji (najlepiej tekst ten wyświetlić za pomocą grafoskopu):
1) Lingwistyczna - umiejętność posługiwania się językiem, wzorami i systemami.
2) Matematyczna i logiczna - umiłowanie precyzji oraz myślenia abstrakcyjnego i ustrukturalizowanego.
3) Wizualna i przestrzenna - myślenie obrazowe, umiejętne korzystanie z map, diagramów i tabel, wykorzystanie ruchu towarzyszącego procesowi uczenia się.
4) Muzyczna - wrażliwość emocjonalna, poczucie rytmu, zrozumienie złożoności muzyki.
5) Interpersonalna - łatwy kontakt z innymi ludźmi, umiejętności mediacyjne, dobra komunikatywność.
6) Intrapersonalna - automotywacja, wysoki poziom wiedzy o samym sobie, silne poczucie wartości.
7) Kinestetyczna - dobre wyczucie czasu, uzdolnienia manualne, duże znaczenie dotyku, ruchliwość dobra organizacja przestrzenna.

5. Ćwiczenie mające na celu odkrycie typu inteligencji każdego ucznia.
(Może być przekazane uczniom na kartkach lub zaprezentowane za pomocą grafoskopu)

Instrukcja dla ucznia: Wypełnij tabelę, przypisując każdemu stwierdzeniu wartość od 0 do 5, w zależności od tego w jakim stopniu pasuje ono do Ciebie.

1) Posiadam uzdolnienia manuale.
2) Posiadam dobre wyczucie kierunku.
3) Posiadam naturalną umiejętność rozwiązywania sporów między przyjaciółmi.
4) Łatwo zapamiętuję słowa piosenek.
5) Potrafię wyjaśniać w prosty sposób trudne zagadnienia.
6) Robię wszystko krok po kroku.
7) Dobrze znam samego siebie i rozumiem, dlaczego postępuję tak a nie inaczej.
8) Lubię ćwiczenia grupowe i spotkania towarzyskie.
9) Dobrze uczę się, słuchając wykładów i wywodów innych ludzi.
10) Słuchając muzyki doznaję zmian nastroju.
11) Lubię krzyżówki, łamigłówki i problemy logiczne
12) Tablice, zestawienia i pomoce wizualne odgrywają dla mnie ważną rolę podczas uczenia się.
13) Jestem wrażliwy na nastroje i uczucia otaczających mnie ludzi.
14) Najlepiej uczę się, kiedy muszę wziąć się w garść i zrobić coś samemu.
15) Zanim zechcę się czegoś nauczyć muszę zobaczyć, jaką będę miał z tego korzyść.
16) Podczas nauki i rozmyślań lubię spokój i samotność.
17) Potrafię usłyszeć poszczególne instrumenty w złożonych utworach muzycznych.
18) Łatwo przychodzi mi wywołanie w wyobraźni zapamiętanych i wymyślonych obrazów.
19) Posiadam bogaty język i potrafię się nim posługiwać.
20) Lubię robić notatki.
21) Posiadam dobre poczucie równowagi i lubię ruch fizyczny.
22) Potrafię dostrzegać strukturę przedmiotów i związki między różnymi rzeczami.
23) Potrafię pracować w zespole i korzystać z doświadczeń innych ludzi.
24) Jestem dobrym obserwatorem i często zauważam rzeczy, które uchodzą uwadze innych.
25) Często bywam niespokojny.
26) Lubię pracować lub uczyć się niezależnie od innych.
27) Lubię komponować muzykę.
28) Potrafię radzić sobie z liczbami i problemami matematycznymi.
TYP INTELIGENCJI:


Lingwistyczna: 5 9 19 20
punkty. .................. suma. ....


Mat. - logiczna: 6 11 22 28
punkty. .................. suma. ....


Wizualno - przestrz.: 2 12 18 24
punkty. .................. suma. ....


Muzyczna: 4 10 17 27
punkty. .................. suma. ....


Interpersonalna: 3 8 13 23
punkty. .................. suma. ....


Intrapersonalna: 7 15 16 26
punkty. .................. suma. ....


Kinestetyczna: 1 14 21 25
punkty. .................. suma. ....


 
NUMER PYTANIA LICZBA PUNKTÓW
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  

Odczytanie wyników: typem inteligencji ucznia jest ten typ, w którym uczeń uzyskał największą liczbę punktów.


6. Ciekawe techniki uczenia się i zapamiętywania - wypowiedzi uczniów na podstawie własnych doświadczeń lub literatury.

7. Podsumowanie lekcji - rozmowa wychowawcza mająca na celu stworzenie "przepisu" na efektywne uczenie się (propozycje uczniów ewentualnie uzupełnione przez wychowawcę) - zapis na tablicy.

PRZEPIS NA EFEKTYWNE UCZENIE SIĘ:


1. Stan psychofizyczny:
- zdrowy
- wyspany
- wypoczęty
- pojedzony ale nie przejedzony
- ubrany w luźne ubranie
- w dobrym nastroju
- zainteresowany przedmiotem nauki (jeśli nie, to zastosuj jedną z technik afirmacyjnych: powiedz sobie, że jesteś mądry, zdolny, wierzysz w siebie i lubisz się uczyć)
- jeśli jesteś ociężały lub ospały, to weź szybki, chłodny prysznic
- nie myśl o tych wspaniałych rzeczach, które czekają na Ciebie po zakończeniu nauki
2. Warunki zewnętrzne:
- wywietrz pomieszczenie, w którym będziesz się uczyć
- zadbaj o właściwą temperaturę i wilgotność powietrza
- przygotuj wygodne miejsce do nauki i odpowiednie oświetlenie
- zadbaj o ciszę lub przygotuj muzykę, która pomoże Ci w nauce
- posprzątaj pokój
3. Sposób uczenia się:
- ucz się w odpowiednim czasie - planuj naukę
- zacznij uczyć się od najtrudniejszych lub najnudniejszych rzeczy
- rób krótkie przerwy wypełnione aktywnością fizyczną
- reaguj na objawy przemęczenia umysłowego
- stosuj różne techniki uczenia się
- często rób powtórki
4. Optymalne warunki wewnętrzne:
- dobry wzrok, słuch
- ogólna sprawność fizyczna
- dobra spostrzegawczość koncentracja uwagi, wyobraźnia (możesz je wyćwiczyć)
- średnie natężenie motywacji
- właściwy poziom aspiracji
- wiara w siebie i wysokie poczucie własnej wartości.


WYKORZYSTANA LITERATURA:
- Hanna Hamer "Program lekcji wychowawczych dla uczniów klas szkół podstawowych oraz uczniów liceów i techników"
- Alistair Smith "Przyspieszone uczenie się w klasie"

Opracowanie: Jolanta Kiełkowicz-Rosa

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 8168
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.5



Ilość głosów: 4
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014