Katalog

Krystyna Klebba
Przyroda, Różne

Konkurs przyrodniczy jako sposób na wystawienie oceny celującej z przyrody

- n +

Konkurs przyrodniczy jako sposób na wystawienie oceny celującej z przyrody

Obowiązujące zasady w sprawie oceniania uczniów w szkole podstawowej nie dają uczniowi zbyt wielu możliwości uzyskania oceny celującej. Również nauczyciel musi się nieźle postarać, aby w zgodzie z obowiązującymi przepisami wystawić taką ocenę. Doświadczenia zdobyte w Szkole Podstawowej w
Połchowie, praca w komisjach konkursowych konkursu geograficznego na szczeblu rejonu, literatura czasopism (szczególnie "Geografia w Szkole" i "Biologia w szkole") oraz ukończone studia podyplomowe "Przyroda "pozwoliły mi wypracować ciekawą metodę pracy pozalekcyjnej. Jest to konkurs przyrodniczy dla uczniów szczególnie zainteresowanych przedmiotem. Od dnia, w którym wywiesiłam zapowiedź i regulamin konkursu, zainteresowania uczniów tą formą sprawdzenia zdobytych  przez nich wiadomości przeszło moje oczekiwania. Spośród ok. 68  uczniów klas I*-*I aż 30 wzięło udział w konkursie. DO końca konkursu wytrwało 20.

Zaangażowanie, zainteresowanie i dociekliwość uczniów spowodowała kolejne etapy konkursu. Pytania konkursowe dotyczyły głównie tematyki omawianej w ramach lekcji przyrody w różnych klasach. To, co prawda, nie zrównywało szans uczniów z poszczególnych klas i poziomów, jednak mobilizowało do poszukiwań i odświeżania własnych wiadomości zdobytych w klasach młodszych. Często pytania wykraczały poza program nauczania przyrody, co zmuszało uczniów do czytania czasopism popularnonaukowych. Podczas tych poszukiwań część uczniów szczególnie zainteresowanych przyrodą przynosiła swoje własne propozycje pytań konkursowych. Pragnąc podzielić się swoimi doświadczeniami zamieszczam stosowany przeze mnie regulamin trzystopniowego konkursu oraz przykładowe zadania konkursowe. Regulamin:
* W I etapie dzieci przygotowują prace pisemne, których tematyka obejmuje charakterystykę wsi oraz najbliższej okolicy miejsca zamieszkania (np. opis krajobrazu, skały, rośliny, zwierzęta).

Innym tematem może być charakterystyka wybranego krajobrazu strefowego świata. Praca może mieć formę albumu, plakatu itp. Za dobrze wykonaną pracę można uzyskać 30 punktów. Pracę do I etapu należy wykonać w listopadzie.
* W II etapie raz na dwa tygodnie ogłaszane są pytania lub zadania umożliwiające uzyskanie 10 punktów. Będzie 10 zestawów pytań.
* Odpowiedzi na pytania należy dostarczyć nauczycielowi przyrody w formie pisemnej w ciągu 2 tygodni.
* III etap obejmował będzie marsz na orientację połączoną z praktycznym wykorzystaniem wiedzy przyrodniczej np.:
- umiejętność rozpoznawania form w terenie,
- rysowanie planów w skali,
- umiejętność posługiwania się mapą i planem,
- rozpoznawanie drzew i roślin
- umiejętność wyznaczania kierunków w tereni

Przykłady zestawów pytań do etapu II:

Zestaw I
- Żubr jest gatunkiem charakterystycznym dla Białowieskiego Parku Narodowego. Na terenie którego województwa leży ten park? (2 pkt.)
- Wymień nazwy planet Układu Słonecznego od najbliższej do najdalej leżącej względem Słońca. (2 pkt.)
- Wymień 3 największe powierzchniowo państwa Europy. (2 pkt.)
- Wymień 3 najmniejsze powierzchniowo państwa Europy. (  2 pkt.)
- Wymień państwa, które graniczą z Polską? (2 pkt.)

Zestaw II
- Czym różni się gwiazda od planety? (2 pkt.)
- Jak nazywamy samicę wilka? (2 pkt.)
- Co interesującego można zobaczyć w Słowińskim Parku Narodowym? (3 pkt.)
- Gdzie mieszkali i co odkryli Wikingowie? (3 pkt.)

Zestaw III
- W którym roku w Polsce wyginął tur? (2 pkt.)
- Wymień morza których nazwy pochodzą od kolorów. (2 pkt.)
- Podaj liczbę ludności Polski. (2 pkt.)
- Podaj nazwę najbliższej nam gwiazdy. (2 pkt.)
- Czy latem w Polsce stosuje się czas
wschodnioeuropejski czy środkowoeuropejski? (2 pkt)

Zestaw IV
- Podaj nazwy państw, przez których terytorium
przepływa rzeka Nil.(2 pkt.)
- Zmierzyłeś na mapie trasę swj wycieczki (długość 6 cm). Ile w rzeczywistości wynosi ta trasa, jeżeli mapa ma skalę 1:50000? (4 pkt.)
- Jak w ciągu doby wieją wiatry zwane bryzą? (2 pkt.)
- Jak nazywa się forma terenu, na której znajduje się dzielnica Gdyni - Oksywie ? (2 pkt.)

Zestaw V
- Czy w Polsce można spotkać świstaki, jeśli tak to gdzie? (2 pkt.)
- Muł to krzyżówka:
A/ samicy osła i samca osła
B/ samca osła i samicy konia
C/ samca konia i samicy osła (2 pkt.)
- Jak nazywamy samca dzika? (2 pkt.)
- Jak nazywa się samica łosia? (2 pkt.)
- Jak nazywa się samica jelenia? (2 pkt.)

Zestaw VI
- Jak nazywa się największa małpa człekokształtna? (2 pkt.)
- Ile wynosi obwód Ziemi? (2 pkt.)
- Wymień 3 najdłuższe rzeki Polski. (2 pkt.)
- W którym roku Puck otrzymał prawa miejski (2 pkt.)
- W jakiej formie terenu płynie rzeka Reda? (2 pkt.)

Zestaw VII
- Jak nazywał się pierwszy człowiek w kosmosie? (2 pkt.)
- Jaki kształt ma Ziemia? (2 pkt.)
- Co to jest wieczna zmarzlina? (2 pkt.)
- Podaj nazwę 5 zwierząt hodowlanych. (2 pkt.)
- Co to jest zenit?(2 pkt.)

Organizacja i przebieg konkursu sprawił mi ogromną satysfakcję. Zadowolenie to rosło wraz z coraz to większą liczbą uczniów uczestniczących w konkursie. W konkursie brali udział nie tylko uczniowie zdolni, lecz także słabsi, dla których była to duża szansa na poprawienie stopnia z przyrody. Odpowiadając na pytania konkursowe uczniowie  powtórzyli i rozszerzyli swoją wiedzę przyrodniczą. Konkurs nieoczekiwanie sprawił, że uczniowie bardziej zainteresowali się bieżącymi lekcjami przyrody i bardziej efektywnie w nich uczestniczyli.

Opracowanie: Krystyna Klebba

Wyświetleń: 1784


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.