Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Elżbieta Gąska
Matematyka, Scenariusze

Scenariusz lekcji matematyki do klasy I gimnazjum: "Zapisywanie i nazywanie wyrażeń algebraicznych"

- n +

Zapisywanie i nazywanie wyrażeń algebraicznych.

SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI DO KLASY I GIMNAZJUM

CZAS TRWANIA:
45min.

CELE OGÓLNE:
- kształcenie umiejętności ścisłego wyrażania treści matematycznych zapisem algebraicznym
- kształcenie umiejętności poprawnego nazywania wyrażeń algebraicznych
- kształcenie umiejętności wykorzystania dotychczasowej wiedzy i umiejętności w zetknięciu z nowymi problemami
- kształcenie umiejętności pracy zespołowej
- kształcenie umiejętności prezentacji efektów pracy zespołowej

CELE SZCZEGÓŁOWE:
uczeń po przeprowadzonej lekcji potrafi:
- odróżnić wyrażenie algebraiczne od arytmetycznego
- zapisać mało skomplikowaną treść matematyczną w postaci wyrażenia algebraicznego
- nazwać proste wyrażenia algebraiczne
- ułożyć zadanie tekstowe do prostego wyrażenia algebraicznego
- wskazać wyrażenia algebraiczne równe sobie

METODA: ćwiczeniowa (rozwiązywanie zadań problemowych)

FORMY PRACY: praca w grupach (zespoły 4 - 5 osobowe), praca z całą klasą, praca indywidualna

POMOCE: plansze z zadaniami dla zespołów, plansze z wyrażeniami algebraicznymi, losy, magnesy

TOK LEKCJI:

1. Czynności organizacyjne:
- sprawdzenie obecności
- sprawdzenie zadania domowego

2. Powtórzenie (w formie zabawy) wiadomości o wyrażeniach arytmetycznych i algebraicznych: uczniowie ciągną z kuli przygotowane przez nauczyciela losy z zapisanymi wyrażeniami. Mają je umieścić we właściwej rubryce tabeli.
WYRAŻENIA ARYTMETYCZNE WYRAŻENIA ALGEBRAICZNE
5 + (2/5)*(-10)

3(4,5 - (-5))
a + b
3x - 5y

zwrócić uwagę na to zastrzeżenie (uczniowie powinni wyjaśnić z czego ono wynika)


Po zakończeniu zabawy uczniowie przypominają co decydowało o podziale wyrażeń widniejącym na tablicy.

3. Podanie tematu lekcji (nauczyciel zapisuje go na tablicy).

4. Praca w zespołach (6 zespołów, 3 różne problemy do rozwiązania): zespoły
otrzymują plansze z zadaniami.

ZESPÓŁ I i IV

Magda kupiła 3kg mandarynek po a zł za 1kg i 0,6kg cytryn po b zł za 1kg. Ile
zapłaciła za owoce? Zapisz rozwiązanie w postaci wyrażenia algebraicznego.

ZESPÓŁ II i V
Sukienka Ani kosztowała x zł, a spodnie jej brata kosztowały o 20% więcej. Ile
zapłacili ich rodzice za ubrania? Zapisz rozwiązanie w postaci wyrażenia
algebraicznego.

ZESPÓŁ III i VI
Róża kosztuje a zł, frezja b zł, irys 2 zł, przybranie p zł. Ile kosztuje bukiet złożony z
tych kwiatów wraz z przybraniem? Zapisz rozwiązanie w postaci wyrażenia
algebraicznego.

5.Sprawozdanie z prac zespołów i ocena pracy uczniów:
I i IV
3a + 0,6b
II i V
x + 1,2x
lub 2,2x
III i VI
a + b + 2 + p
Nauczyciel zwraca uwagę na analizę zadania, zapisanie danych, rozwiązania i
odpowiedzi.

6. Nazywanie wyrażeń algebraicznych:
a). Praca z całym zespołem klasowym
Nauczyciel poleca uczniom nazwać wyrażenia będące rozwiązaniem zadań i
ukierunkowuje, aby nazwę tworzyć od działania, które wykonujemy na końcu
suma iloczynów liczb 3 i a oraz 0,6 i b
suma liczby x i iloczynu liczb 1,2 i x
lub iloczyn liczb 2,2 i x
suma liczb a, b, 2 i p

b). Praca w grupach i sprawozdanie z pracy: zespoły otrzymują plansze z wyrażeniami
algebraicznymi.
I i IV nazwij wyrażenie: iloraz sumy liczb3 i p przez 4
II i V nazwij wyrażenie: 5(a - b) iloczyn liczby 5 i różnicy liczb a i b
III i VI nazwij wyrażenie: 2x + y suma iloczynu liczb 2 i x oraz liczby y
7. Zadanie dla całej klasy:
Ułóż zadanie z treścią do wyrażenia 12 (a + b).
Uczniowie (trzej chętni) odczytują treść swoich zadań.

8. Podsumowanie: nauczyciel na tablicy umieszcza plansze z wyrażeniami algebraicznymi. Uczniowie mają wybrać te, które można połączyć znakiem "=".
a + b
(20 - a):4
ab + ac
b + a
a(b + c)
5 - a/4
EFEKT
a + b = b + a
a(b + c) = ab + ac
(20 - a):4 = 5 - a/4
 
Nauczyciel zwraca uwagę na to, że są to prawa działań. Uczniowie wypowiadają jakie to prawa (przemienność dodawania, rozdzielność mnożenia względem dodawania, rozdzielność dzielenia względem odejmowania). Nauczyciel przypomina, że są to równości prawdziwe dla wszystkich wartości zmiennych.

9. Zadanie domowe wraz z omówieniem.
Zapisz wyrażenie algebraiczne: Suma iloczynów liczb 2 i m oraz 1,3 i n. Ułóż do tego wyrażenia zadanie tekstowe.

Opracowanie: mgr inż. Elżbieta Gąska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4644
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 2
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014