Katalog

Iwona Korbus
Wychowanie fizyczne, Scenariusze

Scenariusze wywiadówki z gimnastyki korekcyjnej

- n +

Przykładowe scenariusze wywiadówki z gimnastyki korekcyjnej

Nauczyciele mający zajęcia z gimnastyki korekcyjnej w szkołach podstawowych powinni także prowadzić na spotkaniach z rodzicami pedagogizację z zakresu profilaktyki wad postawy. Często jest tak, iż nie wiedzą jak takie zajęcia przeprowadzić. Wystarczy przecież ustalić sobie z nauczycielem nauczania zintegrowanego termin zebrania z rodzicami i przekazać krótkie 10 - 15 minutowe informacje z zakresu wad postawy.

Chciałabym podzielić się z innymi nauczycielami prowadzącymi gimnastykę korekcyjną w szkołach podstawowych własnymi scenariuszami z pedagogizacji rodziców, które przeprowadzam w mojej szkole, szczególnie w klasach I, co zwiększa uczestnictwo dzieci na zajęciach i mobilizuje rodziców do stałej obserwacji swojego dziecka i pozwala możliwie wcześnie zapobiec powstawaniu poważnych wad postawy u dzieci.

I.

PEDAGOGIZACJA RODZICÓW NA TEMAT;

"Plecy okrągłe i płaskostopie u dzieci"


Plan pedagogizacji;

1) Bilans dzieci uczęszczających na gimnastykę korekcyjną z kl.IIa, IIP1, IIP2,
Bilans wad w poszczególnych klasach.
2) Przyczyny powstawania wad postawy.
3) Co warunkuje poprawną postawę.
4) Plecy okrągłe (co je charakteryzuje, wskazania i przeciwwskazania.)
5) Płaskostopie (co je charakteryzuje, jakie skutki wywołuje, wskazania i przeciwwskazania, jak sprawdzić czy dziecko ma prawidłowe stopy.)

Ad. 1.

* W klasie II a (p. Niewiadomska) na korekcyjną uczęszcza 19 uczniów.
Najczęstsze wady to;
- odstające łopatki (plecy okrągłe) - 14
- obniżona łopatka - 3
- koślawość kolan - 2
- obniżona sprawność fizyczna - 1
*W klasie IIP1 (pani Paralusz) zapisanych na gimnastykę korekcyjną jest
15 uczniów.
Najczęstsze wady to;
- odstające łopatki - 10
- wyrazna kifoza - 2
- obniżona łopatka - 2 (lekka skolioza)
- nadwaga - 1
*W klasie IIP2 (p. Rogowska) na zajęcia korekcyjne uczęszcza 19 uczniów
Najczęstsze wady to;
- odstające łopatki - 10
- kifoza - 1
- obniżona łopatka - 6
- nadwaga - 1
- lordoza - 2

Z powyższego bilansu wynika, że najwięcej dzieci posiada odstające łopatki,
Co jest jednym z pierwszych symptomów pleców okrągłych. Jeśli chodzi o stopy

To przez samą obserwację trudno jest stwierdzić ile uczniów ma płaskostopie.
Warto wykonać dzieciom w warunkach domowych test na płaskostopie, który zostanie objaśniony pod koniec mojego referatu.

Ad. 2.

Jest bardzo dużo przyczyn powstawania wad postawy, a ja państwu postaram się teraz przedstawić te najważniejsze:
- a) Niewydolność układu więzadłowo-torebkowego i różnego rodzaju przykurczy w stawach, zwłaszcza biodrowych.
- b) krzywica - choroba Scheuermana polegająca na zwyrodnieniu trzonów i tkanek między kostnych.
- c). Stany zapalne ostre i przewlekłe (zapalenie szpiku kostnego, gruźlica kości.
- d).Skrócenia długości kończyn po urazach.
- e). Różnorodne schorzenia mięśni (niedowłady porażenia po chorobach zakaźnych, urazach i chorobie reumatycznej.
- f). Otyłość.
- g).krótkowzroczność nierozpoznana i nie wyrównana osłabienie słuchu, zwłaszcza jednostronne (asymetryczne pochylenie głowy).
- h). Nawyki, moda i niektóre sporty.
- Wadliwe przybieranie pozycji przy pisaniu, czytaniu.
- Noszenie książek pod jedną pachą
- Niewłaściwe przymocowanie tornistra
- Spanie ze zbyt wysokim ułożeniem głowy
- Nieodpowiedni ubiór (obcisłe, zbyt wysokie obcasy)
- Sporty jednostronne (tenis, szermierka, tenis stołowy)
- i). Stan psychiczny dziecka (wylęknione,wstydliwe, zawsze się garbi, jak by się chował.

Ad. 3.

Prawidłową postawę warunkują przede wszystkim;
- dobrze wykształcony układ kostny, stawowy i więzadłowy
- dobrze rozwinięty układ mięśniowy
- nie zaburzona koordynacja ruchowa
- sprzyjające warunki otoczenia (ciepło, wilgotność, oświetlenie)
- świadomość i umiejętność przybierania dobrej postawy

Aby uczeń przyjmował prawidłową postawę nie wystarczy tylko praca nauczyciela na zajęciach gimnastyki korekcyjnej, ale ścisła współpraca rodziców i pielęgniarki z nauczycielem. Uświadomienie rodziców w tym zakresie pozwoli na krytyczniejsze spojrzenie na postawę dziecka i korektę niedbałej postawy w domu, czy w czasie spacerów.

Ad. 4.

Najczęściej spotykaną wadą u dzieci jest kifoza piersiowa (plecy okrągłe).
W wyniku zmniejszenia się lordozy szyjnej barki zostają opuszczone i wysunięte
Ku przodowi. Łopatki przyjmują charakterystyczne ułożenie w postaci lekko odstających " skrzydełek." Takie ułożenie łopatek nazwano " łopatkami skrzydłowymi. " Przemieszczenie i zaokrąglenie grzbietu ku tyłowi powoduje silne zapadnięcie się klatki piersiowej, a tym samym upośledzenie funkcji oddychania.

W takich przypadkach oddech jest powierzchowny, a czynność płuc zaburzona.

W plecach okrągłych jako wadzie postawy osłabione są mięśnie grzbietu i ściągające łopatki, natomiast nadmiernie napięte i przykurczone mięśnie piersiowe.

W pracy z dziećmi ważne jest, aby rozciągnąć mięśnie piersiowe oraz zębate przednie, a wzmocnić mięśnie grzbietu.

Wskazane jest oglądanie np. bajki z laską trzymaną na plecach (na wysokości łopatek) lub odpoczywanie na plecach z rękami w "skrzydełka", nogi ugięte w stawach kolanowych (stopy przylegają do podłoża).

Ad. 5.

Często naszej uwadze umykają stopy dziecka. Najczęściej spotykanymi wadami stóp są;
- stopa płaska
- stopa płasko-koślawa
Polega ona na obniżeniu wysklepienia stopy i jej koślawości. Stopa płaska przekształca się często w utrwaloną stopę płasko-koślawą, ze znacznymi zmianami w układzie mięśniowym, więzadłowym i kostnym, co w dużej mierze obniża wydolność i wartość funkcjonalną. Uczeń ze stopami płaskimi ma potem problemy na zajęciach wychowania fizycznego. Słabiej biega i skacze oraz często narzeka na bóle nóg, dlatego tak ważna jest profilaktyka stóp.

Dobrym sprawdzianem stopnia wysklepienia stopy są ślady pozostawione na papierze- PLANTOKONTUROGRAF. Ponieważ warunki szkolne nie pozwalają na wykonanie tego testu (duża liczba uczniów na zajęciach i krótki czas zajęć), dlatego proponuję, aby rodzice ten test wykonali dzieciom w domu, a odbitki stóp podpisane dostarczyli do nauczyciela gimnastyki korekcyjnej. Moim zadaniem będzie ocena odbitek i przekazanie informacji o wynikach testu rodzicom lub wychowawcy.

OPIS TESTU DO WYKONANIA W DOMU
Sadzamy dziecko na krześle, następnie przygotowujemy kartkę papieru
L 4, farbkę, pędzelek i miskę z wodą.
Malujemy dziecku obie stopy farbką zamalowując całą powierzchnię stopy. Polecamy dziecku postawić stopy na papierze, wstać, usiąść na krzesło i podnieść nogi. Zabieramy odbite stopy i podkładamy wodę z miską pod nogi. Test należy wykonać na twardym podłożu. Gotowe odbitki proszę przekazać do wychowawcy lub do mnie. W opisie odbitek stóp będę się posługiwała metodą Clarka.
................................................................................................
II.

PEDAGOGIZACJA RODZICÓW NA TEMAT:


" Skolioza - przyczyny powstawania, jak sprawdzić czy dziecko
ma skoliozę "

PLAN SPOTKANIA:

1.Budowa kręgosłupa podpory naszego ciała.
2.Wygląd postawy skoliotycznej i przyczyny powstawania.
3.Jak sprawdzać postawę u dziecka.
4.Jak przeciwdziałać skutkom skoliozy.

Ad. 1

Kręgosłup rozciąga się od podstawy czaszki do dolnej granicy tułowia. Tworzą go 34 oddzielne kości zwane kręgami, mające podobny kształt, z trzonem w części przedniej i łukiem w części tylnej(rys. 1).

Kręgosłup składa się z:
- części szyjnej - 7 kręgów
- części piersiowej - 12 kręgów
- części lędźwiowej - 5 kręgów
- części krzyżowej - 5 kręgów zrośniętych ze sobą
- i 4 do 5 guziczków ogonowych

Kręgi ustawione są jeden nad drugim tworząc kręgosłup. Ich łuki budują razem kanał, w którym znajduje się rdzeń kręgowy. Od niego z obu stron odchodzą korzenie nerwowe, tworząc poza nim nerwy (przenoszą rozkazy od mózgu do mięśni, a do mózgu doprowadzają sygnały czuciowe z całego organizmu).

Kręgi połączone są krążkami międzykręgowymi (dyskami ), które amortyzują wstrząsy i umożliwiają wielokierunkowe ruchy kręgów. Więzadła stabilizują kręgosłup, nie pozwalając na nadmierne wyginanie się kręgosłupa do tyłu i do przodu.

Najważniejsze zadanie w utrzymaniu kręgosłupa w danej pozycji, zwłaszcza w pionie i w czasie poruszania się, spełniają mięśnie. Prawidłowe ich napięcie zapewnia stabilizację, nadaje sylwetce charakterystyczny, indywidualny wygląd i zapewnia sprawne poruszanie się. W czasie poruszania się i w czasie chodu najbardziej ruchomy jest odcinek lędźwiowy (zwłaszcza staw lędźwiowo-krzyżowy) i przez to narażony jest na częste urazy, uszkodzenia oraz przedwczesne zużywanie się powierzchni stawowych.

Ad. 2

Skolioza oznacza inaczej skrzywienie boczne kręgosłupa. W 80-90% przypadków przyczyna skoliozy jest nieznana, chociaż stwierdza się rodzinne występowanie zaburzenia. W okresie dziecięcym skolioza pojawia się między 3, a 10 rokiem życia. Ma gorsze rokowanie niż skoliozy młodzieńcze ze względu na długi okres progresji. W okresie młodzieńczym pojawia się między 10, a 14 rokiem życia, nie osiąga jednak tak znacznych rozmiarów jak poprzednie. Skolioza zwiększa się wraz ze wzrostem dziecka i staje się łatwiej dostrzegalna, gdy przekroczy 30 0.

Skrzywienia boczne wykazują różnorodność odkształceń. Kręgosłup tworzy skrzywienia zwrócone wypukłością w prawo lub w lewo. Linia wyrostków kolczystych kręgosłupa zbacza od pionu opuszczonego z guzowatości kości potylicznej na szczelinę międzypośladkowa (rys. 2).

Przy daleko posuniętej skoliozie: - głowa pochyla się w bok, a szyja może ulec skróceniu, - bark po stronie wklęsłości skrzywienia jest obniżony, - łopatka zaś po stronie wypukłości jest uniesiona i odstaje, - obrys karkowo-barkowy wykazuje znaczną asymetrię, - klatka piersiowa jest zdeformowana i wykazuje zapadnięcie po stronie wklęsłości skoliozy, - obrys tułowia staje się asymetryczny, - kąty talii ulegają zniekształceniu, - miednica opada po stronie wypukłej skrzywienia, - szczelina międzypośladkowa przyjmuje kierunek skośny, - fałdy pośladkowe wykazują asymetrię.

Przyczyną skoliozy może być skrócenie kończyny, powodujące jednostronne obniżenie miednicy, co prowadzi do skrzywienia się odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Skrócenie kończyny może powstać w wyniku przebytego złamania, niedorozwoju kończyny, wadliwych stosunków anatomicznych w stawach biodrowych i kolanowych (np. zwichniecie wrodzone stawu biodrowego, biodro szpotowate i koślawe, kolano szpotowate i koślawe).

Dlatego należy zmierzyć długość kończyn dolnych, aby stwierdzić powód skrzywienia bocznego.

Skoliozy mogą się także tworzyć pod wpływem schorzeń narządów wewnętrznych ( zapalenie nerek, przewlekłe ropne zapalenie opłucnej, gruźlica płuc).

I to, co mnie najbardziej interesuje to skoliozy powstałe wskutek nierównomiernego rozwoju symetrycznych układów mięśni grzbietu.

Czynnikami powodującymi zaburzenia rozwoju symetrycznego układu mięśni grzbietu są:
1) niedbała postawa przy siedzeniu (czytanie, pisanie, jedzenie), zła pozycja w czasie snu (zwiniecie w kłębek);
2) noszenie ciężarów po jednej stronie tułowia (teczki, książki pod pachą lub w ręce);
3) jednostronne, długotrwałe zajęcia asymetryczne (gra na skrzypcach);
4) ciężka i jednostronna praca fizyczna, zwłaszcza w wieku dojrzewania (praca warsztatowa asymetryczna przy stołach niedopasowanych);
5) przy stałych pochyleniach lub rotacjach głowy, spowodowanych np. wadami wzroku lub słuchu

Ad. 3.

Aby sprawdzić, czy nasze dziecko nie ma skoliozy stawiamy go koło okna ( dobre oświetlenie). Najlepiej, aby dziecko było rozebrane do majteczek, bo wtedy lepiej możemy obejrzeć jego sylwetkę. Oglądamy dziecko z przodu i z tyłu i zwracamy uwagę na:
- kąt szyjno-barkowy po obu stronach
- poziom ustawienia barków, czy jest jednakowy
- kąty łopatek na jednej wysokości
- zwracamy uwagę czy łopatki nie odstają
- czy łopatki są jednakowo odchylone od kręgosłupa
- kąty talii po obu stronach czy są jednakowe
- czy przy talii nie pojawia się fałda, a z drugiej strony wypukłość
- kolce biodrowe tylne górne, linia ich ułożenia powinna być pozioma; jeśli nie jest równoległa to podkładamy podkładki pod stopę gdzie obniżona jest miednica aż do wyrównania poziomu
- sprawdzamy pion z guzowatości potylicznej zewn.i sprawdzamy czy wyrostki kolczyste kręgosłupa się pokrywają
- badamy dziecko przy skłonie - dziecko staje bokiem i wykonuje skłon w przód, ale powoli
- w normalnych warunkach wygląda tak:
- gdy pojawi się łuk skoliozy tak:

Zwracamy także uwagę na ustawienie kolan i stóp.

Ad. 4

W miarę pogłębiania się skoliozy u dzieci może wystąpić szybkie męczenie się i tępe bóle, spowodowane rozciąganiem osłabionych i przeciążonych mięśni grzbietu, a także więzadeł i torebek stawowych.. Nie wszystkie skoliozy da się wyleczyć, ale należy przeciwdziałać pogłębianiu się wady, która już istnieje i nie dopuścić do dalszego pogłębiania się wady.

Przy skoliozach czynnościowych (czyli takich w których nie ma jeszcze zmian nieodwracalnych, są tylko zmiany spowodowane niewydolnością poszczególnych mięśni i więzadeł) celem korekcji jest przede wszystkim poprawa postawy poprzez: - usunięcie przykurczów więzadeł i mięśni zwłaszcza w obrębie grzbietu i miednicy
- zrównoważenie sił układu mięśniowego
- podniesienie ogólnej wydolności fizycznej
- wyrobienie nawyku prawidłowej postawy

Ważna jest tutaj rola ćwiczeń oddechowych, rozciągających mięśnie klatki piersiowej oraz ćwiczeń elongacyjnych (wydłużających kręgosłup). Bardzo korzystny wpływ na nasz kręgosłup ma pływanie. Wzmacnia ono mięśnie grzbietu i brzucha, pobudza do intensywnego oddychania, usprawnia mięśnie klatki piersiowej, zwiększa wydolność płuc i serca.

Przeciwwskazania przy skoliozach to:
- skoki
- dźwiganie
- przewroty i mostki
- nadmiar skłonów w przód
- dłuższe wysiłki w pozycji stojącej
Przy skoliozach organicznych ćwiczenia ruchowe należą do najcenniejszych środków w zwalczaniu skoliozy i chociaż gimnastyką korekcyjną nie udaje się nam zmniejszyć skrzywienia kręgosłupa, to jednak wydatnie poprawiamy sylwetkę dziecka poprzez oddziaływanie na jego postawę. Gimnastyka korektywna może poprawić oddychanie i krążenie u skoliotyka, a tym samym może mu stworzyć zasadnicze warunki dla poprawienia i utrzymania dobrego stanu zdrowia.

Należy pamiętać, że za prawidłową postawę dziecka najbardziej odpowiedzialni są rodzice, którzy najwięcej czasu spędzają ze swoim dzieckiem i dzięki temu mają okazję codziennie śledzić sylwetkę swojego dziecka. Każdy niepokojący problem w postawie dziecka winien być konsultowany z n-cielem gimn. kor. lub lekarzem ortopedą.

Celem tych zajęć było zwrócenie uwagi rodziców na obserwację swoich dzieci pod względem przyjmowania pozycji ciała w czasie nauki, wypoczynku i in. zajęć domowych; reagowanie na przejawy przyjmowania wadliwych pozycji. Rodzic po moim wystąpieniu powinien wiedzieć jak samemu przebadać dziecko w domu czy nie ma wady postawy i na jakie elementy ciała należy zwrócić uwagę oglądając lub obserwując własne dziecko.

Opracowanie: mgr Iwona Korbus

Wyświetleń: 3311


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.