Katalog Jolanta Antoniak Chemia, Konspekty Konspekt lekcji chemii - Rozdzielanie mieszanin niejednorodnych na składnikiKonspekt lekcji chemii - rozdzielanie mieszanin niejednorodnych na składniki.Czas trwania: 45 minTREŚCI NAUCZANIA: 1) Sposoby rozdzielania mieszanin niejednorodnych - Sedymentacja - Dekantacja - Sączenie (filtracja) 2) Sposoby wykorzystujące różnice we właściwościach fizycznych substancji, np.: - właściwości magnetyczne - właściwości elektrostatyczne CELE OPERACYJNE: Uczeń: - wie, co to jest mieszanina niejednorodna - zna przykłady mieszanin niejednorodnych, - wie, jakie są sposoby rozdzielania mieszanin niejednorodnych na składniki i na czym polegają, Uczeń: - potrafi podać nazwy metod służących do rozdzielania mieszanin niejednorodnych, - umie wykonać proste czynności laboratoryjne aby rozdzielić mieszaninę niejednorodną na składniki, - potrafi sformułować obserwacje na podstawie wykonanych doświadczeń, - umie wyciągnąć wnioski wynikające z przeprowadzonego doświadczenia, METODY I FORMY PRACY: - ćwiczenia uczniowskie - pokaz - naprowadzająca, - praca z książką ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - zeszyt przedmiotowy, zeszyt ćwiczeń, kreda, tablica, podręcznik, - odczynniki: żelazo - opiłki, piasek, siarka, woda, benzyna, nadmanganian potasu, - szkło i sprzęt laboratoryjny: rozdzielacz, zlewki, bagietki, lejek, sączek z bibuły, magnes, PRZEBIEG LEKCJI: 1. Część organizacyjna: a) sprawdzenie listy obecności, b) wprowadzenie atmosfery pracy. 2. Część wstępna: a) sprawdzenie pracy domowej, b) przypomnienie co to jest mieszanina, c) podział mieszanin, d) przykłady mieszanin 3. Część właściwa lekcji: a) Zapis tematu lekcji na tablicy. b) Wprowadzenie do lekcji c) DOŚWIADCZENIE UCZNIOWSKIE: rozdzielenie mieszaniny piasku z wodą poprzez SĄCZENIE - pokaz - Omówienie aparatury laboratoryjnej potrzebnej do wykonania sączenia - korelacja z podręcznikiem, - Wykonanie sączka "karbowanego" - Zasady postępowania podczas sączenia, - Wprowadzenie pojęć: przesącz, ciecz klarowna, sączek, filtr, - Wykonanie sączenia - Zapis notatki w zeszycie przedmiotowym d) DOŚWIADCZENIE UCZNIOWSKIE: rozdzielenie mieszaniny kredy z wodą poprzez SEDYMENTACJĘ - pokaz - Przygotowanie mieszaniny roztartej kredy z wodą - Omówienie aparatury laboratoryjnej potrzebnej do wykonania sedymentacji - korelacja z podręcznikiem, - Omówienie procesu sedymentacji - Zapis notatki w zeszycie przedmiotowym e) DOŚWIADCZENIE UCZNIOWSKIE: rozdzielenie mieszaniny kredy z wodą poprzez DEKANTACJĘ - pokaz - Zasady postępowania podczas dekantacji, - Wykonanie dekantacji - Zapis notatki w zeszycie przedmiotowym f) DOŚWIADCZENIE UCZNIOWSKIE: rozdzielenie mieszaniny wody zabarwionej nadmanganianem potasu z benzyną za pomocą rozdzielacza - pokaz - Omówienie aparatury laboratoryjnej potrzebnej do rozdzielenia dwóch cieczy nie mieszających się - korelacja z podręcznikiem, - Przygotowanie mieszaniny wody zabarwionej nadmanganianem potasu z benzyną, - Rozdzielenie mieszaniny, - Zapis notatki w zeszycie przedmiotowym. g) DOŚWIADCZENIE UCZNIOWSKIE: rozdzielenie mieszaniny siarki z opiłkami żelaza - Wykorzystanie różnic we właściwościach magnetycznych, - Rozdzielenie mieszaniny przy pomocy magnesu. 4. Część podsumowująca zajęcia: a) praca z zeszytem ćwiczeń b) ustna, 5. Zadanie pracy domowej. Opracowanie: Jolanta Antoniak Wyświetleń: 7139
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |