AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Robert Rabenda
Technika, Scenariusze

Scenariusz zajęć edukacyjnych z techniki

- n +

Scenariusz zajęć edukacyjnych z techniki z wykorzystaniem programu do rysunku technicznego VIACAD.


Cele operacyjne:
Uczeń potrafi:
- zna efekty zastosowania wybranych narzędzi programu VIACAD;
- posługuje tymi narzędziami do narysowania dowolnych linii, a szczególnie prostych prostopadłych i równoległych;
- umie włączyć i wyłączyć tryb ortogonalny w zależności od położenia linii jakie chce uzyskać;
- wstawia początek układu współrzędnych względem którego rysuje prostokątne obramowanie formatki określając długość i szerokość odczytaną z linijki;
- rysuje tabliczkę rysunkową;
- wstawia tekst do tabliczki;
- zmienia wielkość, kolor, grubość pisma wstawionego do tabliczki;
- zmienia grubość linii;
- porównuje rysunek wykonany tradycyjnymi metodami z rysunkiem komputerowym.

Temat: Wykonanie arkusza ćwiczeń z rysunku technicznego tzw. formatki z wykorzystaniem komputera.

Forma pracy: indywidualna na stanowiskach komputerowych.
Metody: praktycznych ćwiczeń, kierowania obserwacją, sytuacyjna, poszukująca.
Środki dydaktyczne:
Komputer z oprogramowaniem Viacad, przygotowane arkusze ćwiczebne na kartonach, Ilustrowana Encyklopedia Nauki, magnesy.

Ścieżka edukacyjna:
Czytelnicza i medialna
Przebieg lekcji:
I Powtórzenie zasad wymiarowania rysunku technicznego i grubości linii, używania materiałów (ołówek, karton, przybory) rozszerzenie.

a) Przypomnienie wybranych zasad BHP - sprawdzenie czy uczniowie zajęli odpowiednią postawę przy komputerze oraz czy nie ma teczek w miejscach grożących resetowaniem komputera lub jego uszkodzeniem.
b) Rozdanie bloków z wykonanymi wcześniej formatkami oraz podział na dwie grupy przy stanowiskach.

II. Nawiązanie do posiadanej wiedzy uczniów.
a) Wprowadzenie uczniów do zagadnienia:
Uczniowie w dyskusji wymieniają jakie narzędzia wcześniej poznane w programie Viacad mogliby wykorzystać przy robieniu formatki.
b) każdy z uczniów otwiera swój plik;
c) określa rozmiar wyświetlanego okna, określa powiększenie okna;
d) rysuje linie prostopadłe i równoległe do rysunku;
e) wstawia tekst;

III. Nauczyciel wprowadza do tematu lekcji:
Planowanie rozwiązania problemu. Stworzenie atmosfery twórczej pracy.
a) uczniowie po podziale na grupy wykonują ćwiczebnie szkic formatki z pomocą nauczyciela,
- wykonują obramowania formatki;
- wykonują tabelkę;
- wstawiają tekst do tabelki.
b) Dla chętnych:
- szkic klasy;
- wstawienie wymiarowania na komputerze,

IV. Omówienie jakie były problemy z wykonaniem zadania i zaprezentowanie wykonanych prac:
uczniowie omawiają:
a. Porównanie trudności, dokładności, pracy na komputerze tradycyjnymi metodami rysunku technicznego.
b. Zaprezentowanie prac po narysowaniu i wydruku.
c. Wydruk i zaprezentowanie zadania dla chętnych o rozszerzonym stopniu trudności.

VII. Utrwalenie wiedzy.
Sformułowanie i zaprezentowanie dla utrwalenia szczególnie trudnych czynności napotkanych w wykonywanym zadaniu.
VIII Jawna i motywacyjna ocena pracy uczniów..

IX Praca domowa.
Wyszukanie informacji o tym jaką powierzchnię i jakie wyposażenie powinno mieć ulubione zwierzątko w swoim domku.

 

Opracowanie: Robert Rabenda
nauczyciel Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej
w Osjakowie.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5889


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.