Katalog

Przemysława Korneluk
Wychowanie fizyczne, Konspekty

Konspekt lekcji gimnastyki korekcyjnej dla uczniów klasy III szkoły podstawowej z płaskostopiem

- n +

Konspekt lekcji z gimnastyki korekcyjnej dla uczniów klasy III szkoły podstawowej z płaskostopiem.

Wada - płaskostopie:
- czas - 45 min,
- miejsce - sala gimnastyczna,
- ilość ćwiczących - 10,

zadanie główne
- wzmocnienie mięśni krótkich stóp i zginaczy palców,

zadania dodatkowe
- wyrabianie prawidłowej postawy ciała, doskonalenie
techniki chwytów i rzutów, wdrażanie do różnych form
aktywności ruchowej w zależności od indywidualnych
potrzeb i możliwości uczniów,

cel poznawczy
- poznawanie nowych zabaw usprawniających mięśnie
stóp,

cel kształcący
- kształcenie prawidłowego ułożenia stóp w czasie
ćwiczeń, kształtowanie prawidłowej postawy przez
aktywny udział w ćwiczeniach korekcyjnych,
doskonalenie techniki rzutów i chwytów,
cel wychowawczy
- doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie,

metoda
- zabawowa,

przybory
- magnetofon, szarfy zielone i czerwone, 2 krążki
(czerwony i zielony), laski, serso, flamastry,
szary papier, drobne przedmioty tj.: szyszki, kredki, małe
piłeczki, woreczki, piłki do siatkówki, kosze,

I. CZĘŚĆ WSTĘPNA.
- Uczniowie ustawiają się rzędem przed salą gimnastyczną.
Nauczyciel przypomina o prawidłowej postawie ciała (proste plecy, łopatki ściągnięte, głowa wyprostowana, stopy równolegle). Dzieci wchodzą na salę gimnastyczną przy dźwiękach muzyki marszowej naśladując żołnierzy podczas defilady. Robią jedno okrążenie wokół sali i ustawiają się na zbiórkę.
- Zbiórka.
- Powitanie.
- Podanie celów lekcji.
- Podział grupy na 2 zespoły (drużyna "zielonych" otrzymuje szarfy zielone, drużyna "czerwonych" otrzymuje szarfy czerwone).
- Przygotowanie do ćwiczeń:
* Uczniowie siadają na ławeczce i zdejmują obuwie sportowe. Na sygnał nauczyciela uczniowie z poszczególnych drużyn zdejmują lewą stopą prawą skarpetkę, a prawą stopą lewą skarpetkę. Wygrywa ta drużyna, która jako pierwsza prawidłowo wykona zadanie i ustawi się pod drabinkami.
* Ćwiczenia rozciągające przy drabinkach:
a. Stanie na pierwszym szczeblu drabinki, chwyt RR na wysokości barków, następnie opuszczenie pięt do zetknięcia się ich z podłożem,
b. Stanie twarzą do drabinki, chwyt RR na wysokości barków, stopy złączone, a następnie przysiady na całych stopach.
- Zabawa ożywiająca pt. " Wyganianie kurek z ogródka".
Występują te same drużyny. Każdy zespół ma taką samą ilość woreczków (kurki) i wyznaczony teren na boisku (ogródek). Na sygnał należy przerzucić woreczki na stronę przeciwnika palcami stóp. Wygrywa ten zespół, który ma mniej woreczków.

II. CZĘŚĆ GŁÓWNA A.
- Zabawa orientacyjno - porządkowa z uwzględnieniem pracy RR, NN, TT w płaszczyźnie czołowej, strzałkowej i złożonej.
* Uczniowie biegają w rozsypce po całej sali gimnastycznej z obustronnym krążeniem RR do przodu. Nauczyciel rozkłada 2 krążki (czerwony i zielony) w dowolnym miejscu. Drużyny podbiegają do swojego krążka, siadają i chwytają swoją szarfę palcami stóp. NN wyprostowane unoszą lekko nad podłogą i zataczają koła.
* Ta sama zabawa. Uczniowie biegają z obustronnym krążeniem ramion do tyłu. Zbierają się wokół swojego krążka. Stoją w lekkim rozkroku. Zakładają szarfę na palce stóp i robią wyprost, skłon po szarfę, wyprost z szarfą w górze, skłon, wyprost. (Ćwiczenia TT w płaszczyźnie strzałkowej.)
* Ta sama zabawa z krążeniem naprzemianstronnym RR do przodu. Na sygnał uczniowie grupują się wokół swojego krążka. Trzymają palcami stóp swoje szarfy i wykonują ćwiczenia TT w płaszczyźnie czołowej.
* Ta sama zabawa z krążkiem naprzemianstronnym RR do tyłu. Na sygnał uczniowie, ustawiają się wokół swojego krążka. Stopy ustawione są równolegle, a dzieci unoszą szarfy i wykonują ćwiczenia TT w płaszczyźnie złożonej.
Wygrywa ta drużyna, która jako pierwsza ustawiała się wokół swojego krążka i prawidłowo wykonywała ćwiczenie.

II. CZĘŚĆ GŁÓWNA B .
- Ćwiczenia wzmacniające mięśnie krótkie stopy i zginacze palców.
* Zabawa pt. "Gniazdo". Drużyny (zielonych i czerwonych) mają swoje "gniazdo" - kosz w odległości 35 m od koła, w którym znajdują się różne przedmioty (szyszki, kredki, woreczki, małe piłeczki). Na sygnał nauczyciela obie drużyny w podporze tyłem wędrują do koła. Chwytają w palce stóp po jednym przedmiocie i w tej samej pozycji, wędrują do swojego "gniazda" i wrzucają przedmioty do kosza. Wygrywa ta drużyna, która ma w swoim "gnieździe" więcej przedmiotów.
* Zabawa pt. "Małe serso" (doskonalenie techniki rzutu). Uczniowie z drużyny "zielonych" siedzą w rozsypce w kole i trzymają podeszwową stroną stopy laski. Drużyna "czerwonych" wspinając się na palce przy każdym rzucie, stara się narzucić kółka od serso na laski przeciwnika. Zmiana drużyn. Wygrywa ta drużyna, która narzuci więcej kółek na laski przeciwnika.
* Zabawa pt. "Kto silniejszy." Drużyna "zielonych" siedzi w parach vis-a-vis drużyny "czerwonych". Uczniowie chwytają palcami stóp laskę i na sygnał nauczyciela ciągną z całej siły. Wygrywa ta drużyna, której więcej razy udało się wyrwać laskę z palców przeciwnika. Ćwiczenie powtarzamy tyle razy ilu jest zawodników gdyż po każdym ćwiczeniu następuje zmiana przeciwnika (każdy z każdym). Po skończonej zabawie wszyscy biją brawo stopami jako podziękowanie za zabawę.
* Zabawa pt. "Napisz hasło". Dzieci stoją w dwóch rzędach. Na sygnał pierwszy zawodnik biegnie do stanowiska, na którym jest szary papier i gruby flamaster. Uczeń bierze flamaster w palce stóp i pisze pierwszą literę określonego wcześniej hasła. Zostawia flamaster i biegnie do swojego rzędu. Wygrywa ta drużyna, która pierwsza napisze całe hasło.
* Zabawa pt. "Podaj piłkę". Dzieci w siadzie prostym, a następnie skrzyżnym tworzą dwa rzędy. Na sygnał nauczyciela rozpoczynają się wyścigi. Pierwszy uczeń w rzędzie trzyma piłkę między stopami. Wykonuje leżenie przewrotne i podaje piłkę koledze, który siedział na nim, a sam wraca do pozycji wyjściowej pamiętając o prawidłowej postawie. Osoba, która otrzymała piłkę wkłada ją sobie między stopy i powtarza ten sam ruch co jego poprzednik. Ostatnia osoba w rzędzie otrzymuje piłkę w ręce i na czworakach toczy piłkę głową udając się na początek rzędu. Wkłada piłkę między stopy i wykonuje ćwiczenie od początku. Wygrywa ta drużyna, która jako pierwsza ukończyła ćwiczenie i korygowała swoją postawę.

III. CZĘŚĆ KOŃCOWA.
- Zabawa uspakajająca pt. "Wachlarz i piąstki".
* Uczniowie siedzą w rozsypce. Na polecenie wykonują "wachlarz" czyli szeroko rozstawiają palce stóp i rąk lub "piąstki" - zginanie palców rąk i nóg. Nauczyciel podaje sygnały w różnym tempie i wprowadza hasła o podobnym brzmieniu.
- Marsz korekcyjny na palcach i piętach i uwzględnieniem prawidłowej postawy (autokorekta) połączone z ćwiczeniami oddechowymi.
- Marsz "gąsienicy" ok.1m.
- Zbiórka w szeregu.
- Ogłoszenie wyników rywalizacji między drużyną "zielonych" a "czerwonych".
- Podsumowanie zajęć.
- Pożegnanie.

Opracowanie: Przemysława Korneluk
Szkoła Podstawowa nr 5
im. Marii Skłodowskiej-Curie
w Zgorzelcu

Wyświetleń: 11857


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.