Katalog Małgorzata Lefek Historia, Program nauczania Program zajęć koła historycznegoProgram zajęć pozalekcyjnych - Koło HistoryczneAdresaci programu: uczniowie zainteresowani historiąWarunki realizacji: 1 godzina tygodniowo Formy realizacji: pogadanka, opowiadanie, rozmowa nauczająca, praca z różnymi źródłami informacji, gry dydaktyczne, działalność plastyczna. Cele ogólne: 1. Doskonalenie umiejętności interpretacji źródeł pisanych. 2. Umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji- media, Internet, literatura popularno - naukowa, encyklopedyczna. 3. Zdolność oceny zdarzeń historycznych. 4. Próby wykorzystania wiedzy z różnych dyscyplin w nauce historii. 5. Ukazywanie wpływu zmian gospodarczych, społecznych i kulturalnych na procesy życia politycznego i codziennego. 6. Poznanie dziejów powszechnych i dziejów Polski oraz własnego regionu. 7. Odczytywanie z mapy fizycznej cech środowiska geograficznego. Szczegółowe cele edukacyjne: - poznanie początków ludzkiej cywilizacji, - poznanie różnych systemów ustrojowych państw starożytnych i średniowiecznych: monarchia despotyczna, demokracja, republika, monarchia patrymonialna i stanowa, - poznanie gospodarczych i kulturalnych osiągnięć cywilizacji starożytnych oraz ich roli w kształtowaniu kultury europejskiej, - wskazanie uniwersalnego charakteru kultury średniowiecznej Europy, - ukazanie procesu kształtowania się wczesnośredniowiecznego państwa polskiego, - kształtowanie umiejętności pracy z mapą, - przemiany gospodarcze, społeczne i polityczne w Europie w okresie wielkich odkryć geograficznych, - zapoznanie z najważniejszymi wydarzeniami i procesami dziejów politycznych, gospodarczych i społecznych Polski w XV-XVII-XVIII wieku, - Europa i świat w okresie wojen napoleońskich, - wielkie rewolucje końca XVIII wieku - przemysłowa, amerykańska i francuska, - przemiany gospodarcze, społeczne i kulturalne w XIX wieku oraz główne wydarzenia polityczne epoki, - umiejętność wielostronnego scharakteryzowania regionu, - dostrzeżenie specyfiki własnego regionu. Zakres tematyczny: 1. Najdawniejsze dzieje człowieka i cywilizacje starożytnego wschodu. 2. Osiągnięcia kultur starożytnych, z których korzystamy obecnie. 3. Rola Kościoła w średniowieczu - jego wpływ na politykę, gospodarkę i kulturę europejską. 4. Uniwersalny charakter kultury chrześcijańskiej w Europie Zachodniej i jej wpływ na średniowieczną Polskę. Początki polskiej kultury narodowej. 5. Organizacja i umocnienie państwa polskiego w czasie Piastów. Sytuacja społeczno - polityczna i gospodarcza Polski w XIII i XIV wieku. 6. Przyczyny wzmocnienia pozycji Polski w XV wieku. 7. Zmiany w Europie i na świecie w XVI i XVII wieku. 8. Czasy potęgi i upadku Rzeczypospolitej Obojga Narodów na tle dziejów powszechnych. 9. Wiek oświecenia i rewolucji. 10.Rzeczpospolita w okresie rozbiorów - sytuacja państwa, społeczeństwa i kultury. 11.Dzieje Europy i narodu polskiego w czasach napoleońskich. 12.Poczatki kapitalizmu w Europie i na świecie. 13.Walka Polaków o niepodległość - od insurekcji Kościuszkowskiej do powstania styczniowego. Planowane osiągnięcia. 1. Operowanie podstawowymi kategoriami historycznymi - czas, przestrzeń, ciągłość i zmienność. 2. Znajomość związków przyczynowo - skutkowych, wydarzeń i procesów historycznych. 3. Umiejętność dokonywania oceny faktów, wydarzeń i postaci historycznych. 4. Interpretowanie i ocena wiarygodności różnych rodzajów źródeł historycznych. 5. Korzystanie z różnych źródeł informacji (literatura popularno - naukowa, prasa, Internet, encyklopedie i słowniki). 6. Integrowanie wiedzy historii powszechnej, historii Polski i regionu. 7. Znajomość tradycji regionu. 8. Samodzielne formułowanie pytań. 9. Porównywanie danych z map fizycznych, historycznych i formułowanie wniosków. 10.Formułowanie hipotez będących próbami rozwiązywania problemu, udowodnienia ich. Opracowanie: mgr Małgorzata Lefek Wyświetleń: 5028
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |