AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Lefek
Historia, Program nauczania

Program zajęć koła historycznego

- n +

Program zajęć pozalekcyjnych - Koło Historyczne

Adresaci programu: uczniowie zainteresowani historią
Warunki realizacji: 1 godzina tygodniowo
Formy realizacji: pogadanka, opowiadanie, rozmowa nauczająca, praca z różnymi źródłami informacji, gry dydaktyczne, działalność plastyczna.

Cele ogólne:
1. Doskonalenie umiejętności interpretacji źródeł pisanych.
2. Umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji- media, Internet, literatura popularno - naukowa, encyklopedyczna.
3. Zdolność oceny zdarzeń historycznych.
4. Próby wykorzystania wiedzy z różnych dyscyplin w nauce historii.
5. Ukazywanie wpływu zmian gospodarczych, społecznych i kulturalnych na procesy życia politycznego i codziennego.
6. Poznanie dziejów powszechnych i dziejów Polski oraz własnego regionu.
7. Odczytywanie z mapy fizycznej cech środowiska geograficznego.

Szczegółowe cele edukacyjne:
- poznanie początków ludzkiej cywilizacji,
- poznanie różnych systemów ustrojowych państw starożytnych i średniowiecznych: monarchia despotyczna, demokracja, republika, monarchia patrymonialna i stanowa,
- poznanie gospodarczych i kulturalnych osiągnięć cywilizacji starożytnych oraz ich roli w kształtowaniu kultury europejskiej,
- wskazanie uniwersalnego charakteru kultury średniowiecznej Europy,
- ukazanie procesu kształtowania się wczesnośredniowiecznego państwa polskiego,
- kształtowanie umiejętności pracy z mapą,
- przemiany gospodarcze, społeczne i polityczne w Europie w okresie wielkich odkryć geograficznych,
- zapoznanie z najważniejszymi wydarzeniami i procesami dziejów politycznych, gospodarczych i społecznych Polski w XV-XVII-XVIII wieku,
- Europa i świat w okresie wojen napoleońskich,
- wielkie rewolucje końca XVIII wieku - przemysłowa, amerykańska i francuska,
- przemiany gospodarcze, społeczne i kulturalne w XIX wieku oraz główne wydarzenia polityczne epoki,
- umiejętność wielostronnego scharakteryzowania regionu,
- dostrzeżenie specyfiki własnego regionu.

Zakres tematyczny:
1. Najdawniejsze dzieje człowieka i cywilizacje starożytnego wschodu.
2. Osiągnięcia kultur starożytnych, z których korzystamy obecnie.
3. Rola Kościoła w średniowieczu - jego wpływ na politykę, gospodarkę i kulturę europejską.
4. Uniwersalny charakter kultury chrześcijańskiej w Europie Zachodniej i jej wpływ na średniowieczną Polskę. Początki polskiej kultury narodowej.
5. Organizacja i umocnienie państwa polskiego w czasie Piastów. Sytuacja społeczno - polityczna i gospodarcza Polski w XIII i XIV wieku.
6. Przyczyny wzmocnienia pozycji Polski w XV wieku.
7. Zmiany w Europie i na świecie w XVI i XVII wieku.
8. Czasy potęgi i upadku Rzeczypospolitej Obojga Narodów na tle dziejów powszechnych.
9. Wiek oświecenia i rewolucji.
10.Rzeczpospolita w okresie rozbiorów - sytuacja państwa,
społeczeństwa i kultury.
11.Dzieje Europy i narodu polskiego w czasach napoleońskich.
12.Poczatki kapitalizmu w Europie i na świecie.
13.Walka Polaków o niepodległość - od insurekcji
Kościuszkowskiej do powstania styczniowego.

Planowane osiągnięcia.
1. Operowanie podstawowymi kategoriami historycznymi - czas, przestrzeń, ciągłość i zmienność.
2. Znajomość związków przyczynowo - skutkowych, wydarzeń i procesów historycznych.
3. Umiejętność dokonywania oceny faktów, wydarzeń i postaci historycznych.
4. Interpretowanie i ocena wiarygodności różnych rodzajów źródeł historycznych.
5. Korzystanie z różnych źródeł informacji (literatura popularno - naukowa, prasa, Internet, encyklopedie i słowniki).
6. Integrowanie wiedzy historii powszechnej, historii Polski i regionu.
7. Znajomość tradycji regionu.
8. Samodzielne formułowanie pytań.
9. Porównywanie danych z map fizycznych, historycznych i formułowanie wniosków.
10.Formułowanie hipotez będących próbami rozwiązywania
problemu, udowodnienia ich.

Opracowanie: mgr Małgorzata Lefek

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5028


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0