Katalog Małgorzata Lefek Historia, Scenariusze Scenariusz lekcji historii "Insurekcja Kościuszkowska"Insurekcja KościuszkowskaKonspekt zajęć z historiiKlasa: II gimnazjum Czas: 45 minut Cele szczegółowe: uczeń powinien wiedzieć (znać): - datę wybuchu powstania (1794), - przyczyny wybuchu powstania, - kim był Tadeusz Kościuszko, - co przysięgał Kościuszko na Rynku Krakowskim narodowi polskiemu - gdzie odbyła się pierwsza bitwa (Racławice), przebieg, kim byli kosynierzy, kim był Wojciech Bartos, - walki w Warszawie (Jan Kiliński), w jakich okolicznościach został ogłoszony Uniwersał, - główne postanowienia Uniwersału, - pojęcia: insurekcja, uniwersał, kosynierzy. Metody: opowiadanie nauczyciela, praca z tekstem źródłowym, praca z mapą. Środki dydaktyczne: mapa: "Polska w okresie rozbiorów", teksty źródłowe: "Przysięga T.Kościuszki na Rynku w Krakowie", "Uniwersał połaniecki 7 maja 1794 r.": Wiek XVI-XVIII w źródłach. Opracowali: Melania Sobańska- Bondaruk, Stanisław Bogusław Leonard, Warszawa 1997 r., plan bitwy pod Racławicami - odbitka ksero. Przebieg lekcji: 1.Czynności organizacyjno - porządkowe. 2.Rekapitulacja wtórna: - sprawdzenie pracy domowej, - konkurs z pytaniami. 3.Zapisanie tematu lekcji i głównych zagadnień. 4.Nauczyciel zapoznaje uczniów z sytuacją w jakiej doszło do zorganizowania powstania. 5.Uczniowie zapoznają się z tekstem przysięgi T.Kościuszki na Rynku Krakowskim zwracając uwagę na: - co przysięgał Kościuszko narodowi polskiemu? - jaka panowała atmosfera w czasie uroczystości? 6.Nauczyciel charakteryzuje postać Tadeusza Kościuszki. 7.Uczniowie analizują plan bitwy pod Racławicami. 8.Nauczyciel opowiada o przebiegu dalszych działań powstańczych. 9.Uczniowie zapoznają się z tekstem Uniwersału połanieckiego - analiza. pytania: - Jak Tadeusz Kościuszko zamierzał pozyskać chłopów do powstania? - Jakie ulgi wprowadził Uniwersał połaniecki w zakresie powinności chłopskich? - Dlaczego Uniwersał połaniecki nie przyniósł spodziewanych efektów? 10. Rekapitulacja pierwotna: - czy po zapoznaniu się z dotychczasowym przebiegiem powstania, możemy powiedzieć, że powstanie zakończyło się klęską? 11. Notatka (uczniowie uzupełniają schemat na podstawie podręcznika i wiadomości z lekcji). 12. Praca domowa: - Wymień znane ci miejsca w naszym regionie związane z Powstaniem Kościuszkowskim i osobą T. Kościuszki. Opracowanie: mgr Małgorzata Lefek Wyświetleń: 3050
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |