Katalog

Danuta Stokłuska
Różne, Scenariusze

Każda przesada jest szkodliwa

- n +

Scenariusz lekcji "Każda przesada jest szkodliwa"

Cele:
- Pokazanie uczniom, że korzystanie z komputera ma swoje zalety i wady
- zapoznanie uczniów z zagrożeniami komputerowymi
- poinformowanie o rzeczywistej skali problemu
- wykonanie prezentacji na temat zagrożeń komputerowych

Materiały:
- Quiz
- Fragment tekstu dr Janusza Morbitzera "O pożytkach i zagrożeniach związanych z technikami komputerowymi w społeczeństwie informacyjnym".
- Komputer z oprogramowaniem do tworzenia prezentacji np. PowerPoint

Przygotowanie uczniów:
- Redagują tekst w edytorze tekstu
- Znają proste formy i sposoby tworzenia prezentacji komputerowych
- Potrafią układać slajdy, wklejać do nich tekst i obiekty, animować

Metody:
- Pogadanka
- Ćwiczenia
- Pokaz

Lekcja pierwsza

Tok lekcji:

I Wstęp (czas około 5 minut)
1. Powitanie klasy.
2. Sprawdzenie listy obecności.
3. Podanie uczniom tematu lekcji : "Każda przesada jest szkodliwa" cz.1

II Rozwinięcie (czas około 30 minut)
Nauczyciel przeprowadza pogadankę z uczniami na temat zagrożeń komputerowych i wydziela kilka ich rodzajów:
1. fizyczne - wzrok, postawa,
2. psychiczne - uzależnienie, wirtualna rzeczywistość oderwana od życia,
3. moralne - łatwy dostęp (niekontrolowany) do informacji (np. instrukcja budowy bomby, pornografia),
4. społeczne - zachowania nieetyczne, anonimowość, brak hamulców,
5. intelektualne -
a) bezkrytyczne zaufanie do możliwości maszyny.
b) "szok informacyjny"

Uczniowie słuchają i wyrażają swoje zdanie, opinie, sąd przy każdym podanym zagrożeniu. Następnie nauczyciel rozdaje uczniom przygotowany na kartkach Quiz i prosi o zaznaczenie odpowiedzi, zsumowanie punków i odszukanie w jakim są przedziale punktowym.

Quiz


Zapoznaj się z pytaniami quizu i zakreśl odpowiedzi
1.W jaki sposób najczęściej korzystasz z komputera
a) Oglądam filmy
b) Gram
c) Wyszukuję informacje

2. Czy gra komputerowa może spowodować, że zapominasz o obowiązkach
a) Tak
b) Czasami
c) Nie

3. Jak często wolny czas spędzasz przy komputerze
a) Codziennie
b) Kilka razy w tygodniu
c) Wtedy, gdy chcę coś konkretnego zrobić

4. Jak długo bez znużenia możesz w ciągu dnia korzystać z komputera
a) Powyżej trzech godzin
b) Do trzech godzin
c) Godzinę

5. Czy wierzysz w wirtualną rzeczywistość
a) Tak
b) Czasami
c) Zdecydowanie nie

6. Czy wykorzystujesz komputer jako pomoc szkolną
a) Nigdy
b) Czasami
c) Często

7. Czy w grach powinny być brutalne sceny
a) Zdecydowanie tak - to tylko zabawa
b) Czasami - ubarwia to grę
c) Zdecydowanie nie

8. Czy lubisz brać udział w pogaduszkach internetowych
a) Tak, bardzo
b) Czasami
c) Nie, pochłania to zbyt wiele czasu

9. Czy spotykasz się z przemocą w Internecie i oglądasz takie strony
a) Tak, lubię oglądać takie strony
b) Tak, ale drugi raz tam nie wchodzę
c) Nie

10. Czy przeszkadzają Ci wulgaryzmy w Internecie
a) Nie, to nic takiego
b) Nie, ale mogło by być ich mniej
c) Zdecydowanie tak, bardzo mnie to denerwuje

11. W trakcie gdy jesteś zajęty grą komputerową mama prosi Cię, żebyś poszedł do sklepu. Jak reagujesz
a) Oburzam się i gram dalej
b) Obiecuję, że jak skończę to pójdę
c) Kończę grać i idę do sklepu

To już wszystkie pytania. Oblicz ile uzyskałeś punktów. Za odpowiedź
a) 2 punkty
b) 1 punkt
c) 0 punktów

Sprawdź w jakim jesteś przedziale punktowym 0 - 4; 5 - 10; powyżej 10

Od 0 do 4 punktów
Brawo potrafisz w sposób racjonalny i mądry korzystać z komputera. Trzymaj tak dalej.
Ułóż prezentację w programie PowerPoint dla kolegów, którzy uzyskali powyżej10 punktów. Prezentację zatytułuj "Komputer mój wróg czy przyjaciel"

Od 5 do 10 punktów
Nie jest jeszcze tak źle, ale musisz uważać. Komputer próbuje Cię pochłonąć. Nie daj się.
Zapoznaj się z fragmentem tekstu dr Janusza Morbitzera " O pożytkach i zagrożeniach związanych z technikami komputerowymi w społeczeństwie informacyjnym".
Odpowiedz na pytanie autora. W programie PowerPoint wykonaj prezentację na temat zagrożeń.

Powyżej 10 punktów
Jesteś maniakiem komputerowym. Chyba nie zauważyłeś, że w życiu jeszcze jest coś innego niż komputer. Masz coraz mniej czasu dla przyjaciół, a może już ich nie masz? Rozejrzyj się wokół siebie. Zapoznaj się z fragmentem tekstu dr Janusza Morbitzera " O pożytkach i zagrożeniach związanych z technikami komputerowymi w społeczeństwie informacyjnym".
W programie PowerPoint wykonaj dekalog na temat zagrożeń komputerowych lub rozwiń temat "Co jest ważniejsze w życiu człowieka: związek człowieka z drugim człowiekiem czy kontakty z komputerem?" Oto fragment tekstu dr Janusza Morbitzera "O pożytkach i zagrożeniach związanych z technikami komputerowymi w społeczeństwie informacyjnym".
"...Człowiek epoki komputerów - homo computerus - głównie dzięki mediom elektronicznym, a zwłaszcza Internetowi, bombardowany jest ogromną ilością informacji, których często nie potrafi właściwie wyselekcjonować i wykorzystać. W Internecie informacje prawdziwe sąsiadują z bałamutnymi, treści pożyteczne i szlachetne znajdują się obok szkodliwych. Dla określenia negatywnych zjawisk, jakie niesie z sobą Internet, prof. Ryszard Tadeusiewicz wprowadził do polskiej literatury fachowej nowe terminy: informacyjny smog, informacyjna mgła oraz informacyjny dym.

Informacyjny smog oznacza nadprodukcję informacji, wynikającą z technicznej łatwości wprowadzania jej do sieci. W odróżnieniu od książki naukowej, której treść na drodze od autora do czytelnika podlega recenzji i redakcyjnemu uszlachetnieniu, w Internecie droga ta jest praktycznie zerowa: informacja wprowadzona przez dowolnego autora jest natychmiast dostępna dla innych użytkowników sieci. Stwarza to niebezpieczeństwo rozsyłania do licznych rzesz informacji bezsensownej, nieprawdziwej czy nawet szkodliwej. Paradoksalnie więc jedne z największych zalet sieci: globalny zasięg i szybkość przesyłania informacji, mogą być także jej głównymi wadami. Wystarczy wspomnieć tu o rozsyłanych ostatnio poprzez sieć wirusach "I love you", "Czernobyl" czy "Romeo i Julia", które sparaliżowały miliony komputerów na całym świecie i przyniosły olbrzymie, wymierne straty finansowe. Łatwość wytwarzania i rozsyłania informacji w połączeniu z brakiem kontroli i oceny ich jakości stanowi często zachętę do uaktywnienia się tych osób, których merytoryczne i moralne kompetencje nie pozwalają im zaistnieć na szerszym forum.

Metafora informacyjnej mgły oznacza ogromne rozproszenie informacji, które znacznie utrudnia poruszanie się po strukturach informacyjnych oraz wydłuża czas dostępu do informacji i przyczynia się do jej niejednolitości.

Informacyjny dym to treści zatrute nienawiścią, ksenofobią, brakiem tolerancji, przemocą i brutalnością, pornografią itd. Sieć jest znakomitym, anonimowym forum spotkań członków sekt, grup przestępczych, ludzi głoszących skrajne poglądy religijne, polityczne itp.

Wszystkie trzy negatywne aspekty Internetu przenikają się wzajemnie, bo przecież poruszając się w informacyjnej mgle możemy natrafić na informacyjny dym, który niewątpliwie jest częścią składową informacyjnego smogu. Co zatem robić, aby nie zginąć w tym zalewie informacyjnym i dokonać wyboru właściwej informacji?......"

III Podsumowanie (czas około 10 minut)
Uczniowie analizują wyniki quizu nauczyciel przysłuchuje się wypowiedziom i wspólnie zastanawiają się nad zagrożeniami komputerowymi. Przygotowują się do tworzenia prezentacji

Lekcja druga

I Wstęp (czas około 5 minut)

4. Powitanie klasy.
5. Sprawdzenie listy obecności.
6. Podanie uczniom tematu lekcji : "Każda przesada jest szkodliwa" cz.2

II Rozwinięcie (czas około 20 minut)

Uczniowie układają slajdy, w razie problemów proszą nauczyciela o pomoc. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów. Pomaga tylko, gdy pojawiają się trudności. Obserwuje poszczególnych uczniów, zaangażowanie w pracę oraz ich postępy.

III Podsumowanie (czas około 20 minut)

Nauczyciel prosi uczniów o zademonstrowanie prezentacji na forum klasy. Wspólnie z uczniami ocenia ich prace. Krótko je komentuje. Uczniowie prezentują swoje prace. Oglądają prezentacje swoich kolegów. Mówią co im się w nich podobało lub co by zrobili inaczej.

Opracowanie:
Danuta Stokłuska

Wyświetleń: 787


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.