AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Iwona Waszkiewicz
Historia, Konspekty

I zabawa niekiedy może być nauką. Wycieczka do St. Grecji - powtórzenie. Konspekty lekcji

- n +

I zabawa niekiedy może być nauką. "Wycieczka" do St. Grecji - powtórzenie.

Konspekt lekcji dla I kl. gimnazjum - historia


1. Cele:
- ogólne -
- Rozwijanie i pogłębianie zainteresowań przeszłością, zachodzącymi w niej procesami i wydarzeniami
- Rozwijania umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych
- Aktywizowanie uczniów w procesie nauczania
- operacyjne -
uczeń:
- Umie pokazać na mapie Grecję, jej kolonie, ważniejsze miejsca.
- Umie dostrzegać związki przeszłości z teraźniejszością
- Zna osiągnięcia starożytnych Greków

2. Metoda:
- drama

3. Formy pracy:
- praca w grupach
- pokaz

4. Środki dydaktyczne:
mapa St. Grecji, masa solna, repliki greckich naczyń, drewniane miecze i tarcze, dysk, oszczepy, "Iliada", oś chronologiczna, maski teatralne
- wykonane przez uczniów, stroje

Tok lekcji.

1. Krótkie wprowadzenie nauczyciela - przedstawienie tematu lekcji i jej celu.
2. "Narratorzy" - uczeń siedzący nad zeszytem próbuje "wkuwać" wiadomości o St. Grecji. Stwierdza, że nie da rady. Przez imitację ramy z lustra zawieszonej w drzwiach wychodzi "duch" Greka i wprowadza ucznia do antycznej krainy.
3. " Spacer" po St. Grecji:
a/ w teatrze
b/ na Zgromadzeniu Ludowym /u Peryklesa/
c/ u Homera
d/ w Akademii Platońskiej, spotkanie z Diogenesem
e/ w pracowni rzemieślnika
f/ u zwycięzców z Olimpii
g/ w Sparcie
h/ spotkanie z żołnierzami spod Maratonu

Przed lekcją uczniowie przygotowują pracownię.
Część ławek zostaje wyniesiona, a reszta rozstawiona pod ścianami - to poszczególne "stanowiska". Uczniowie siedzą swobodnie na ławkach, krzesłach, podłodze. Wszyscy przebrani w stroje st. Greków (krótkie i długie tuniki z prześcieradeł)

Przewodnik - Grek oprowadza ucznia po wszystkich stanowiskach. Odpowiada na pytania zadawane przez niego. Odpowiadają na nie również "aktorzy" poszczególnych scenek.

4. Praca domowa.

1) Porównaj igrzyska w St. Grecji ze współczesnymi.
2) Wykonaj plakat propagujący wycieczkę do Grecji.
3) * Jesteś dziennikarzem - spotkałeś Platona, przeprowadź z nim wywiad.
Uczniowie wybierają jedno z poleceń.

5. Ocena pracy uczniów.

Czynności dydaktyczne nauczyciela Czynności uczniów
1. Dwa tygodnie przed lekcją nauczyciel informuje uczniów o lekcji.
- stawia zadania do wykonania i przydzielaje uczniom biorąc pod uwagę ochotników
- aktywizuje uczniów słabych i nieśmiałych, którzy mogą być "statystami" na Zgromadzeniu Ludowymczy w Akademii Platońskiej.

2. Gromadzi część rekwizytów potrzebnych do lekcji:
- repliki naczyń greckich
- towary eksportowe (np. winogrono, wino, oliwki, oliwę itp.)
- oszczepy, dysk, drewniane miecze, tarcze, oś chronologiczną,
- przygotowuje masę solną.

3. Koordynuje działania uczniów regulując czas poszczególnych wystąpień.

4. Dyskretnie wplata pytania, istotne dla lekcji powtórzeniowej, które narratorom mogą umknąć.

5. Cały czas jest uczestnikiem "spaceru"

6. Ocenia pracę uczniów na lekcji, wkład pracy w przygotowanie rekwizytów, pomysłowość w realizacji przydzielonego zadania.Wyjaśnia pracę domową (odbitą na ksero, z tematem lekcji każdy uczeń wkleja do zeszytu
1. Uczniowie wybierają sobie "role" i w grupach przygotowują ich realizację
2. Przygotowują sobie stroje i rekwizyty (np. maski teatralne, napisy, harfę, ramęlustra, wieńce laurowe, lampę Diogenesa)
3. Narratorzy:
- uczeń przygotowuje pytania do przewodnika, konsultując ich treść z nauczycielem
- przewodnik - Grek:
a/ przesuwa na początku wycieczki suwak na osi chronologicznej do roku początku państwa greckiegob/ pokazuje na mapie Grecję i oprowadza ucznia
4. "Aktorzy" - w teatrze: opowiadają krótko o teatrze greckim (aktorach, rekwizytach, roli teatru w życiu Greków, sztukach), maja maski zrobione własnoręcznie i koturny
- na Zgromadzeniu Ludowym kilku słabszych uczniów tworzy tłum, przemawia Perykles (mówi o swoich reformach). "Perykles" i Grek przewodnik opowiadają uczniowi o Zgromadzeniu i demokracji ateńskiej
- u Homerauczeń z opaską na oczach i harfą recytuje fragmenty "Iliady"- w Akademii Platońskiej:
a/ przed Akademią spaceruje Diogenes z lampą i odpowiada na pytanie ucznia "Co robisz?" -"Szukam prawdziwego człowieka",
Grek - przewodnik przedstawia filozofa.
b/ kilku słabszych uczniów odgrywa uczniów, do których mówi kilka zdań Platon (przemyślenia Platona uczeń przygotowuje wcześniej w domu)
- u rzemieślnika:
z masy solnej lepi naczynia, obok siedzi rodzina;
krótko opowiadają o swojej pracy (materiale, z którego wytwarzano ceramikę, sposobie zdobienia, rynkach zbytu), tu również muszą zostać przypomniane przyczyny zakładania kolonii;
- zwycięzcy z Olimpii:
stoją na podium, mają na głowach wieńce laurowe, w kilku zdaniach mówią o igrzyskach i ich roli.
- w Sparcie:
Ćwiczą chłopcy i dziewczęta trzymając oszczepy, dysk, miecze, mówią o wychowaniu spartańskim.
- biegnie żołnierz spod Maratonu:
uczeń pyta o przyczyny walk, o przeciwnika, tu również podkreślone zostają skutki wojen i rola jedności w realizacji wspólnego celu.
Wszystkie pojawiające się w toku lekcji miejsca Grek przewodnik wskazuje na mapie.


Zalety lekcji:

Lekcja jest bardzo interesująca i twórcza. Wszyscy uczniowie są zaangażowani i mają w niej swój wkład. Ujawnia zdolności uczniów na różnych płaszczyznach. Pomysłowość uczniów jest zadziwiająca. Bawią się utrwalając materiał. Czują się swobodnie wychodząc poza "ramy" ławek.Realizuje wiele elementów ścieżek edukacyjnych.Wielostronnie aktywizuje uczniów.

Wady:

Bardzo pracochłonne i długie przygotowania. Trwa więcej niż 45 min. (przynajmniej ok. 60 min.), a więc zajmuje także przerwy. Mimo tych wad uczniowie byli nią zachwyceni.

Opracowanie:
Iwona Waszkiewicz
Gimnazjum w Ozorkowie

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3803


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.