AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Iwona Waszkiewicz
Historia, Konspekty

Ginie tylko ten naród, który nie chce żyć - wybuch powstania styczniowego. Konspekt lekcji

- n +

"Prawdziwy patriota o dobro powszechne jedynie dbały..." /A. Czartoryski/ - wojna w obronie konstytucji.

Konspekt lekcji dla kl. II gimnazjum - historia


CELE:

- Ogólne -
- wychowanie w duchu patriotyzmu i nadrzędnych wartości (honor, ojczyzna, godność)
- kształtowanie umiejętności analizy, formułowania wniosków, pracy z tekstem i w grupie
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i zainteresowania historią Polski.

Operacyjne
Uczeń:
- uczeń zauważa związki między różnymi możliwościami rozwiązań rozważanego problemu, ich konsekwencjami oraz celami, które powinny wpływać na działanie
- umie pokazać na mapie : Targowicę, Zieleńce, Dubienkę
- zna przyczyny wojny i umie umiejscowić ją w czasie
- zna nazwiska generałów - patriotów i powinien ocenić rolę jaką odegrali
Metody:
Metaplan, elementy dramy, drzewko decycyjne, pogadanka nauczyciela, praca z tekstem

Formy pracy:
Praca w grupach, dyskusja, zapis graficzny

Środki dydaktyczne:
Mapa, atlasy, fotografie, "przywieszki", podręcznik, karty ze schematami pociągu i drzewka decyzyjnego, książki "Historia Polski 1764-1864" - J. Gierowski,
"Hugo Kołłątaj" - K. Koźmiński
"Tadeusz Kościuszko" - J. Kowecki

Tok lekcji:

1. Przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji - pociąg. Uczniowie otrzymują schemat pociągu. W parowozie wpisane jest słowo - konstytucja (była ona siłą napędową w ratowaniu państwa). W wagoniki uczniowie po wspólnych ustaleniach wpisują elementy, które doprowadziły do uchwalenia konstytucji, przypominając postawę szlachty.

2. Nowy materiał.
A/ temat i punkty
B/ omówienie przyczyn wojny - pogadanka nauczyciela
C/ metaplan - Kiedy walka ma szanse powodzenia? (na kartkach uczniowie w grupach próbują znaleźć jak najwięcej elementów zwiększających szanse powodzenia w walce np.
- znajomość terenu
- dobra armia
- dobrzy dowódcy
- sojusznicy itp.

W jakiej sytuacji była Polska i Polacy?
D/ uczniowie podzieleni na grupy szukają odpowiedzi (praca z podręcznikiem, fragmenty tekstów z wymienionych wcześniej pozycji), Dwoje uczniów przygotowuje odezwę do narodu nawołującą do walki
E/ drzewko decyzyjne: walczyć przystąpić do targowicy Po analizie skutków pozytywnych i negatywnych przy każdej z dwóch omawianych w drzewku opcji oraz celów, które powinny przyświecać patriotom, uczniowie zdecydowali, że należy podjąć walkę w obronie konstytucji.
F/ odczytanie przygotowanej odezwy
G/ rekapitulacja wstępna
H/ praca domowa:
- * Plakat nawołujący społeczeństwo do walki w obronie Konstytucji 3-Maja.
- ** Spotkałeś T. Kościuszkę (krótki wywiad lub dialog)
- Wypisz dowódców polskich i miejsca zwycięskich bitew w czasie wojny polsko-rosyjskiej.
I/ ocena pracy uczniów

Zalety lekcji:

Lekcja bardzo dynamiczna. Zastosowanych zostało wiele aktywizujących metod, które uatrakcyjniły lekcję, pozwoliły na samodzielną i twórczą pracę uczniów. Myślę, że zdobyte w ten sposób wiadomości i umiejętności będą bardziej utrwalone. Zróżnicowana praca domowa pozwoli wykazać się uczniom na różnych plaszczyznach.

Opracowanie:
Iwona Waszkiewicz
Gimnazjum w Ozorkowie

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3248


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.