Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Krystyna Jarecka-Evans
Język polski, Konspekty

O uczuciach i emocjach... Demeter i naszych - konspekt lekcji w klasie V

- n +

O uczuciach i emocjach... Demeter i naszych

KONSPEKT LEKCJI W KL. V
(Jest to druga lekcja z cyklu: Mitologia, mit: "Demeter i Kora")


Cel główny: (Po zakończeniu lekcji uczeń powinien:)
- rozumieć i definiować znaczenie słów: emocje i uczucie

Cele operacyjne:
- określić zachowanie Demeter jako matki
- wzbogacić swoje słownictwo związane z nazwami uczuć, przeżyć
- właściwie posługiwać się różnymi słownikami
- poprawnie zapisywać słowo: emocji
- lepiej rozumieć własne emocje i próbować radzić sobie z nimi

Środki dydaktyczne:
- tekst mitu "Demeter i Kora"
- słowniki: Słownik języka polskiego
Słownik wyrazów bliskoznacznych
- zadania dla grup
- mapy mentalne

Metody, techniki i formy pracy:
- metoda problemowa, sytuacyjna, burza mózgów
- dyskusja
- praca ze słownikami i tekstem
- praca w grupach
- praca indywidualna

TOK LEKCJI

I.WPROWADZENIE
1) Stworzenie sytuacji problemowej. Nauczyciel pyta kilku uczniów jakby się czuli, gdyby:
a) dostali szóstkę z matematyki
b) znaleźli na ulicy 20 zł.
c) kolega podstawił im nogę i złamali sobie nos
c) ich mama ciężko zachorowała
d) zgubili 20 zł., które oszczędzali przez dwa tygodnie
2) Pytanie nauczyciela do uczniów: Jak myślicie, dlaczego pytam o wasze zachowanie w tych różnych sytuacjach? Czy mają one jakiś związek z naszą wczorajszą lekcją? (Na poprzedniej lekcji uczniowie zapoznali się z mitem)
Informacja nauczyciela dot. tematu lekcji (Będziemy rozmawiać o tym, co czuła Demeter po stracie oraz odzyskaniu córki oraz naszych zachowaniach w różnych sytuacjach)

II.CZĘŚĆ WŁAŚCIWA 1. Praca ze słownikami:
gr.I pracuje ze Słownikiem j. polskiego i odczytuje definicję słowa uczucie i jego określenia
gr.II pracuje z w/w słownikiem i odczytuje znaczenie słowa emocja
gr.III pracuje z w/w słownikiem i odczytuje wszystkie określenia do słowa emocje
gr.IV pracuje ze Słownikiem wyrazów bliskoznacznych i odczytuje synonimy słowa emocje
Grupy otrzymują karty pracy i prezentują je przy tablicy. -mapy mentalne (do zeszytu wklejają gotowe przygot. przez nauczyciela)

2. Praca z tekstem. (Nauczyciel prosi o zaznaczenie i odczytanie odpowiednich fragmentów dot. uczuć i emocji Demeter)

gr.I Demeter jako matka po stracie córki ("Łzy gorzkie padają z jej oczu...)
gr.II Uczucia bogini urodzaju wobec mieszkańców Olimpu po stracie Kory ("Gniew szalony ogarnął Demeter...)
gr.III Stosunek Demeter do ludzkiej ziemi po stracie córki ("W rozpaczy rzuca Demeter klątwę...)
gr.IV Stosunek bogini do ludzi po odzyskaniu córki ("Tutaj na oczach zdziwionego ludu uczyniła w ziemi...)

2. Nauczyciel prosi o nazwanie uczuć Demeter w dwóch różnych sytuacjach
3. Zapis tematu (nauczyciel prosi uczniów o jego sformułowanie)
4. Zapis notatki (mapa mentalna tworzona za pomocą burzy mózgów)

a)



- radość
- zadowolenie
- przyjemność
- szczęście
- uśmiech
- beztroska
- wesołość
- uciecha



b)


- nieszczęście
- rozpacz
- ból
- gniew
- żal
- boleść
- cierpienie
- smutek
- samotność


5. Praca ze słownikami:
gr.I szuka znaczenie słowa radość
gr.II szuka znaczenie słowa rozpacz
gr.III szuka określeń do słowa radość
gr.IV szuka określeń do słowa rozpacz
(wyniki swoich prac uczniowie eksponują przy tablicy, a do zeszytu wklejają gotowe przygotowane przez nauczyciela).

III. ZAKOŃCZENIE
1.Dyskusja - Czy Demeter mogła reagować inaczej na nieszczęście, które ją spotkało?
Czy my możemy reagować inaczej na zło, które nas spotyka?

2.Ewaluacja - Dokończ rozpoczęte myśli:
Uśmiechnij się,.......
Czas leczy.......
Jeśli ktoś uderzy cię w policzek......

3.Ocena

4.Praca domowa
a) Wykorzystując słownictwo z lekcji napiszę w imieniu Demeter list do Zeusa, w którym opowiem o swoich uczuciach i emocjach po stracie lub odzyskaniu córki. (dla wszystkich)
b) Napiszę opowiadanie zaczynające się od słów : Pewnego razu na lekcji j.polskiego dostałam jedynkę...(dla chętnych)

Opracowanie:
Krystyna Jarecka Evans
S.P. nr 29
w Lublinie

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6993
 
   Komentarze
  • Kamala, 2005-09-22

    Bardzo fajna lekcja. Wymaga dużego zaangażowania i aktywności uczniów.
    Ale czy napewno da się ją zrealizować w ciągu 45 min.?

  • Domina, 2007-12-04

    Na pewno - piszemy rozdzielnie!



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 3.5



    Ilość głosów: 2
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014