AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Krzysztof Gładkowski
Informatyka, Scenariusze

"Projektowanie bazy danych w programie ClarisWorks" - scenariusz lekcji informatyki

- n +

Projektowanie bazy danych w programie ClarisWorks.

informatyka - kl. II gimnazjum

Czas: 2x45 min.

Przygotowanie środowiska. Pomoce dydaktyczne.
- Oprogramowanie - program ClarisWorks 4.0 PL,
- Sprzęt komputerowy: Macintosh Apple.

Pojęcia: typ danych, format danych, projekt formularza, rekord.

Cele:
- uświadomienie uczniom roli bazy danych w życiu codziennym,
- poznanie zasad tworzenia bazy danych, w tym: planowanie pól bazy, projektowanie formularza, tworzenie zapytań i przygotowanie raportu,
- przestrzeganie zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem,
- zapoznanie uczniów z obsługą bazy danych i jej narzędziami,
- uczeń rozumie i trafnie dobiera słownictwo w opisie wykonywanych czynności,
- sortuje i wyszukuje potrzebne informacje,
- potrafi tworzyć nowe szablony,
- potrafi wydrukować informacje z bazy danych.

Wstęp

1. Uczniowie zapoznają się podstawowymi pojęciami dotyczącymi bazy danych.
- definiują pojęcie "baza danych",
- określają rolę bazy danych w życiu codziennym,
- wymieniają elementy bazy danych: pola, typy pól, rekordy.
2. Korzystają z Pomocy programu ClarisWorks 4.0.
- Wstęp do ClarisWorks - Menu - Bazy danych (zarządzanie informacją, np. adresami).

Rozwinięcie

1. Nauczyciel formułuje zadania do wykonania przez uczniów:
- proszę utworzyć bazę danych, zawierającą następujące pola i określone ich typy:
a) nazwisko - tekst
b) imię - tekst
c) adres (ulica/nr) - tekst
d) miejscowość - tekst
e) kod - liczba
f) data urodzenia - data
g) telefon - tekst
- utwórz 10 rekordów z danymi swoich kolegów z klasy (nie wszystkie dane muszą być prawdziwe)

2. Uczniowie wykonują zadanie w dwuosobowych grupach.
- definiują pola bazy danych,
- dodają dane do nowych rekordów,
- formatują nazwy pól i dane w polach,
- zmieniają szablon,
- tworzą listę rekordów,
- sortują informacje w bazie,
- wyszukują rekordy i określają widok strony do wydruku.

Zakończenie
- nauczyciel ocenia prace,
- uczniowie zachowują dokument w teczce Moje dokumenty,
- zamykają program i usypiają komputery.

Opracowanie: Krzysztof Gładkowski

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1849


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.