Katalog

Zenon Chudziński
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

"Zawieramy kontrakt klasowy na rok 2002/2003" - scenariusz lekcji wychowawczej

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ: ZAWIERAMY KONTRAKT KLASOWY

I. KLASA III
II. OBSZAR TEMATYCZNY - Ja i moja klasa - kreatywne metody pracy wychowawczej z zespołem klasowym
III. TEMAT SPOTKANIA - Zawieramy kontrakt klasowy na rok szkolny 2002/2003
IV. CEL ZAJĘĆ - Celowość i doskonalenie pracy w grupie; uświadomienie własnych możliwości i ograniczeń; aktywność, kreatywność; pomoc w zrozumieniu ważności relacji z innymi; korzyści płynące z respektowania ustalonych zasad na płaszczyźnie szkolnej i prywatnej.
V. CZAS TRWANIA - l godzina lekcyjna
VI. MATERIAŁY POMOCNICZE - Duże arkusze papieru, flamastry, arkusze ewaluacyjne.


PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. WPROWADZENIE

Kontrakt stanowi zaplecze do działań wychowawczych z klasą. Formułuje oczekiwania oraz powszechnie akceptowane normy i zasady integracji zespołu klasowego. Stanowi bazę do uczenia się życia w społeczeństwie w sposób negocjacyjny, a także stwarza okazję do budowania wzajemnego zaufania pomocy i wsparcia innych.

Ta forma umowy może nauczyć uczestników sposobów rozwiązywania konfliktów, werbalnej i niewerbalnej komunikacji, aktywnego słuchania, a także innych potrzebnych człowiekowi umiejętności. Prowadzący proponuje całej klasie opracowanie zasad bycia w grupie w obrębie swojego zespołu klasowego metodą burzy mózgów, wyjaśniając uprzednio, na czym polega ten sposób pracy i jakie są jego zalety.

Uczniowie pracują według następujących członów tematycznych:
- dobre relacje interpersonalne: uczeń - uczeń; uczeń - nauczyciel, uczeń - klasa;
- godność ucznia i dyscyplina;
- nasze bezpieczeństwo w szkole;
- większa aktywność klasy w życiu szkoły;
- stosunek do obowiązków szkolnych;
- nagrody i kary;
- udział w imprezach klasowych.

2. CZĘŚĆ WŁAŚCIWA

Dzielimy grupę na pięć zespołów pięcioosobowych, odliczając kolejno. Uczestnicy dostają duże arkusze papieru, na których wyłoniony przez nich samych lider będzie zapisywał propozycje. Następnie każdy członek grupy podaje pomysły na to, jakie zasady będą obowiązywały w jego klasie, przy czym sam zobowiązuje się do ich przestrzegania.

W ten sposób aktywizujemy klasę, a każdy uczeń jest autorem jednej propozycji. Na to polecenie przeznaczamy około 10 minut, starając się nie ingerować, a tylko wspomagać uczniów koordynując ich działania poprzez propozycję czytelnego zapisu, by to, do czego dochodzą, nie miało formy bezosobowego regulaminu, lecz przyjazną, dla wszystkich zrozumiałą postać.

3. PRZEDSTAWIENIE WYNIKÓW PRACY ZESPOŁÓW

Prowadzący prosi liderów o odczytanie i omówienie wyników pracy swoich grup. Na osobnym arkuszu papieru zapisuje propozycje, dokonując ich selekcji, wybiera różne warianty tych samych przemyśleń. W ten sposób unika się zbytniego nagromadzenia treści, które mogą się powtarzać. Na wypadek niejasnego formułowania należy przedyskutować, co i jak ma być zapisane.

4. CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCA

Podstawowym celem burzy mózgów jest pobudzenie wyobraźni i odwołanie się do osobistych doświadczeń uczniów, a także kształcenie umiejętnej pracy w grupie, uczulające na wzajemny szacunek, nie przerywanie sobie, możliwość aktywnego uczestnictwa każdego członka zespołu, ważność jego propozycji.

5. OMÓWIENIE I PODSUMOWANIE ZAPISANYCH, POGRUPOWANYCH ZASAD

Uczniowie dzięki powyższym zadaniom ustalili, jak chcą, aby wyglądały ich klasowe relacje. Prowadzący podkreśla, że dotyczą one także relacji z nim, co może przynieść wymierne korzyści nie tylko na lekcjach wychowawczych, lecz także na zajęciach przedmiotowych i w kontaktach pozaszkolnych. Następnie proponuje zastanowić się, w jaki sposób przestrzegać ustalonych wspólnie zasad, jako temat następnych zajęć.


6. ZAKOŃCZENIE ZAJĘĆ

Planszę zatytułowaną - ZASADY BYCIA W GRUPIE KLASY III A2 - przypinamy w widocznym miejscu. by móc w każdej chwili powołać się na nią.

Nauczyciel przypomina, że:
UDANA GRUPA
1. Rozumie swoje cele i zadania.
2. Elastycznie dostosowuje sposób działania do przyjętych celów.
3. Charakteryzuje się wysokim stopniem komunikacji i zrozumienia miedzy swoimi członkami. Indywidualne odczucia, stanowiska i poglądy wszystkich jej członków są przekazywane w sposób bezpośredni i otwarty.
4. Potrafi podjąć i doprowadzić do końca proces podejmowania decyzji. Rozpatruje przy tym wnikliwie punkt widzenia mniejszości i zapewnia wszystkim członkom udział w podejmowaniu wszelkich ważnych decyzji.
5. Osiąga równowagę pomiędzy skutecznością działań zespołowych a realizacją potrzeb indywidualnych.
6. Zapewnia dzielenia odpowiedzialności przez wszystkich swoich członków. Wszyscy mogą przedstawiać własne pomysły, rozwijać i opracowywać projekty innych, opiniować, sprawdzać wykonalność potencjalnych decyzji, a także w inny sposób przyczyniać się do osiągnięcia celów przyjętych przez grupę i właściwego jej funkcjonowania.
7. Jest zwarta, ale nie ogranicza niezależności swoich członków.
8. Właściwie wykorzystuje umiejętności członków.
9. Nie jest zdominowana przez przywódcę ani żadnego z członków.
10. Jest obiektywna w ocenianiu samej siebie. Nie ucieka od własnych problemów i jest zdolna do modyfikacji swoich działań.
11. Utrzymuje równowagę między emocjami i rozsądkiem oraz twórczo wykorzystuje emocje, które przeżywają członkowie.

7. EWALUACJA:

Uczniowie na kartkach w postaci symboli przedstawiają "Czy jestem zadowolony z własnej pracy":
Uśmiechnięte słoneczko - jestem zadowolony;
Chmurka - chciałbym coś zmienić;
Chmurka z deszczem jestem niezadowolony z kontraktu.

Klasie bardzo podobały się zajęcia, uczniowie z zainteresowaniem uczestniczyli w lekcji. Wszyscy na karcie ewaluacyjnej narysowali uśmiechnięte słoneczka.

Opracowanie: mgr Zenon Chudziński

Wyświetleń: 5630


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.