Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Bożena Bielak
Ekologia, Program nauczania

Konkurs ekologiczny w klasach 0 - III

- n +

Regulamin konkursu ekologicznego dla klas "0" - III

W konkursie biorą udział 4 zespoły: 1 - z oddziału przedszkolnego,
1 - z klasy I, 1 - z klasy II oraz 1 - z klasy III. W skład każdego zespołu wchodzi pięcioro uczniów wy-branych wcześniej w drodze losowania.

Troje dzieci z tej piątki bierze udział w konkursie wiedzy przyrodniczej, na który składają się od-powiedzi na pytania. Każdy zespół losuje 10 pytań

z puli 15 pytań, przygotowanych dla każdej klasy. Grupa może naradzić się przed udzieleniem odpowie-dzi, jednak nie dłużej niż 1 minutę. Po tym czasie nie udzielenie odpowiedzi spowoduje przyznanie 0 punktów zespołowi. Za poprawną i pełną odpowiedź każda grupa dostaje 2 p., za odpowiedź połowiczną - tylko 1p.

11 zadaniem jest dobranie podpisów do ilustracji kwiatów, a następnie sklasyfikowanie, które z nich są kwiatami chronionymi, a które nie są.

Pozostałe 2 osoby biorą udział w konkursie plastycznym. Ich zadaniem jest wykonanie rysunku kolorową kredą na dużym kartonie. Przed przystąpieniem do rysowania zespoły otrzymują po 2 zagadki, a odgadnięte hasła stanowią temat pracy: zwierzątko i kwiat chroniony. Czas przeznaczony na wykonanie pracy to 10 minut. Jury ocenia estetykę i technikę wykonania rysunku, zgodność z tematem i z orygina-łem, wykorzystanie płaszczyzny, dodatkowe elementy, kolorystykę. Maksymalnie za rysunek każda gru-pa może otrzymać po 5 punktów.

W przypadku uzyskania tej samej liczby punktów przez 2 lub 3 grupy, odbywa się dogrywka. Po-lega ona na udzieleniu odpowiedzi na pytania niewykorzystane w I fazie konkursu.

PYTANIA DO LOSOWANIA DLA POSZCZEGÓLNYCH KLAS

KLASA "0"

1. Jak należy zachowywać się w lesie? Podaj przynajmniej 3 różne przykłady.
2. Czy w lesie na polanie można palić ognisko? Uzasadnij swoją wypowiedź.
3. Którego ptaka nazywamy "lekarzem drzew"?
4. Dlaczego nie należy hałasować w lesie?
5. Podaj nazwy domów następujących zwierząt: mrówki, pszczoły, wiewiórki.
6. Co zrobisz, gdy do pokoju wleci pszczoła?:
a) będziesz ją gonił, aż zmęczona spadnie gdzieś za meble
b) wypuścisz ją przez okno
c) pacniesz ją packą na muchy
7. jak należy opiekować się psem?
8. O co może prosić cię drzewo? Podaj przynajmniej 3 prośby.
9. W jaki sposób pomożesz ptakom i pieskom przy budzie przetrwać zimę?
10. Podaj nazwy 3 ptaków zwiastujących swym przylotem wiosnę.
11. Dlaczego dokarmiamy ptaki zimą?
12. Które zwierzęta zasypiają na zimę? Podaj 3 przykłady.
13. Podaj 5 oznak wiosny w przyrodzie.
14. Które z wymienionych kwiatów znajdują się pod ochroną: pierwiosnek, tulipan, sasanka, róża, zawi-lec?
15. Podaj nazwy 3 kwiatów zwiastujących wiosnę w przyrodzie.

KLASA I

1. Dlaczego nie można wypalać suchych traw na łące lub w przydrożnych rowach?
2. Jakie niebezpieczeństwo stwarza w lesie potłuczone szkło?
3. Konwalia makowa rośnie w lesie i w ogrodzie. Która z nich jest pod ochroną?
4. Jakie zadanie mają oczyszczalnie ścieków?
5. W jaki sposób polują na owady pająki?
6. W jaki sposób możesz pomóc ptakom w budowaniu gniazd?:
a) budujesz gniazda i rozwieszasz je na drzewach
b) rozwieszasz przy domu różne materiały budowlane: piórka, kawałki sznurka, słomy, wełny, siano
c) otwierasz okno i zapraszasz je do domu.
7. Czym żywi się bocian w grudniu?
8. Jakie rośliny zbożowe uprawia się w Polsce? Wymień przynajmniej 3.
9. Gdzie budują gniazda bociany?
10. W jakim miesiącu odbywa się wielkie sprzątanie świata?
11. Czy papierosy zatruwają środowisko naturalne?
12. Jakiego ptaka usłyszymy zimą w lesie?
13. W jaki sposób ludzie pomagają przetrwać zimę zwierzętom w lesie?
14. Które drzewa nie gubią liści na zimę?
15. Wymień przynajmniej 3 ptaki pozostające u nas na zimę

KLASA II

1. Jaki grzyb rośnie na drzewach?
2. Czy na śniegu można spotkać ślady łap susła? Uzasadnij swoją odpowiedź.
3. Jakie pisklęta nigdy nie poznają swojej matki?
4. Dlaczego dżdżownicę uważa się za pożyteczną?
5. Czy można wiosna kupić bukiecik przebiśniegów?
6. Jakie znaczenie gospodarcze ma dla ludzi las? Podaj 2 przykłady.
7. W jakiej pozycji śpią nietoperze?
8. Dlaczego należy oszczędzać papier?
9. Czy można myć samochody w rzece lub w jeziorze? Uzasadnij odpowiedź.
10. Które drzewo iglaste gubi jesienią liście?
11. Czy dzięcioł robi zapasy na zimę i dlaczego?
12. Dlaczego nie uprawiamy warzyw w pobliżu drogi?
13. Tropy jakich zwierząt możemy zobaczyć zimą na śniegu? Wymień przynajmniej 2.
14. Wymień nazwy 3 ptaków odlatujących na zimę do ciepłych krajów.
15. Jak nazywamy tereny, na których chroni się rośliny i zwierzęta?

KLASA III

1. Jak należy zbierać grzyby?
2. Co jest przyczyną niszczenia lasów? Podaj 2 przykłady.
3. Dlaczego nie można w lesie zostawiać plastykowych opakowań?
4. Jaką ważną rolę spełniają motyle i pszczoły wśród roślin?
5. Dlaczego naturalne futra zwierząt, z których szyje się okrycia, zastępuje się tkaninami sztucznymi?
6. Czy można nad jeziorem do mycia używać mydła i szamponu? Uzasadnij swoją odpowiedź.
7. Czy kukułka jest troskliwą matką?
8. Czy kret i jeż są zwierzętami chronionymi? Uzasadnij odpowiedź.
9. Jak nazywa się nauka zajmująca się ochroną przyrody?
10. Dlaczego należy oszczędzać wodę?
11. Dlaczego nie można dotykać ptasich gniazd?
12. W jaki sposób żaba wodna spędza zimę?
13. Dlaczego ścieki z zakładów przemysłowych nie można odprowadzać do rzek i jezior?
14. Które drzewa iglaste są pod ochroną?
15. Które ptaki wysiadują swoje pisklęta w budkach lęgowych?

TABELA PUNKTACJI KLASOWEJ
Nr pytania "0" Kl. I Kl. II Kl. III Uwagi
1.          
2.          
3.          
4.          
5.          
6.          
7.          
8.          
9.          
10.          
11.          
Praca plastyczna          
Dogrywka          
SUMA          


Zagadki dla poszczególnych zespołów:

KLASA "0"

1.
Śpią jeszcze pod śniegiem hale,
jeszcze nie widać tu wiosny.
Lecz co to? Kielichy lila
spod śniegu na hali wyrosły?

2.
Skrzydełka mam jak płatki,
choć sam nie jestem kwiatem,
i nad kwiatami w słońcu
wesoło fruwam latem.

KLASA I

1.
Dobrze ją znamy z prześlicznej woni,
kwitnie dzwonkami, ale nie dzwoni.
Zdobi nam lasy, więc jej nie zrywaj!
Za to odpowiedz, jak się nazywa?

2.
Ma wysokie nogi
w czerwonych bucikach.
Gdy go żabka dojrzy,
czym prędzej umyka.

KLASA II

1.
Są żółte, jak kaczuszki.
Myślicie, że mają nóżki?
Nie! One wczesną wiosną
na mokrej łące rosną.

2.
Bardzo lubi drzemać w błocie,
jeśli nie nadchodzi bociek.

KLASA III

1.
W której nazwie kwiatów
mieszczą się "sanki",
a te kwiaty kwitną w marcu
w mroźne ranki.

2.
Nikt pogody nie zna tak,
Jak ten czarno - biały ptak.
Nisko lecąc przepowiada,
że już wkrótce będzie padać.


Opracowanie: mgr Bożena Bielak

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4821
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3



Ilość głosów: 1
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014