Katalog

Iwona Honus
Różne, Scenariusze

Program zajęć psychokorekcyjnych z dziećmi agresywnymi z rodzin z problemem alkoholowym

- n +

Program zajęć psychokorekcyjnych z dziećmi agresywnymi z rodzin z problemem alkoholowym

Program przeznaczony jest dla dzieci w wieku 10-13 lat z rodzin z problemem alkoholowym, które w sytuacjach problemowych reagują agresją.


Cele:
- nabywanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i wyrażania uczuć, emocji oraz sposobów radzenia sobie w sytuacjach konfliktu, nacisku lub stresu;
- budowanie poczucia własnej wartości dziecka;

Metody:
- metody aktywne;
- burza mózgów;
- wizualizacja;
- prace plastyczne
- film;

Sposób realizacji:
Cały program obejmuje 11 godzin w V cyklach.

Cykl I: "Poznajmy się"

Składa się z 1 godziny, w celu zainteresowania dzieci programem oraz zawarcia kontraktu grupowego.

Cykl II: "Rodzina a alkohol"


Składa się z 2 godzin podczas których dzieci zapoznawane są z problemem oddziaływania alkoholu na rodzinę.

Cykl III: "Poznaję i nazywam swoje uczucia"

Składa się z 2 godzin w czasie tych zajęć dzieci zapoznają się z językiem uczuć, nabywają umiejętności ich wyrażania i radzenia sobie z uczuciami negatywnymi.

Cykl IV: " Jestem kimś wyjątkowym, wiele znaczę"

Składa się z trzech godzin. Na zajęciach tego cyklu dzieci uczą się akceptować swoje słabe strony, zauważać i eksponować mocne strony charakteru.

Cykl V: "Mój sposób na życie"

Składa się z 3 godzin podczas których dzieci uczą się jak radzić sobie w sytuacjach konfliktu, nacisku lub stresu.


Każde spotkanie kończy się ankietą, w której uczestnicy oceniają:
- atrakcyjność zajęć
- osobiste korzyści wyniesione z zajęć, ze wskazaniem najmniej i najbardziej atrakcyjnych ćwiczeń.

Do każdego cyklu przygotowano scenariusze zajęć.

Przykładowy scenariusz zajęć:

Cykl I: "Poznajmy się"

Ilość osób:8
Czas zajęć: 1 godzina
Wiek dzieci: 10-13 lat
Cele: Zintegrowanie grupy
Metody: Burza mózgów,m. aktywne, prace plastyczne
Bibliografia "Gry i zabawy interakcyjne" Klaus W.Vopel

1. Przywitanie wszystkich dzieci (przy wejściu).

2. Autoprezentacja prowadzącego: Nazywam się. ..

3. Rundka: Dokończ zdanie: Czuję się teraz...(prowadzący zaczyna od siebie)
dzieci mówią po kolei zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

4. Prowadzący proponuje, aby wszyscy poznali swoje imiona. W tym celu wszyscy
na sygnał wypowiadają swoje imię.
Omówienie: Czy po takim przedstawieniu się możemy powiedzieć, że znamy swoje imiona? (wypowiedzi dzieci) Dlatego aby lepiej się poznać:
Prowadzący proponuje, aby każdy przedstawił swojego sąsiada. W tym celu dzieci
dobierają się dwójkami. Każda osoba z pary mówi swoje imię, hobby, i podaje
ulubioną potrawę.

5. Prezentacja osób: Przedstaw swojego partnera, co możesz o nim powiedzieć.
Omówienie: Czy zabawa ci się podobała? Czy coś cię zaskoczyło?

6. Rozdanie kartek, szpilek i flamastrów
Zapisz swoje imię w takiej formie w jakiej chcesz, aby się do ciebie zwracano tu
i teraz. Wybierz sobie kartkę w kolorze jaki ci się podoba.

7. Zabawa "My wszyscy"(Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży cz.4 s.23)

8. Wykonanie wspólnej książeczki, w której będą wszystkie dzieci opisane.
Napisz o sobie odpowiadając na następujące hasła:

IMIĘ I NAZWISKO
ADRES
NUMER TELEFONU
HOBBY
CZŁONKOWIE RODZINY
NAJULUBIEŃSZE ZAJĘCIA
NAJULUBIEŃSZE POTRAWY
NAJBARDZIEJ LUBIANE KSIĄŻKI

Dzieci wymieniają się kartkami i rozmawiają o swoich notatkach. W trakcie rozmowy mogą je jeszcze uzupełniać. Następnie prowadzący zbiera wszystkie kartki, aby je powielić i złączyć. Na następnych zajęciach każdemu uczestnikowi wręczy jeden egzemplarz książeczki pt "My wszyscy".
Omówienie: Czy zabawa ci się podobała? Co inni powinni o mnie wiedzieć?
Od kogo dowiedziałeś się czegoś nowego interesującego?

9. Zawarcie kontraktu metodą "Burzy mózgów"
- podpisanie kontraktu przez wszystkich również przez prowadzącego.

10. Zabawa "Pajęczyna"

Siadamy w kole. Rzucamy do siebie kłębkiem wełny, tak by trzymać nitkę, która się rozsupłała w czasie rzutu. Przy rzucie mówisz osobie do której rzucasz kłębek coś miłego o niej samej. Cały czas trzymasz nitki nie wypuszczając żadnej z rąk.
Omówienie: Co czułeś kiedy ktoś ci powiedział coś miłego?
Czy chciałbyś częściej słyszeć te miłe słowa o sobie?
Czy chciałbyś częściej mówić komuś coś miłego? Komu?

Podsumowanie: Celowo byliście przeze mnie proszeni, aby mówić miłe słowa, bo one nie ranią. Powodują, że czujemy się ze sobą dobrze, wytwarza się miła więź. Jak ta pajęczynka, słowa te oplotły nas i w jakiś sposób ze sobą połączyły. Ale tak jak łatwo zerwać tą pajęczynkę, tak łatwo też zerwać, zniszczyć dobre relacje poprzez brutalne słowa, przezwiska. Dlatego zachęcam was, starajcie się pielęgnować tą więź, mówcie sobie miłe rzeczy. Unikajcie słów, które ranią.

11. Ewaluacja:

Opracowanie: Iwona Honus
nauczanie zintegrowane

Wyświetleń: 3472


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.