AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Iwona Szumniak
Ekonomia, Scenariusze

Wybór dróg własnego rozwoju - scenariusz lekcji

- n +

Wybór dróg własnego rozwoju.

Scenariusz lekcji
Przedmiot: Zarządzanie firmą
klasa 4 Liceum Profilowane, profil ekonomiczno-administracyjny
(do wykorzystania także na godzinie wychowawczej lub na lekcji przedsiębiorczości)


Cele lekcji:
diagnozowanie swoich umiejętności, rozpoczęcie procesu budowania własnej wartości i poczucia pewności siebie, diagnozowanie swoich umiejętności menedżerskich, rozumienie znaczenia pozytywnego myślenia i samoakceptacji w życiu człowieka.

Środki dydaktyczne:
- materiały przygotowane przez nauczyciela,
- ćwiczenie 14.3/117 z podręcznika "Zarządzanie firmą",
- karteczki,
- foliogram "Model uczenia się wg Kolba".

Metody:
- praca indywidualna,
- praca w grupach dwuosobowych,
- praca na forum,
- dyskusja.

Pojęcia i terminy:
samodoskonalenie, autodiagnoza, model uczenia się wg Kolba, umiejętności menedżerskie, kariera, sukces.

Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie:

Na świecie nie ma ludzi niezdolnych. Każdy ma jakieś uzdolnienia, które powinien rozpoznać i rozwijać, aby z nimi wiązać swoją przyszłą karierę zawodową.
Człowiek, który jest optymistą, pozytywnie myśli o sobie i swoich działaniach, akceptuje siebie, więcej w życiu osiąga i potrafi realizować swoje zamierzenia. Badania potwierdziły, że osoby, które osiągają w życiu sukcesy, tym różnią się od innych, że są pozytywnie nastawione do siebie, a tym samym do życia i nie myślą o klęsce.


2. Ćwiczenie 1: Poczucie własnej wartości[1].

Mów o sobie dobrze

Jestem. .................................................................... (np. wesoły)
przymiotniki

Mam. ....................................................................... (np. ładne oczy)
przymiotniki wraz z rzeczownikami

Potrafię. ................................................................. (np. rysować)
czasowniki


Komentarz nauczyciela:

W ciągu 5 minut wypisz jak najwięcej informacji o sobie. Następnie wybierz 3 najważniejsze cechy charakteru, na bazie których chciałbyś budować swoją przyszłość.

Uczniowie zapisują swoje spostrzeżenia na samoprzylepnych karteczkach, które następnie umieszczają na pulpicie ławki.


3. Nauczyciel rozdaje uczniom materiał pomocniczy nr 1: Bilans osobowości.

Bilans osobowości

Oto lista cech, o które najczęściej pytają pracodawcy:
- ciekawość intelektualna,
- zdolność podejmowania inicjatyw,
- umiejętność współżycia z innymi,
- punktualność,
- koncentracja,
- umiejętność zarządzania innymi,
- samodzielność,
- opanowanie,
- upór i wytrwałość,
- odpowiedzialność,
- motywacja,
- umiejętność adaptacji,
- dynamizm,
- asertywność,
- respektowanie hierarchii,
- realizm,
- umiejętność pracy w zespole,
- zdolności organizacyjne,
- twórczość,
- porządek.

Komentarz nauczyciela:

Pracodawcy coraz częściej pytają o cechy osobowości. Należy pamiętać, że aby zajmować określone stanowisko, czy pełnić jakąś funkcję trzeba posiadać nie tylko określone umiejętności techniczne, ale także personalne, interpersonalne lub koncepcyjne. Dlatego proszę o zastanowienie się nad swoimi cechami, które chcielibyście podkreślić w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej.

Po zapoznaniu się z podanymi cechami osobowości, o które najczęściej pyta się w czasie rozmowy kwalifikacyjnej, zakreśl 5 cech, które odnoszą się do ciebie. Do każdej zakreślonej cechy podaj przykład.

Przykład interpretacji:

Jestem dobrym organizatorem, interesuję się polityką i problemami Unii Europejskiej. Zorganizowałem szkolny konkurs wiedzy o Unii Europejskiej.

Uczniowie pracują indywidualnie (ok.10 min). Następnie ochotnicy prezentują swoje spostrzeżenia na forum klasy (ok.10-15 min).

Ćwiczenie to wymaga dużej koncentracji w rozpoznawaniu własnej osobowości. Uczy, jak przełamywać opory w mówieniu o sobie, służy procesowi budowania poczucia pewności siebie.


4. Ćwiczenie 2: Autodiagnoza umiejętności menedżerskich[3].

Komentarz nauczyciela:

W życiu prywatnym, jak i karierze zawodowej, istotne są tzw. umiejętności menedżerskie.

Uczniowie wykonują ćwiczenie w grupach dwuosobowych. Najpierw dokonują autodiagnozy, przyznając sobie punkty za poszczególne umiejętności w skali od 1 do 6, a następnie partnerzy oceniają ich umiejętności w tej samej skali. Wybrane grupy uczniów prezentują wyniki swojej pracy na forum klasy.
Umiejętność Punkty 1-6 przyznawane przez:  
siebie partnera
1. Formułowanie swoich celów i priorytetów
2. Radzenie sobie ze stresem
3. Zarządzanie własnym czasem
4. Posługiwanie się efektywnymi technikami uczenia się
5. Kreatywność (twórcze myślenie)
6. Prowadzenie rozmowy (mówienie i słuchanie)
7. Negocjowanie
8. Rozwiązywanie konfliktów
9. Podejmowanie decyzji
10. Kierowanie pracą zespołu
11. Motywowanie innych
12. Obsługiwanie komputera
13. Posługiwanie się językiem obcym
   
5. Przed przystąpieniem do następnego ćwiczenia, nauczyciel prezentuje i komentuje folię "Model uczenie się wg Kolba". (Podręcznik, str. 119).


6. Uczniowie pracują indywidualnie nad ćwiczeniem nr 3: Plan samodoskonalenia (rozwoju umiejętności menedżerskich)[3].

czas: ok. 15 min.
 
Czynności, działania, formy samodoskonalenia Termin
 


Ćwiczenie może być zadane jako praca domowa.

Podsumowanie:

Po zakończonych zajęciach uczniowie powinni być przekonani, że aby odnieść sukces w życiu należy robić to, co się lubi lub kocha. Dlatego trzeba wybierać pracę (zawód) zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i umiejętnościami. Przydatne są także tzw. umiejętności menedżerskie, ale wielu z nich można się nauczyć - trzeba tylko rozsądnie zaplanować swoją karierę.

Opracowanie: mgr Iwona Szumniak

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2228


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.