Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Małgorzata Gancarczyk
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Mój wymarzony chłopak. Moja wymarzona dziewczyna. Scenariusz godziny wychowawczej w klasie III gimnazjum

- n +

Mój wymarzony chłopak. Moja wymarzona dziewczyna.

Scenariusz godziny wychowawczej w klasie III gimnazjum.


PLANOWANY CZAS: 45 minut.
CELE:
  • Poziom wiadomości. Uczeń:
    - zna słownictwo związane z charakterem, usposobieniem i uczuciami;
  • Poziom umiejętności. Uczeń:
    - na podstawie własnych doświadczeń formułuje i analizuje wnioski dotyczące modelu chłopaka/dziewczyny;
    - sporządza notatkę graficzną;
    - redaguje poprawną wypowiedź ustną;
    - potrafi umotywować własne zdanie;
    - stosuje w praktyce zasady pracy w małej grupie;
    - postrzega odmienność w formułowaniu oczekiwań u obu płci;

  • Poziom postaw. Uczeń:
    - jest otwarty na współpracę;
    - asertywnie przyjmuje krytykę;

    I. METODY:
    - "burzy mózgów";
    - dyskusji;
    - ćwiczeń redakcyjnych;
    - gadającej ściany;

    II. FORMY:
    - praca grupowa;

    III. POMOCE I ŚRODKI:
    - Szablony zarysów postaci dziewczyny i chłopaka;
    - Markery;
    - Papier A0;

    KLUCZOWE POJĘCIA:
    - Model;
    - Uczucia;
    - Charakter;
    - Usposobienie;
    - Postawy;

    TREŚCI:
    Nasze wyobrażenia a interpretacja rzeczywistości uzależniona od danej płci. Czynniki warunkujące przebieg komunikacji werbalnej i niewerbalnej między dziewczyną a chłopakiem.

    PRZEBIEG ZAJĘĆ:
    A. Przedstawienie tematu zajęć.
    B. Zawarcie kontraktu.
    Wspólne ustalenie zasad pracy. Organizacja grupy- podział na zespół dziewczynek i chłopców. Wyłonienie przez grupy lidera, sekretarza i sprawozdawcy.
    C. Ćwiczenie: Z czym przychodzę? Czego oczekuję? Jakie mam obawy?.
    CEL: Poznanie odczuć grupy.
    OPIS: Uczestnicy na kolorowych karteczkach zapisują swoje przemyślenia i przyklejają je do odpowiednich kategorii. Prowadzący, czytając na głos, dokonuje porządkowania wypowiedzi.
    INSTRUKCJA: Zapiszcie na karteczkach żółtych swoje oczekiwania co do zajęć, na różowych obawy, zaś na zielonych swoje samopoczucie na "tu i teraz".
    D. Ćwiczenie: Jacy są chłopcy? Jakie są dziewczyny?
    CEL: Skłonienie grupy do przemyślenia swoich spostrzeżeń dotyczących przeciwnej płci oraz aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
    OPIS: Obie grupy /dziewczynki i chłopcy/ na zasadzie "burzy mózgów" określają cechy przeciwnej płci.
    INSTRUKCJA: Chłpocy-zastanówcie się i podzielcie się refleksjami na temat:Jakie waszym zdaniem są dziewczyny? To samo na temat chłopców niech zrobią Wasze koleżanki.
    E. Przedstawienie wypracowanego materiału przez sprawozdawców grup.
    F. Ćwiczenie: Każdy widzi to, co chce?
    CEL: Uświadomienie uczestnikom faktu subiektywnego odbioru rzeczywistości.
    OPIS: Uczestnicy odczytują rysunki, które można różnorodnie interpretować /typu: szklanka do połowy pełna/pusta/.
    INSTRUKCJA: Spróbujcie zinterpretować przedstawione na foliogramie rysunki.(...) Co decyduje o różnorodnej ich interpretacji?
    G. Próba analizy i interpretacji wyników pierwszego ćwiczenia z perspektywy subiektywnego odbioru rzeczywistości.
    H. Ćwiczenie: Moja wymarzona dziewczyna. Mój wymarzony chłopak.
    CEL: Uświadomienie sobie oczekiwań związanych z dziewczyną/chłopakiem. Werbalizacja uczuć, preferowanych cech charakteru, postaw.
    OPIS: Uczniowie w grupach próbują stworzyć modelową postać dziewczyny/chłopaka. Swoje spostrzeżenia nanoszą na wycięty z papieru zarys odpowiedniej postaci.
    INSTRUKCJA: Na wiszący na tablicy zarys postaci wpiszcie nazwy uczuć, cech charakteru, zachowania, które uważacie za najważniejsze u dziewczyny/chłopaka.
    I. Przedstawienie pracy grup. Próba podsumowania wyników /zwrócenie szczególnej uwagi na różnice/.
    J. Ewaluacja: Ankieta ewaluacyjna- uczniowie zapisują na karteczkach plusy i minusy zajęć.

    Opracowanie:
    Małgorzata Gancarczyk

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4467
     
       Komentarze
  • Grażyna, 2004-11-03

    Ciekawy, ale mogła Pani podać przykłady foliogramów. Pozdrawiam



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Oceń artukuł!



    Ilość głosów: 0
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014