Katalog

Małgorzata Gancarczyk
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Mój wymarzony chłopak. Moja wymarzona dziewczyna. Scenariusz godziny wychowawczej w klasie III gimnazjum

- n +

Mój wymarzony chłopak. Moja wymarzona dziewczyna.

Scenariusz godziny wychowawczej w klasie III gimnazjum.


PLANOWANY CZAS: 45 minut.
CELE:
  • Poziom wiadomości. Uczeń:
    - zna słownictwo związane z charakterem, usposobieniem i uczuciami;
  • Poziom umiejętności. Uczeń:
    - na podstawie własnych doświadczeń formułuje i analizuje wnioski dotyczące modelu chłopaka/dziewczyny;
    - sporządza notatkę graficzną;
    - redaguje poprawną wypowiedź ustną;
    - potrafi umotywować własne zdanie;
    - stosuje w praktyce zasady pracy w małej grupie;
    - postrzega odmienność w formułowaniu oczekiwań u obu płci;

  • Poziom postaw. Uczeń:
    - jest otwarty na współpracę;
    - asertywnie przyjmuje krytykę;

    I. METODY:
    - "burzy mózgów";
    - dyskusji;
    - ćwiczeń redakcyjnych;
    - gadającej ściany;

    II. FORMY:
    - praca grupowa;

    III. POMOCE I ŚRODKI:
    - Szablony zarysów postaci dziewczyny i chłopaka;
    - Markery;
    - Papier A0;

    KLUCZOWE POJĘCIA:
    - Model;
    - Uczucia;
    - Charakter;
    - Usposobienie;
    - Postawy;

    TREŚCI:
    Nasze wyobrażenia a interpretacja rzeczywistości uzależniona od danej płci. Czynniki warunkujące przebieg komunikacji werbalnej i niewerbalnej między dziewczyną a chłopakiem.

    PRZEBIEG ZAJĘĆ:
    A. Przedstawienie tematu zajęć.
    B. Zawarcie kontraktu.
    Wspólne ustalenie zasad pracy. Organizacja grupy- podział na zespół dziewczynek i chłopców. Wyłonienie przez grupy lidera, sekretarza i sprawozdawcy.
    C. Ćwiczenie: Z czym przychodzę? Czego oczekuję? Jakie mam obawy?.
    CEL: Poznanie odczuć grupy.
    OPIS: Uczestnicy na kolorowych karteczkach zapisują swoje przemyślenia i przyklejają je do odpowiednich kategorii. Prowadzący, czytając na głos, dokonuje porządkowania wypowiedzi.
    INSTRUKCJA: Zapiszcie na karteczkach żółtych swoje oczekiwania co do zajęć, na różowych obawy, zaś na zielonych swoje samopoczucie na "tu i teraz".
    D. Ćwiczenie: Jacy są chłopcy? Jakie są dziewczyny?
    CEL: Skłonienie grupy do przemyślenia swoich spostrzeżeń dotyczących przeciwnej płci oraz aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
    OPIS: Obie grupy /dziewczynki i chłopcy/ na zasadzie "burzy mózgów" określają cechy przeciwnej płci.
    INSTRUKCJA: Chłpocy-zastanówcie się i podzielcie się refleksjami na temat:Jakie waszym zdaniem są dziewczyny? To samo na temat chłopców niech zrobią Wasze koleżanki.
    E. Przedstawienie wypracowanego materiału przez sprawozdawców grup.
    F. Ćwiczenie: Każdy widzi to, co chce?
    CEL: Uświadomienie uczestnikom faktu subiektywnego odbioru rzeczywistości.
    OPIS: Uczestnicy odczytują rysunki, które można różnorodnie interpretować /typu: szklanka do połowy pełna/pusta/.
    INSTRUKCJA: Spróbujcie zinterpretować przedstawione na foliogramie rysunki.(...) Co decyduje o różnorodnej ich interpretacji?
    G. Próba analizy i interpretacji wyników pierwszego ćwiczenia z perspektywy subiektywnego odbioru rzeczywistości.
    H. Ćwiczenie: Moja wymarzona dziewczyna. Mój wymarzony chłopak.
    CEL: Uświadomienie sobie oczekiwań związanych z dziewczyną/chłopakiem. Werbalizacja uczuć, preferowanych cech charakteru, postaw.
    OPIS: Uczniowie w grupach próbują stworzyć modelową postać dziewczyny/chłopaka. Swoje spostrzeżenia nanoszą na wycięty z papieru zarys odpowiedniej postaci.
    INSTRUKCJA: Na wiszący na tablicy zarys postaci wpiszcie nazwy uczuć, cech charakteru, zachowania, które uważacie za najważniejsze u dziewczyny/chłopaka.
    I. Przedstawienie pracy grup. Próba podsumowania wyników /zwrócenie szczególnej uwagi na różnice/.
    J. Ewaluacja: Ankieta ewaluacyjna- uczniowie zapisują na karteczkach plusy i minusy zajęć.

    Opracowanie:
    Małgorzata Gancarczyk

  • Wyświetleń: 5698


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.