Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Renata Górska
Język polski, Scenariusze

"Zemsta" A. Fredry - od dramatu literackiego do filmu. Scenariusz lekcji j. polskiego w klasie II gimnzajum

- n +

"Zemsta" A. Fredry - od dramatu literackiego do filmu.

Scenariusz lekcji języka polskiego w kl. II gimnazjum z wykorzystaniem Internetu oraz metod aktywizujących napisany przez Renatę Górską - nauczyciela języka polskiego.


Lekcja 3 - godzinna (można ją przeprowadzić w ciągu dwóch dni, pierwszego dnia - 2 godz./praca z komputerem/, drugiego - 1 godz.)

Kompetencje:
  • główna - rozwiązywanie problemów w twórczy sposób,
  • poboczne - rozwijanie sprawności umysłowych, efektywne współdziałanie w zespole i praca w grupie.

    Cele:
  • wyszukuje informacji w Internecie,
  • czyta ze zrozumieniem,
  • wnioskuje,
  • wyraża własną opinię,
  • układa pytania do wywiadu,
  • poszerza wiedzę o filmie,
  • świadomie odbiera sztukę filmową,
  • poznaje różnice między filmem a teatrem,
  • dokonuje porównań z innym filmem,
  • redaguje list,
  • snuje opowieść,
  • argumentuje,
  • bawi się w reżysera (zadanie domowe)
  • szuka analogii.

    Środki dydaktyczne:
  • komputer z dostępem do Internetu,
  • lektura,
  • karty pracy,
  • kredki.

    Metody:
  • z użyciem komputera,
  • eksponująca - film,
  • praktyczne - karty pracy, redagowanie listu,
  • gra dydaktyczna - snucie opowieści,
  • inscenizacja
  • analogia.

    Formy:
  • praca w grupach,
  • praca z całą klasą,
  • praca indywidualna.

    Przebieg lekcji:
    Lekcja 3 - godzinna w sali komputerowej.

    Część wstępna.

    N - Jakie są wasze wrażenia po obejrzeniu filmu "Zemsta"?
    U - Uczniowie swobodnie wypowiadają się na temat ekranizacji komedii przez A. Wajdę.

    Część główna

    1. Podział klasy na dwuosobowe grupy. Każda grupa siada przy komputerze i rozpoczyna pracę wg instrukcji przygotowanej przez nauczyciela.

    INSTRUKCJA
    1. Otwórz stronę internetową www.film.onet.pl. Następnie wybierz z bocznego menu hasło FILMY A - Z. W okienko zatytułowane SZUKAJ wpisz hasło ZEMSTA i kliknij na OK.
    2. Poszukaj teraz strony dotyczącej filmu "Zemsta" w reż. Andrzeja Wajdy. Po otwarciu tej strony wykonaj dalsze polecenia.
    3. Kliknij w bocznym menu na PIERWSZE PRÓBY WYSTAWIENIA "ZEMSTY". PIERWSZE EKRANIZACJE. Po przeczytaniu informacji tam zawartych, odpowiedz krótko na pytania:

    Kiedy odbyło się pierwsze przedstawienie "Zemsty" i kto zagrał wtedy główne role?
    Czy "Zemsta" była już kiedyś ekranizowana?
    Przez kogo były wyreżyserowane spektakle "Zemsty" w Teatrze Telewizji.
    .................................................................................................................................................

    4. Kliknij w bocznym menu na hasło TWÓRCY. Po odczytaniu informacji tam zawartych odpowiedz na pytanie:
  • Jakimi nagrodami mógłby się poszczycić Andrzej Wajda? Wypisz kilka.
    .................................................................................................................................................

    5. Kliknij następnie na AKTORZY i wypisz nazwiska aktorów wraz z rolami jakie odgrywali w "Zemście".

    .......................................................................................................................................................

    6. Kliknij na PLAKATY, obejrzyj te, które powstały do filmu i spróbuj zaprojektować swój własny.

    7. Kliknij na NOWA "ZEMSTA". WIERSZ FREDRY PRZED KAMERĄ i przeczytaj zamieszczony tam artykuł. Powiedz, dlaczego zekranizowanie "Zemsty" stwarzało dla reżysera duży problem?
    .................................................................................................................................................

    8. Kliknij na WIĘCEJ KINA i wypisz elementy, które zbliżyły dramat do filmu?
    .................................................................................................................................................

    9. Kliknij na GALERIA, obejrzyj wybrane zdjęcia z filmu i zredaguj swoją opinię na temat:
  • Która ze scen najbardziej Ci się podobała i dlaczego?
    .................................................................................................................................................

    10. Kliknij na ARTYKUŁY, przeczytaj jeden z wybranych, a następnie ułóż swój własny, w którym wyrazisz opinię na temat - co Cię najbardziej w filmie zaskoczyło?
    .................................................................................................................................................

    11. Kliknij na RECENZJE i przeczytaj recenzję Alicji Gancarz, a potem odpowiedz na pytanie:
  • Co autorka skrytykowała w filmie A. Wajdy?
    .................................................................................................................................................

    12. Kliknij na WYWIADY, przeczytaj wywiad z Rafałem Królikowskim - odtwórcą roli Wacława. Ułóż następnie kilka pytań (min. 6) do wywiadu, który przeprowadziłbyś z innym aktorem grającym w "Zemście".
    .................................................................................................................................................

    13. Kliknij na AKTORZY O FILMIE, przeczytaj jedną z opinii aktorów, a następnie ułóż kilkuzdaniową własną opinię o ekranizacji "Zemsty".
    .................................................................................................................................................

    Po zakończeniu zadania uczniowie prezentują swoje rozwiązania - każda grupa jedno polecenie.

    N - dzieli klasę tym razem na 4 grupy. Uczniowie otrzymują karty pracy. Wybierają sekretarza, który będzie zapisywał ich pomysły.
    KARTA PRACY UCZNIA - dla grupy 1 i 2

    1. Wybierzcie mistrza gry. On powinien zarysować scenariusz, niech wysłucha (ewentualnie zanotuje) waszych sugestii. Określcie sytuację wyjściową (np. Jesteśmy w zamku Cześnika.). Wprowadźcie nowego bohatera, określcie kim jest? Może on zmienić bieg akcji. Ułóżcie opowieść (około 10 zdań).
    .................................................................................................................................................

    KARTA PRACY DLA GRUP 3 i 4.


    1. Zmień zakończenie "Zemsty" tak żeby z komedii stała się tragedią lub dramatem właściwym. Ułóż opowiadanie - około 10 zdań.
    .................................................................................................................................................

    Część końcowa
    Prezentacja przez uczniów wyników pracy. Korekta. Samoocena.

    Praca domowa:
    Przygotuj wraz z kolegami inscenizację (scenariusz, scenografię, rekwizyty oraz kostiumy) wybranej sceny z "Zemsty".

    Opracowanie:
    Renata Górska

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7437
     
       Komentarze
  • lola2005, 2006-11-06

    Bardzo podoba mi sie ta forma pracy. Skorzystam .



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Oceń artukuł!



    Ilość głosów: 0
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014