AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Renata Górska
Język polski, Scenariusze

"Zemsta" A. Fredry - od dramatu literackiego do filmu. Scenariusz lekcji j. polskiego w klasie II gimnzajum

- n +

"Zemsta" A. Fredry - od dramatu literackiego do filmu.

Scenariusz lekcji języka polskiego w kl. II gimnazjum z wykorzystaniem Internetu oraz metod aktywizujących napisany przez Renatę Górską - nauczyciela języka polskiego.


Lekcja 3 - godzinna (można ją przeprowadzić w ciągu dwóch dni, pierwszego dnia - 2 godz./praca z komputerem/, drugiego - 1 godz.)

Kompetencje:
  • główna - rozwiązywanie problemów w twórczy sposób,
  • poboczne - rozwijanie sprawności umysłowych, efektywne współdziałanie w zespole i praca w grupie.

    Cele:
  • wyszukuje informacji w Internecie,
  • czyta ze zrozumieniem,
  • wnioskuje,
  • wyraża własną opinię,
  • układa pytania do wywiadu,
  • poszerza wiedzę o filmie,
  • świadomie odbiera sztukę filmową,
  • poznaje różnice między filmem a teatrem,
  • dokonuje porównań z innym filmem,
  • redaguje list,
  • snuje opowieść,
  • argumentuje,
  • bawi się w reżysera (zadanie domowe)
  • szuka analogii.

    Środki dydaktyczne:
  • komputer z dostępem do Internetu,
  • lektura,
  • karty pracy,
  • kredki.

    Metody:
  • z użyciem komputera,
  • eksponująca - film,
  • praktyczne - karty pracy, redagowanie listu,
  • gra dydaktyczna - snucie opowieści,
  • inscenizacja
  • analogia.

    Formy:
  • praca w grupach,
  • praca z całą klasą,
  • praca indywidualna.

    Przebieg lekcji:
    Lekcja 3 - godzinna w sali komputerowej.

    Część wstępna.

    N - Jakie są wasze wrażenia po obejrzeniu filmu "Zemsta"?
    U - Uczniowie swobodnie wypowiadają się na temat ekranizacji komedii przez A. Wajdę.

    Część główna

    1. Podział klasy na dwuosobowe grupy. Każda grupa siada przy komputerze i rozpoczyna pracę wg instrukcji przygotowanej przez nauczyciela.

    INSTRUKCJA
    1. Otwórz stronę internetową www.film.onet.pl. Następnie wybierz z bocznego menu hasło FILMY A - Z. W okienko zatytułowane SZUKAJ wpisz hasło ZEMSTA i kliknij na OK.
    2. Poszukaj teraz strony dotyczącej filmu "Zemsta" w reż. Andrzeja Wajdy. Po otwarciu tej strony wykonaj dalsze polecenia.
    3. Kliknij w bocznym menu na PIERWSZE PRÓBY WYSTAWIENIA "ZEMSTY". PIERWSZE EKRANIZACJE. Po przeczytaniu informacji tam zawartych, odpowiedz krótko na pytania:

    Kiedy odbyło się pierwsze przedstawienie "Zemsty" i kto zagrał wtedy główne role?
    Czy "Zemsta" była już kiedyś ekranizowana?
    Przez kogo były wyreżyserowane spektakle "Zemsty" w Teatrze Telewizji.
    .................................................................................................................................................

    4. Kliknij w bocznym menu na hasło TWÓRCY. Po odczytaniu informacji tam zawartych odpowiedz na pytanie:
  • Jakimi nagrodami mógłby się poszczycić Andrzej Wajda? Wypisz kilka.
    .................................................................................................................................................

    5. Kliknij następnie na AKTORZY i wypisz nazwiska aktorów wraz z rolami jakie odgrywali w "Zemście".

    .......................................................................................................................................................

    6. Kliknij na PLAKATY, obejrzyj te, które powstały do filmu i spróbuj zaprojektować swój własny.

    7. Kliknij na NOWA "ZEMSTA". WIERSZ FREDRY PRZED KAMERĄ i przeczytaj zamieszczony tam artykuł. Powiedz, dlaczego zekranizowanie "Zemsty" stwarzało dla reżysera duży problem?
    .................................................................................................................................................

    8. Kliknij na WIĘCEJ KINA i wypisz elementy, które zbliżyły dramat do filmu?
    .................................................................................................................................................

    9. Kliknij na GALERIA, obejrzyj wybrane zdjęcia z filmu i zredaguj swoją opinię na temat:
  • Która ze scen najbardziej Ci się podobała i dlaczego?
    .................................................................................................................................................

    10. Kliknij na ARTYKUŁY, przeczytaj jeden z wybranych, a następnie ułóż swój własny, w którym wyrazisz opinię na temat - co Cię najbardziej w filmie zaskoczyło?
    .................................................................................................................................................

    11. Kliknij na RECENZJE i przeczytaj recenzję Alicji Gancarz, a potem odpowiedz na pytanie:
  • Co autorka skrytykowała w filmie A. Wajdy?
    .................................................................................................................................................

    12. Kliknij na WYWIADY, przeczytaj wywiad z Rafałem Królikowskim - odtwórcą roli Wacława. Ułóż następnie kilka pytań (min. 6) do wywiadu, który przeprowadziłbyś z innym aktorem grającym w "Zemście".
    .................................................................................................................................................

    13. Kliknij na AKTORZY O FILMIE, przeczytaj jedną z opinii aktorów, a następnie ułóż kilkuzdaniową własną opinię o ekranizacji "Zemsty".
    .................................................................................................................................................

    Po zakończeniu zadania uczniowie prezentują swoje rozwiązania - każda grupa jedno polecenie.

    N - dzieli klasę tym razem na 4 grupy. Uczniowie otrzymują karty pracy. Wybierają sekretarza, który będzie zapisywał ich pomysły.
    KARTA PRACY UCZNIA - dla grupy 1 i 2

    1. Wybierzcie mistrza gry. On powinien zarysować scenariusz, niech wysłucha (ewentualnie zanotuje) waszych sugestii. Określcie sytuację wyjściową (np. Jesteśmy w zamku Cześnika.). Wprowadźcie nowego bohatera, określcie kim jest? Może on zmienić bieg akcji. Ułóżcie opowieść (około 10 zdań).
    .................................................................................................................................................

    KARTA PRACY DLA GRUP 3 i 4.


    1. Zmień zakończenie "Zemsty" tak żeby z komedii stała się tragedią lub dramatem właściwym. Ułóż opowiadanie - około 10 zdań.
    .................................................................................................................................................

    Część końcowa
    Prezentacja przez uczniów wyników pracy. Korekta. Samoocena.

    Praca domowa:
    Przygotuj wraz z kolegami inscenizację (scenariusz, scenografię, rekwizyty oraz kostiumy) wybranej sceny z "Zemsty".

    Opracowanie:
    Renata Górska

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 8682


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


    BAROMETR


    1 2 3 4 5 6  
    Oceń artukuł!



    Ilość głosów: 0