Katalog

Anna Góra
Język polski, Scenariusze

Spojrzeć w głąb siebie "Tacy jesteśmy" - scenariusz przedstawienia w I klasie gimnazjum

- n +

Spojrzeć w głąb siebie "TACY JESTEŚMY" - scenariusz przedstawienia w I klasie gimnazjalnej.

Cele:
  • uświadomienie łączności z tradycją kultury śródziemnomorskiej
  • odkrywanie samego siebie i wartości jaką jest dla ucznia ojczyzna
  • budowanie komentarzy do przeczytanych tekstów ( interpretacja, słuchanie )
  • "aktorskie " wykonanie tekstów literackich
  • dostrzeżenie w uczniach( przez odbiorców ) odwiecznych pragnień dotyczących rycerza i prawdziwej damy- wartości ponadczasowych
  • odbudowywanie pozytywnego obrazu ucznia

    Materiały:
    "To lubię". Klasa 6,"Panna porwana"- fragm."Potopu",s.111- 115
    "To lubię". Klasa 1 gimnazjum "Hektor Kamieniecki"- fragm."Pana Wołodyjowskiego", s.124- 130
    "To lubię "Klasa 1 gimnazjum. Ćwiczenia językowe. Tekst przysięgi rycerskiej, s.10
    W. Szymborska "Gawęda o miłości do ziemi ojczystej"

    SCENA 1 Rola stara jak świat

    Młodzież siedzi na podłodze, rozmawia, słychać głośną muzykę. Na ścianach plakaty zespołów muzycznych, znanych modelek, sportowców.

    Wbiega dziewczyna i mówi:
    - Słuchajcie, 21.04. na STARYM RYNKU w Poznaniu będzie parada ułanów. Będą konie, szable, mundury!!!
    Pójdziemy zobaczyć?!


    Wszyscy entuzjastycznie godzą się.
    Jeden z chłopców:
    - Często zastanawiałem się, dlaczego wszyscy mali chłopcy bawią się żołnierzykami, wypowiadają wojny a potem walczą do ostatniej kropli krwi. Czy jest to fascynacja siłą, chęć wygrywania, czy to poczucie honoru nie pozwala im przegrywać?

    Wojtek czyta tekst przysięgi rycerzy króla Artura:
    "Ślubuję uroczyście nigdy nie będę sprzeniewierzał się cnotom ani czynił gwałtu i morderstwa, ni żadnej okrutnej i niegodnej rzeczy. Będę uciekać od zdrady i fałszu i nieuczciwych czynów. Zawsze okażę miłosierdzie tym, którzy o nie proszą. Udzielę pomocy damom. Będę przychodził w sukurs szlachetnym paniom i wdowom, rzucając wszystko inne, by naprawić krzywdę wyrządzoną jakiejkolwiek niewieście na Ziemi.. I nigdy pod groźbą śmierci i wiecznej niesławy, nie uczynię krzywdy kobiecie ani nie pozwolę, aby ją skrzywdzono."
    Hubert:
    - Chciałbym być taki jak średniowieczni rycerze
    Rozmowa chłopca i dziewczyny dotycząca zwyczajów rycerskich.
    Filip:
    - Pamiętasz jak przy omawianiu"Krzyżaków" rozmawiliśmy o zwyczajach rycerzy polskich i krzyżackich
    Ula:
    - Bardzo mi się podobało, kiedy rycerz ślubował damie swego serca wierność do końca życia.
    Filip:
    - Coś ty,ciekawsze były turnieje rycerskie. To była walka dla prawdziwych mężczyzn.
    Ula:
    - Rzeczywiście. Pojedynki przysparzały chwały rycerzom a i ich notowania u dam serca rosły! W dodatku po zwycięskiej walce wojownik zabierał umarłemu zbroję i wszystko, co posiadał.
    Filip:
    - Mało tego, musiał zostać na placu boju 24 godziny, by walczyć z ewentualnym obrońcą honoru poległego
    Ula:
    - Panowało wtedy przekonanie, że jeśli rycerz mówi prawdę, to zwycięży w pojedynku. Nie opłacało się oszukiwać, bo traciło się nie tylko życie, ale też honor.
    Filip:
    - Byłbym zapomniał, rycerz nie mógł zabić nieuzbrojonego przeciwnika. To było bardzo ważne, inaczej walka była niesprawiedliwa.
    Ula:
    - I pomyśleć, że rycerz wszystko to robił ze względu na kobietę - uśmiecha się kokieteryjnie
    Filip:
    - Trochę przesadziłaś,na pierwszym miejscu jednak była służba królowi i cześć rycerza, choć niemałą rolę odgrywała dama serca.
    Ula:
    - To dopiero było życie!

    SCENA 2 Wielcy klasycy - "Panna porwana"
    Aktorskie odczytanie fragmentu utworu Sienkiewicza.

    Komentarze uczniów:
    Agnieszka:
    - Słuchając tej historii, pomyślałam sobie, że, chciałabym, aby mój przyszły mąż był prawym człowiekiem. Filip:
    - A moja dziewczyna powinna być prawdziwą damą!
    Natalia:
    - Pragnęłabym, aby mój chłopak był rycerski w stosunku do mnie i całej mojej rodziny.
    Wojtek:
    - Chciałbym, aby moja żona zawsze mnie wspierała.
    Ola:
    - Mój przyszły mąż nie może powiedzieć nic niestosownego w obecności kobiety.
    Ezdrasz:
    - Moja dziewczyna winna być gospodarna i zawsze dbać o mój żołądek!
    Marta:
    - Marzy mi się, że mój mąż będzie silny i będzie pomagał słabszym i pokrzywdzonym.
    Hubert:
    - Moja żona powinna być dobra i wrażliwa.
    Michał:
    - Chciałbym, aby moja dziewczyna mnie kochała!
    Maciej:
    - Byłoby nieźle, żeby też była ładna, zgrabna i powabna!

    SCENA 3 "Hektor Kamieniecki"
    Aktorskie czytanie.

    Sandra:
    - Zastanawiam się, co dzisiaj dla mnie znaczy BÓG, HONOR, OJCZYZNA? Dawniej ludzie oddawali życie w imię tych wartości. A czy ja potrafiłabym oddać życie dla Ojczyzny? Musiałabym zostawić rodzinę, przyjaciół. Na szczęście obecne czasy nie wystawiają nikogo na tak ciężką próbę. Miłość do kraju można okazać w inny sposób, mówieniem o niej z szacunkiem, godnym i sprawiedliwym życiem.
    Podobnie jest z miłością do Boga. Nie wymaga On od nas ofiary cielesnej. Wystarczy, ze żyjemy w przyjaźni z sobą i innymi, że uczęszczamy na mszę świętą. Wtedy Bóg wie, że Go miłujemy.
    Honor to także wartość dla mnie bardzo ważna.Nie oszukując, nie poniżając innych,żyjąc uczciwie daję świadectwo, że go mam. BÓG, HONOR OJCZYZNA znaczą dla mnie wiele.
    Agnieszka wychodzi na środek sceny i recytuje wiersz W. Szymborskiej "Gawęda o miłości ziemi ojczystej"

    Bez tej miłości można żyć,
    mieć serce suche jak orzeszek,
    malutki los naparstkiem pić
    z dala od zgryzot i pocieszeń,
    na własną miarę znać nadzieję,
    w mroku kryjówkę sobie uwić,
    o blasku próchna mówić "dnieje",
    o blasku słońca nic nie mówić.
    Jakiej miłości brakło im,
    że są jak okno wypalone,
    rozbite szkło, rozwiany dym,
    jak drzewo z nagła powalone,
    które za płytko wrosło w ziemię,
    któremu wyrwał wiatr korzenie
    i jeszcze żyje cząstkę czasu,
    ale już traci swe zielenie
    i już nie szumi w chórze lasu?
    Ziemio ojczysta, ziemio jasna,
    nie będę powalonym drzewm.
    codziennie mocniej w ciebie wrastam
    radością, smutkiem, duma, gniewem.
    Nie będę jak zerwana nić.
    Odrzucam pusto brzmiące słowa.
    Można nie kochać cię - i żyć,
    ale nie można owocować.[...]
    .

    Dwoje aktorów podchodzi do ściany z plakatami i na wierzch przyklejają napis
    BÓG HONOR OJCZYZNA.
    Wszyscy w skupieniu patrzą, jest cisza.
    Po chwili jeden z chłopców włącza muzykę, słychać nieśmiałe pierwsze głosy. Ktoś ścisza muzykę i pyta:
    - Tacy jesteśmy?!- w głosie jego słuchać zdziwienie ale i dumę.
    - Tacy jesteśmy!!! - odpowiadają wszyscy aktorzy.

    Opracowanie:
    Anna Góra
    G 51 Poznań

  • Wyświetleń: 3093


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.