AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Eulalia Panek
Edukacja regionalna, Scenariusze

"Zamki w naszej gminie" - scenariusz lekcji z wiedzy o regionie w klasie IV

- n +

Zamki w naszej gminie.

SCENARISZ LEKCJI Z WIEDZY O REGIONIE ZAMKI W NASZEJ GMINIE
Program autorski "Edukacja regionalna" przedmiotu wiedza o regionie dla klas IV - VI Szkoły Podstawowej w Grzegorzowicach, powiat raciborski
Kl. IV. - Wiedza o regionie

DZIAŁ: Współczesne ślady życia i działalności naszych przodków.

HASŁO PROGRAMOWE: Projekt wycieczki "Śladami zamków w naszej gminie" oraz wycieczka na trasie: Sławików, Modzurów, Jastrzębie, Czerwięcice, Rudnik, Łubowice.

CELE OGÓLNE:
1. Ukazanie położenia geograficznego naszej gminy.
2. Przedstawienie genezy nazw miejscowości oraz najważniejszych wydarzeń historycznych z dziejów miejscowości gminy Rudnik.
3. Ukazanie związków między ważnymi wydarzeniami w dziejach regionu, a osiągnięciami kultury europejskiej.

CELE OPERACYJNE: Po zakończonej lekcji uczeń potrafi:
- Nazwać krainę geograficzno - historyczną, w której mieszka (pojęcie Śląska).
- Pokazać na mapie powiat raciborski i swoja gminę Rudnik.
- Wymienić 14 wiosek gminy.
- Przedstawić najważniejsze wydarzenia historyczne związane z naszą gminą.
- Wymienić miejscowości gminy, gdzie znajdują się zamki: Sławików, Modzurów, Jastrzębie, Rudnik, Strzybnik, Czerwięcice, Łubowice.
- Ukazać wkład naszych miejscowości w historię regionu, kraju oraz Europy.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

- Mapa Śląska i Polski, atlas historyczny i geograficzny
- Dokumenty, albumy, lektury oraz informacje zebrania

MATERIAŁY NAUCZYCIELA:
- Biuletyn Informacyjny Gminy Rudnik
- Ziemia Raciborska - Informator
- Województwo Opolskie - Informator
- Volkmar Stein - Joseph von Eichendorff

METODY:
- Praca w grupach pod kierunkiem nauczyciela
- Wywiady z mieszkańcami, prezentacja
- Opowiadanie ucznia i nauczyciela
- Wycieczka historyczna
- Projekt

METODY KONTROLI:
- Wystawka: Zamki i pałace - podsumowanie projektu

PRZEBIEG LEKCJI:

TEMAT: Zamki w naszej gminie.

ZAANGAŻOWANIE:
- Dyskusja: trasa wycieczki.
- Podział klasy na zespoły:

I ZESPÓŁ:
- legendy, wywiady, informacje historyczne o naszej gminie
-
II ZESPÓŁ:
- szkice i fotografie zamków
-
III ZESPÓŁ:
- sprawozdanie pisemne z wycieczki

Każdy zespół otrzymał swoje zadanie w specjalnej teczce na materiały i notatki.

Wycieczkę zaplanowano na pięć godzin, w trakcie której zespoły przystąpiły do wykonania zadań
Etapy ekcji Przebieg lekcji Umiejętności kluczowe Uwagi
Badanie Trasa wycieczki:
Grzegorzowice, Sławików, Modzurów, Jastrzębie, Rudnik, Czerwięcice, Łubowice.
Zespoły w trakcie wycieczki wykonują swoje zadania:
Sporządzają notatki, fotografie, szkice.
Skuteczne komunikowanie się w różnych sytuacjach.
Efektywne współdziałanie w zespole. Rozwiązywanie problemów w sposób twórczy. Planowanie, organizowanie i ocenianie własnego uczenia.
Każdy uczeń ma możliwość wykazania własnej inicjatywy, podjęcia działania zmierzającego do wykonania zadania oraz zdobycia nowej wiedzy.

10 min
Lekcja wiedzy o regionie:
Podanie tematu:
Zamki w naszej gminie.
- Uczeń sprawozdawca grupy I prezentuje efekty pracy zespołu i uczniowie kolejno przedstawiają materiały o naszej gminie.
Skuteczne komunikowanie się w różnych sytuacjach. Każdy uczeń pracuje w grupie, ma możliwość wykazania własnej inicjatywy, podjęcia działania zmierzającego do wykonania zadania i zdobycia nowej wiedzy oraz doświadczenia.


10 min.




















10 min.
 -Nauczyciel wspólnie z uczniami ustala spis miejscowości gminy oraz czas ich powstania - notatka.
- Prezentacja wyników pracy grupy II:
- wyznaczony przez lidera grupy uczeń przypina na tablicy fotografie i szkice,
- uczeń referent opowiada o zamkach i pałacach naszej gminy
- Klasa wypisuje zamki i wiek, z którego pochdzą.
- Wyznaczeni przez lidera członkowie grupy III przedstawiają pisemne sprawozdanie z wycieczki.
Efektywne współdziałanie w zespole. Rozwiązywanie problemów w twórczy sposób. Planowanie, organizowanie i ocenianie własnego uczenia się.  
Refleksja i podsumowanie.
10 min.
Rekapitulacja pierwotna:
- wskazanie przez wybranego ucznia granic Śląska, powiatu i gminy,
- wymienienie miejscowości gminy oraz okolicznych zamków.
Wypowiedzi uczniów na temat pracy w grupie.
Ocena efektów pracy poszczególnych grup.
Zadanie: Przygotuj pracę na wystawkę: Zamki i pałace lub pisemne sprawozdanie z wycieczki.





Planowanie, organizowanie i ocenianie własnego uczenia się.






Ocena efektów pracy uczniów i jej przebiegu.
Autorefleksja:
Moje obserwacje jeszcze raz wykazały, jak duże możliwości dydaktyczne otwierają się podczas zajęć terenowych, nawet tych krótkich, w najbliższej okolicy. Wiedzy, doświadczeń i umiejętności zdobytych przez uczniów nie można osiągnąć poprzez przeprowadzenie lekcji w klasie. Już sama propozycja podjęcia przez uczniów realizacji powierzonych zadań uaktywnia i budzi zainteresowania.

Ciekawym doświadczeniem dla uczniów jest również proces gromadzenia i opracowywania zebranych informacji. Uczestniczący w pracy uczniowie wykształcają umiejętności aktywności i samodzielności. Zastosowane metody przynoszą dzieciom satysfakcję i zachęcają do pracy. Właśnie w czasie prezentacji narodził się pomysł wystawienia legendy o zatopionym mieście.

Propozycja przygotowania pracy plastycznej lub pisemnej (sprawozdania) została przyjęta z zainteresowaniem. Powstały interesujące prace, które zostały wyeksponowane na wystawie: "Zamki i pałace".

Ruiny zamku Eichendorffów w Łubowicach

Opracowanie: mgr Eulalia Panek

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2640


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.