Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Beata Sikora, Beata Jędrzejewska
Zajęcia pozaszkolne, Scenariusze

W zdrowym ciele zdrowy duch - scenariusz zajęć pozalekcyjnych

- n +

Scenariusz zajęć pozalekcyjnych "W zdrowym ciele zdrowy duch"

Celem zajęć jest propagowanie zachowań prozdrowotnych wśród młodzieży szkolnej poprzez udział w różnych formach pracy (konkurs, prelekcja, pokaz). Ze względu na zabawowy charakter, zajęcia mogą być przeprowadzone wśród uczniów starszych klas szkoły podstawowej oraz wśród gimnazjalistów. Czas trwania zajęć to około dwie godziny zegarowe.
Proponujemy wykorzystanie scenariusza np. w trakcie Drzwi Otwartych Szkoły bądź jako odrębne zadanie realizujące tematy ścieżki prozdrowotnej.

I. Konkurs wiedzy prozdrowotnej - czas trwania: 45 min.
Składa się z dwóch części:
1. teoretycznej, w której każda grupa przedstawicieli danej klasy odpowiada na 6 pytań (trzy otwarte i trzy zamknięte*)
2. praktycznej, na którą składają się:
- pomiar pojemności płuc przy pomocy spirometru u jednego z przedstawicieli każdej klasy (zwycięża klasa, której przedstawiciel wydmuchał więcej powietrza)
- umiejętność prawidłowego bandażowania (na czas)

II. Konkurs plastyczny - odbywa się równocześnie z częścią I.
Sztalugi ustawione są na końcu sali i stanowią tło dla uczniów biorących udział w konkursie wiedzy prozdrowotnej. Prace mają być plastyczną interpretacją hasła zajęć: "W zdrowym ciele zdrowy duch". Technika dowolna. Czas trwania: do 45 minut.

III. Parodia pierwszej pomocy (ok. 15 minut).
Celem parodii jest uświadomienie ogromnej wagi znajomości numerów telefonów alarmowych.
Scenka - bierze w niej udział 6 uczniów:
- zgrabna dziewczyna
- młody chłopak
- starszy pan
- przypadkowy przechodzień
- pracownik elektrowni
- pracownicy Pogotowia Ratunkowego.

Treść scenki:
Gdy młody chłopak przechodząc obok przystanku autobusowego spotyka zgrabną i śliczną dziewczynę, oglądając się za nią uderza z całej siły w znak przystanku autobusowego i osuwa się na ziemię. Dziewczyna obserwując zdarzenie "traci" głowę i nie potrafi wezwać pomocy. Starszy pan obecny na przystanku namawia ją by zadzwoniła na pogotowie, jednak pamięć go już zawodzi i podaje dziewczynie numer pogotowia elektrowni. Pracownik elektrowni złości się, że jest niepotrzebnie wezwany i nie wzruszywszy się zdarzeniem odjeżdża. Wreszcie przypadkowy przechodzień alarmuje Pogotowie Ratunkowe. Przyjeżdża karetka, sanitariusze "muszą" najpierw zagrać w marynarzyka aby ustalić, kto będzie niósł nosze, po czym wrzucają bezwładne ciało młodzieńca na nosze i znowu grają w marynarzyka o to, kto pojedzie z przodu, a kto wewnątrz ambulansu.

IV. Prelekcja na temat pierwszej pomocy oraz pokaz metod udzielania pomocy przedmedycznej w wykonaniu zaproszonego gościa - pracownika Pogotowia Ratunkowego (ok. 45 minut) Do pokazu włączeni zostają ochotnicy spośród uczniów.

Jednocześnie przez cały czas trwania zajęć, w korytarzu szkolnym przeprowadzane są:
- pomiar ciśnienie tętniczego wykonywany przez pielęgniarkę szkolną i kilku przyuczonych uczniów
- pomiar pojemności płuc przy użyciu spirometru.

  • Przykłady pytań:
    1. Co oznacza skrót PCK?
    2. Co oznacza skrót BHP?
    3. Podaj numer telefonu Pogotowia Ratunkowego
    4. Jak udziela się pierwszej pomocy w przypadku omdlenia?
    5. Jak udziela się pierwszej pomocy w przypadku oparzenia?
    6. Jak postępować przy krwotoku z nosa?
    7. Brak którego pierwiastka powoduje osteoporozę?
    8. Według tzw. "Piramidy Żywności" najwięcej powinno się spożywać:
    a) mięsa i ryb
    b) pieczywa i przetworów zbożowych
    c) warzyw

    9. Choroba o nazwie takiej jak rzeka to:
    a) Wisła
    b) Odra
    c) Warta

    10. Choroba o nazwie takiej jak zwierzę to:
    a) struś
    b) małpa
    c) świnka

    11. Jaki pierwiastek wdychany jest nad morzem?
    a) jod
    b) żelazo
    c) miedź

    12. Jak nazywają się przednie zęby tzw. jedynki?
    a) kły
    b) siekacze
    c) mleczaki

    13. Kiedy i gdzie wynaleziono szczoteczkę do zębów?
    a) w Japonii w 1399r.
    b) we Francji w 1678r.
    c) w Chinach w 1498r.(prawidłowa odpowiedź)

    Opracowanie:
    Beata Sikora

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7025
     
       Komentarze
    Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

    Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 1



    Ilość głosów: 1
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014