Katalog

Joanna Labus-Kolano
Geografia, Scenariusze

Podróż przez Japonię

- n +

Podróż przez Japonię

Scenariusz lekcji geografii w klasie II


CEL OGÓLNY: poznanie środowiska naturalnego, gospodarczego i kulturowego Japonii

CELE OPERACYJNE:
a) UCZEŃ ZNA:
  • położenie geograficzne Japonii,
  • zależność między klimatem a warunkami środowiska przyrodniczego,
  • pamięta główne cechy gospodarki kraju;

    b) UCZEŃ POTRAFI:

  • określić wpływ położenia geograficznego na warunki środowiska przyrodniczego,
  • wyjaśnić przyczyny występowania trzęsień ziemi, wybuchów wulkanów i tsunów,
  • rozpoznać kulturę i sztukę japońską;

    c) UCZEŃ DOSKONALI UMIEJĘTNOŚCI:
  • posługiwania się źródłami geograficznymi,
  • wyrażania własnych myśli,
  • formułowania pytań i wniosków;

    METODY:
    Metoda problemowa; aktywizująca; drama z elementami metody eksponującej (waloryzacyjnej) - pokaz

    FORMY PRACY:
    Grupowa, zbiorowa, indywidualna

    ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
    Mapa fizyczna Azji, magnetofon, nagrania-hymn, muzyka ludowa, flaga, rekwizyty: strój japoński, kimono, miecze samurajskie, porcelana, laka, bonsai, ikebana, origami, herbata, oryginalne pismo japońskie, widokówki, pałeczki bambusowe, fotografie, wachlarz, książki: "Przewodnik po Japonii", "Bonsai", "Origami", różne materiały geograficzne; atlasy, słownik geograficzny, pomoce do pracy w grupie.

    ORGANIZACJA PROCESU LEKCYJNEGO:

    I. Faza wprowadzająca
    1. Sprawy organizacyjno-porządkowe:
    a) podział uczniów na 4 grupy (redaktorzy czasopism geograficznych: Przegląd Geograficzny, Świat Wiedzy, Poznaj Świat, National Geographic);
    b) nawiązanie do tematu nowej lekcji - przygotowanie konferencji prasowej przez 3- osobowy zespół "redaktorów Telewizji Polskiej" o Japonii.

    II. Faza realizacyjna
    1. Krótka prezentacja Japonii przez zespół redaktorów Telewizji Polskiej ze zwróceniem uwagi na najważniejsze zagadnienia tego kraju:
  • położenie geograficzne,
  • ukształtowanie powierzchni,
  • zjawiska sejsmiczne,
  • warunki klimatyczne,
  • baza surowcowa,
  • przemysł,
  • rolnictwo,
  • komunikacja,
  • kultura i sztuka japońska.

    2. Każda z grup redaktorów czasopism geograficznych przygotowuje pytania i zadaje je prowadzącym sporządzając w tym samym czasie własną notatkę.

    3. Zespoły poszczególnych czasopism przygotowują wspólną notatkę do swojego czasopisma, która ma przybliżyć i zainteresować przeciętnego czytelnika odległym i egzotycznym krajem, jakim jest Japonia.

    4. Przedstawiciele poszczególnych czasopism odczytują swoje notatki.

    III. Faza podsumowująca

    1. Dyskusja na temat zaprezentowanych notatek - najciekawsza staje się notatką w zeszycie uczniów.

    2. Podsumowanie wrażeń i wiadomości z konferencji prasowej o egzotycznym i ciekawym kraju, jakim jest Japonia.

    3. Ocena aktywności uczniów.

    4. Odkrycie prawdziwego smaku Japonii poprzez degustację herbaty i ciasteczek ryżowych.

    5. Zadanie pracy domowej: "Gdzie w Polsce możemy odnaleźć elementy kultury i sztuki japońskiej?"

    Literatura:
    1. Czasopismo "Kwartalnik Geograficzny"
    2. Czasopismo "Geografia w szkole"
    3. Miesięcznik "National Geographic"
    4. A. Dylikowa: "Dydaktyka geografii w szkole podstawowej", WSiP, Warszawa 1990
    5. J. Barbag: "Geografia gospodarki świata", WSiP, Warszawa 1988
    6. Internet:
    www.eduseek.pl
    www.gimnazjum.pl
    www.szkola.net.pl
    www.japonia.pl
    www.onet.pl
    www.wp.pl

    Opracowanie:
    Joanna Labus - Kolano

  • Wyświetleń: 3541


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.