Katalog

Danuta Truszkowska
Matematyka, Scenariusze

Jak radzimy sobie z ułamkami - scenariusz lekcji matematyki w kl. IV

- n +

Scenariusz lekcji matematyki w kl. IV - Jak radzimy sobie z ułamkami - powtórzenie.

Program: "Matematyka z plusem"- GWO nr DKW 4014-138/99
Treści programowe: Liczby wymierne. Działania na ułamkach zwykłych.

Cele ogólne lekcji:
- Utrwalenie wiadomości o ułamkach zwykłych
- Kształcenie umiejętności kluczowych: komunikowania się, organizowania sposobu rozwiązań, rozwiązywania problemów w twórczy sposób, oceniania własnego sposobu uczenia się

Cele operacyjne lekcji:
W zakresie wiadomości:
UCZEŃ:
- Zna podstawowe pojęcia dotyczące ułamków zwykłych
- Zna angielską nazwę ułamków (fraction)

W zakresie umiejętności uczeń potrafi:
- Przedstawić ułamek zwykły we postaci ilorazu
- Skracać i rozszerzać ułamki
- Rozróżniać ułamki właściwe i niewłaściwe
- Dodawać i odejmować ułamki o jednakowych mianownikach
- Czytać ze zrozumieniem tekst matematyczny
- Opisywać części pewnej całości za pomocą ułamków
- Przedstawiać graficznie problem matematyczny

W zakresie postaw:
UCZEŃ:
- Kształtuje samodzielne myślenie
- Stosuje wiadomości matematyczne w rozwiązywaniu problemów problemów z życia
- Umie współpracować w grupie
- Rozstrzyga sporne sytuacje

Forma pracy: indywidualna i grupowa
Metody i techniki pracy:
ćwiczeniowa
problemowa (poszukująca)
burza mózgów
dyskusja

Środki dydaktyczne: karty pracy, duże arkusze papieru, mazaki, tekst "Królewski testament", pytania do tekstu, kolorowe karteczki do samooceny.

Ścieżki edukacyjne: czytelnicza i medialna- korzystanie z podanego tekstu, wybór informacji i ich porządkowanie.


Przebieg lekcji:
I FAZA WSTĘPNA
1. Sprawy organizacyjne
- podział klasy na 4 grupy 5-osobowe, wybór liderów
- rozdanie kart pracy
2.Wprowadzenie do tematu:
- rozwiązanie pierwszego zadania na karcie pracy (indywidualnie)
- podanie przykładów ilustrujących utworzone pojęcia (każda grupa podaje jeden przykład)
- odczytanie hasła: FRACTION (nauczyciel informuje: Tak po angielsku nazywa się ułamek. Na dzisiejszej lekcji powtórzymy zdobyte dotychczas wiadomości).
- zapisanie tematu lekcji

II FAZA REALIZACYJNA
1. Burza mózgów
N-l: Co już umiemy robić z ułamkami?
(Skracać, rozszerzać, wyłączać całości, porównywać, rozróżniać ułamki właściwe i niewłaściwe, dodawać i odejmować ułamki oraz zapisywać je w postaci ilorazu)
2. Rozwiązywanie zadań nr 2,3,4,5 na kartach pracy (indywidualnie), prezentacja wyników (każda grupa przedstawia rozwiązanie jednego zadania- na tablicy, wykonuje uczeń wskazany przez lidera)
3. N-l: Mamy problem, którym zająć się musi cała grupa.
Tata Bartka jest historykiem i często wymyśla zabawne opowieści o dawnych czasach. Ostatnio pokazał Bartkowi kartkę papieru (zał. nr 2)
- czytanie tekstu: "Królewski testament"
- projektowanie na dużych arkuszach rysunków przedstawiających podział królewskiego majątku, wykonanie obliczeń (podczas wykonywania ćwiczenia n-l kontroluje przebieg pracy, udziela wskazówek)
- prezentacja: zawieszenie plakatów, omówienie sposobu wykonania prac, porównanie rezultatów, wyróżnienie najciekawszych prac.
- dyskusja: Jak można było uniknąć sporu w królewskiej rodzinie?

III FAZA PODSUMOWUJĄCA
1.Samoocena uczniów (ucz. przyznają sobie punkty od 1 do 5- pisząc na karteczkach).
2. Podsumowanie pracy na lekcji i atmosfery w grupie- przez liderów i nauczyciela
3. zebranie z każdej grupy po 2 karty do oceny.

Wykorzystano zadania z podręcznika "Matematyka 2001"

Opracowanie: Danuta Truszkowska

Wyświetleń: 4826


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.