AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Eulalia Panek
Edukacja regionalna, Scenariusze

"Poezja Eichendorffa" - scenariusz lekcji z wiedzy o regionie w klasie IV

- n +

Poezja Eichendorffa

SCENARIUSZ LEKCJI Z WIEDZY O REGIONIE:
"Edukacja regionalna" - program autorski przedmiotu wiedza o regionie dla klas IV - VI Szkoły Podstawowej w Grzegorzowicach (powiat raciborski)
KL. IV. Wiedza o regionie

CELE OGÓLNE:
1. Przypomnienie ważnych faktów z biografii poety
2. Zapoznanie uczniów z twórczością poety

CELE OPERACYJNE:
Po zakończonej lekcji uczeń potrafi:
- opowiedzieć o życiu poety:

Joseph von Eichendorff, niemiecki poeta romantyczny urodził się 10 marca 1788 w Łubowicach. Dziecięce lata spędził wśród miejscowej ludności, do której zawsze żywił szczerą sympatię. W latach 1801 studiował we Wrocławiu, Halle, Heidelbergu i Wiedniu. W latach 1815 - 1844 pracował jako pruski urzędnik w Berlinie, Wrocławiu, Gdańsku i Królewcu. W roku 1857 zmarł i został pochowany w Nysie. Ważniejsze utwory: "Z życia nicponia", "Poezje".
- podać tematykę wierszy Eichendorffa: "Wesoły wędrownik", "Rodzinne strony", "Na śmierć synka", "Tęsknota za stroną ojczystą".
-
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- mapa Europy
- dokumenty, albumy, pozycje wydawnicze przygotowane przez uczniów
- fotografie, notatki z wycieczek

MATERIAŁY NAUCZYCIELA:
"Biuletyn Informacyjny Gminy Rudnik"
"Ziemia Raciborska" - Informator
Joseph von Eichendorff - "Wiersze"
Volkmar Stein - "Joseph von Eichendorff"
Joseph von Eichendorff - "O doliny szerokie, o góry"
Marcin Worbs - "Religijny portret Josepha von Eichendorffa
METODY:
- pogadanka, opowiadanie ucznia i nauczyciela
- recytacja wybranych utworów
- praca w grupach pod kierunkiem nauczyciela
TEMAT LEKCJI
POEZJA EICHENDORFFA
ETAPY LEKCJI PRZEBIEG LEKCJI UMIEJĘTNOŚCI KLUCZOWE UWAGI
- Zaangażowanie
(10 min)
-Wprowadzenie do tematu:
- śladami Eichendorffa,
(Łubowice, Nysa)
- życie i twórczość poety
- Wyjaśnienie
celów lekcji - poezja Eichendorffa i jej tematyka
- Propozycja analizy utworów: "Wesoły wędrownik", "Rodzinne strony", "Na
śmierć synka", "Tęsknota za stroną ojczystą". Podział na grupy.
Wybór liderów.
Skuteczne komunikowanie się w różnych sytuacjach.


Planowanie i organizowanie uczenia się.
Umieszczanie zebranych wiadomości na mapie myśli.
Zapis do zeszytów tematu lekcji oraz tytułów utworów.
Badanie
(15 min.)




Prezentacja - (15min.)









Refleksja
(5 min.)
- Uczniowie przystępują do realizacji zadań.
- Poszukiwanie obrazów jakie ukazał poeta w swoich wierszach.
- Analiza utworów według instrukcji
- Przygotowanie ilustracji do utworów.
- Sprawozdawcy prezentują efekty pracy grupy.
- Przedstawiają arkusz pracy.
- Umieszczają na mapie myśli ilustracje.
- Podsumowanie: Wniosek: O czym jest poezja Eichendorffa?
- Lider każdej grupy ocenia jak grupie pracowało się razem, czy udało się osiągnąć cel? Czy wszyscy byli aktywni?
- Uczniowie indywidualnie pisemnie wypowiadają się na temat lekcji.
- Organizowanie pracy w grupie.
- Komunikowanie się
uczeń - uczeń, uczeń - nauczyciel.
- Rozwiązywanie problemów w sposób twórczy i samodzielny.




- Efektywne współ- działanie w zespole.
- Komunikowanie się: uczeń - nauczyciel.
- Twórcze rozwiązy- wanie problemów.






- Komunikowanie się.
- Ocena własnego uczenia się.
 -Uczniowie uważnie czytają polecenia nauczyciela.
- Rozwiązują wspólnie zada- nia.
- Wypełniają kar-
ty pracy.



- Uczniowie rozmieszczają swoje prace na mapie myśli.
- Pomoc nauczyciela.



- Zapis wniosku do zeszytu.

- Uczniowie otrzymują karty oceny lekcji do wypełnienia.
- Nauczyciel krótko ocenia przebieg pracy w grupach i jej efekty.

ANALIZA WIERSZY - INSTRUKCJA DO PRACY W GRUPACH

Grupa I.
"WESOŁY WĘDROWNIK"
Na kogo Bóg łaskawie spojrzy,
Ten dąży w dal, w szeroki świat,
Ten cuda światów skryte dojrzy,
Gór, lasów, rzek i łanów kwiat.

Leniwcy co się w domu pierzą,
Nie ujrzą słońca złotych zórz,
W zaduchu chałup nędznie leżą,
Nie znają śpiewu, wina, róż.

Strumyki z gór wesoło skaczą,
Skowronki z śpiewem lecą wzwyż,
Precz troski, co żałobnie kroczą -
Chcę śpiewać - smutki precz, a kysz!

Jedyny Bóg niech nami rządzi,
Co stworzył ten uroczy świat,
On sprawiedliwie mnie osądzi,
Nie wzbroni mi swych łask - bom chwat!

Pytania do uczniów:
1. Kto wędruje w świat, kto otrzymuje taką szansę, od kogo?
2. Jakie obrazy może zobaczyć ktoś, kto wyprawia się w podróż?
3. Jakim nastrojem cieszy się podróżnik, turysta?
4. Czy warto zwiedzać świat?
5. Kto stworzył świat?

Grupa II.
"RODZINNE STRONY"
Mojemu bratu

Pamiętasz zamek ów na wzgórzu ciszy?
Róg mrocznie kusi - czyżby nas wołał już?
Nad otchłań sarna spieszy.
Szumi kusząco las gdzieś z przepastnych snów.
Och ciszo, nie budź, bo jest mi dziwnie znów
Jakby gdzieś w dole ból się biesił.

Pamiętasz ogród ów? Wraz z wiosny tchnieniem
Chodzi tam dziewczę i chłodnym śladem dróg
Przenika przez samotność;
Lot strumienia budzi z czarownym śpiewem
Traw, kwiatów i drzew, co wabią wspomnień tłum,
Który jest dawnych czasów radością.

O szumcie zdroje wraz z koronami drzew!
Choćbyś w szaleństwie dnia szukał przetrwania -
Nie zaznasz spokoju, jak w śnie.
Wszędzie cię sięgnie tajemne śpiewanie,
Zaklętych kręgów wytrwałe zmaganie -
Nie ma ucieczki dla ciebie ni mnie.

Pytania dla uczniów:
1. Komu poeta dedykuje utwór?
2. Jakie obrazy z rodzinnych stron przypomina autor?
3. Czy możemy te obrazy jeszcze zobaczyć?
4. Jakie uczucia żywi Eichendorff do kraju lat dziecinnych?

Grupa III.
"NA ŚMIERĆ SYNKA"

Biją zegary z dala
w głębokie nocy dno,
lampa się w mroku spala
nad posłaną pościółką twą.

Tylko błądzi w żałobnym lamencie
dookoła domu wiatr,
my - samotnością objęci -
słuchamy jego skarg.

I jest nam, jakbyś cichutko
zapukać chciał właśnie dziś,
jak ktoś, kto się zbłąkał na krótko
i - znużony - trafił do drzwi.

O, nieszczęśni, nieszczęśni głupcy,
to myśmy w męce nad siły
zgubili się tutaj w pustce,
gdy ty dawno do domu trafiłeś.

Pytania dla uczniów:
1. O jakim wydarzeniu opowiada poeta?
2. Jakie obrazy towarzyszą opłakującym śmierć dziecka?
3. Które uczucia opisuje autor w wierszu?
4. Czy zakończenie utworu jest smutne, czy może daje nadzieję?

Grupa IV.
"TĘSKNOTA ZA STRONĄ OJCZYSTĄ"
Mojemu bratu

Ty wiesz, że w tamtych drzewach
Drzemie czarowny krąg;
Nocą, jak w sennych echach,
Park w śpiewny uderza ton.

Nocą przez potok ciszy
Bieży do mnie ten głos,
Wołam cię z serca niszy:
Bracie, do mnie się zgłoś.

Obcością wszyscy rażą,
Odrętwia mnie cudza toń.
Ruszajmy zgodnie razem,
Z ufnością podaj dłoń.

Wspólnym pójdźmy tropem
Aż ze znużenia bark
Schylimy nad ojca grobem -
Tam starej pieśni czar.

Pytania dla uczniów:
1. Komu poeta dedykuje utwór?
2. Jakie obrazy ze stron ojczystych utkwiły w pamięci autora?
3. Jakimi uczuciami poeta darzy Łubowice?
4. Które miejsce Eichendorff wybiera na miejsce spotkania z bratem?

Opracowanie: mgr Eulalia Panek

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2688


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.