Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Ewa Budkiewicz
Matematyka, Artykuły

Nauczanie matematyki w nauczaniu zintegrowanym

- n +

Nauczanie matematyki w nauczaniu zintegrowanym

Nauczanie matematyki jest bardzo ważnym zadaniem na każdym etapie kształcenia. Z tego też powodu bardzo istotne jest, aby rozpoczynać kształcenie w ramach tego przedmiotu zgodnie z założeniami reformy oświaty.

Cele nauczania matematyki w nauczaniu początkowym wynikają z jednej strony z celów ogólnych kształcenia i wychowania w klasach I - III, a z drugiej strony z celów matematyki jako nauki oraz z potrzeb stawianych przez życie.

Celem nauczania matematyki jest więc nie tylko przekazanie pewnych treści merytorycznych zawartych w programie nauczania, ale także - a może przede wszystkim - formowanie pożądanej postawy intelektualnej ucznia - pobudzenie go do aktywności umysłowej i chęci samodzielnego pokonywania trudności, rozwijanie umiejętności logicznego i konstruktywnego myślenia oraz abstrahowania i matematycznego analizowania zjawisk.

Poprzez właściwe nauczanie matematyki należy każdego ucznia przygotować do dalszego życia w taki sposób, aby potrafił się on znaleźć w każdej sytuacji.

Jednym z elementów rozwijających logiczne myślenie uczniów jest rozwiązywanie zadań tekstowych.

Z zadaniami tego typu stykają się uczniowie już od najmłodszych lat, a więc od pierwszej klasy. Początkowo nie rozumieją oni jeszcze struktury zadań, a więc należy rozpocząć pracę od jej wyjaśnienia. Dzieci muszą uświadomić sobie, że każde zadanie składa się z określonych warunków, tj. z konkretnej sytuacji życiowej oraz z warunków matematycznych, wyrażonych w zadaniu wielkościami danymi i poszukiwanymi. Jednak znajomość tych elementów nie jest jeszcze jednoznaczna ze znajomością struktury zadania. Do tego konieczne jest jeszcze dostrzeganie wzajemnych stosunków i powiązań między nimi.

Pojęcie struktury zadania tekstowego kształtuje się stopniowo w umysłach uczniów na drodze ich własnego doświadczenia poznawczego pod kierunkiem nauczyciela.

Aby doprowadzić do właściwego zrozumienia struktury zadań tekstowych przez uczniów nauczyciel powinien stosować rożnego typu ćwiczenia, jak chociażby:
- dobieranie przez uczniów obrazków do treści zadań wypowiedzianych przez nauczyciela,
- układanie treści zadania do podanego obrazka,
- dobieranie właściwych pytań do podanej treści zadania,
- formułowanie pytań do przedstawionej treści,
- układanie treści zadania z rozsypanki wyrazowej.

Tego typu ćwiczenia stosujemy na samym wstępie pracy nad zadaniami tekstowymi. Jednak nie wyczerpują one wszystkich elementów niezbędnych do poznania struktury zadań tekstowych, gdyż zbyt słabo określają zależności zachodzące między poszczególnymi elementami zadania. Do uprzytomnienia sobie wszystkich tych zależności uczniowie dojdą wtedy, gdy poznają już - oprócz dodawania i odejmowania - także mnożenie i dzielenie oraz pojęcia związane z tymi działaniami.

Ogromną rolę w kształtowaniu u dzieci pojęcia struktury zadania tekstowego spełniają ćwiczenia dotyczące przekształcania zadań.

Ukazują one dzieciom współzależności warunków matematycznych zadania i odpowiadającej im formuły. Ważne jest, aby dzieci odczytały formułę zgodnie z treścią zadania, wskazując jednocześnie odpowiednie znaki i cyfry. W ten sposób uczą się one rozumienia symboli matematycznych.

Bardzo ważną rolę w wyjaśnieniu struktury zadań tekstowych odgrywają także:
- zadania z brakującymi danymi,
- zadania z nadmiarem danych,
- zadania sprzeczne.

Sprawdzeniem, czy dzieci rozumieją strukturę zadań tekstowych jest układanie treści takich zadań.

Ta forma pracy rozwija u dzieci wyobraźnię matematyczną oraz umiejętność logicznego myślenia.

Uświadamia uczniom, że przy układaniu zadań tekstowych należy zwracać uwagę na konieczną zgodność treści, danych oraz pytania, a także wyeksponowanie związków zachodzących pomiędzy elementami struktury zadania.

Kształcenie matematyczne uczniów w trakcie pierwszego etapu edukacyjnego jest sprawą ogromnie ważną, gdyż ma decydujący wpływ na dalszą naukę dzieci w tym zakresie.

Uczniowie, którzy w trakcie nauczania zintegrowanego poznali prawidłowe zasady pracy matematycznej, w przyszłej swojej karierze nie powinni mieć problemów ani z matematyką, ani z twórczym rozwiązywaniem problemów, z jakimi spotkają się w życiu.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, iż każdy nauczyciel matematyki ma przed sobą bardzo ważne zadanie.

Opracowanie: mgr Ewa Budkiewicz

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3391
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014