AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Grażyna Olesińska
Różne, Scenariusze

Trudno być człowiekiem?

- n +

Trudno być człowiekiem?

Czas: 90 min.

Klasa: VI szkoły podstawowej

Cele operacyjne:
- uczeń czyta ze zrozumieniem tekst literacki, artykuł prasowy, tekst zadań
- słucha uważnie czytanego tekstu
- wyszukuje informacje ze słowników
- prezentuje swoje stanowisko i argumentuje
- rozumie pojęcie wieloznaczności wyrazów
- zapisuje wnioski
- stosuje równoważniki zdań w notatce

Metody i formy pracy:
- praca w grupach
- dyskusja
- metoda "walizeczka i kosz"

Środki dydaktyczne:
- podręcznik A. Kłakówny: "To lubię"; (E. Saligari: "To przecież bestie nie ludzie", notatka prasowa: "Tysiące przeciwko przemocy")
- D. Defoe: "Robinson Kruzoe"
- słownik języka polskiego
- plansze symbolizujące kosz i walizeczkę
- kartki samoprzylepne
- wycinki prasowe

Przebieg:

Lekcja 1
1) Nauczyciel określa cel zajęć, po czym zapisuje temat na tablicy.
2) Sprawdza znajomość i stopień zrozumienia tekstu przeczytanego w domu (E. Salgari: "To przecież bestie nie ludzie"- podr. s. 30) i przeprowadza ćwiczenie językowe - tworzenie synonimów i wyrazów pokrewnych od słowa - bestia i bestialstwo).
(cz. wstępna - 10 min.)
3) Prowadzący przypomina zasady pracy w zespole. Dzieli uczniów na pięć grup, Każda grupa wybiera lidera, sprawozdawcę i sekretarza.
4) Zespoły otrzymują zadania i potrzebne materiały. Polecenia są zróżnicowane,
ale o jednakowym stopniu trudności i utrwalają umiejętność robienia notatki
w formie równoważników zdań (zadanie to otrzymują grupy I - IV).

Grupa I i II

Wyszukaj w tekście fragmenty opisujące wygląd napastników. Ułóż notatkę w postaci
równoważników zdań. Zapisz ją w punktach.

Powodzenia!
czas pracy: 15 min.

Grupa III i IV

Wyszukaj w tekście fragmenty mówiące, jak zachowywali się napastnicy. Ułóż notatkę w postaci
równoważników zdań. Zapisz ją w punktach.

Powodzenia!
czas pracy: 15 min.

Grupa V

Spośród słowników wybierz ten, w którym znajdziesz wyjaśnienia słów: kanibal,
kanibalizm. Co znaczą te wyrazy?
Znajdź przyczynę takiego postępowania bohaterów w tekście E.Salgariego.
Napisz o tym w 2-3 zdaniach.

Powodzenia!
czas pracy: 15 min.

Uwaga!

Zadanie o wyższym stopniu trudności, w razie konieczności wskazana pomoc
nauczyciela.

5) Prezentacja wykonanych zadań: (10 min.)
6) Komentarz nauczyciela dotyczy poprawności napisania notatki w postaci
równoważników zdań i zdań (3 min.).
7) Dyskusja - próba odpowiedzi na pytanie: Cywilizacja stawia barierę bestialstwu, czy
chroni przed nim?
Uczniowie formułują wniosek: Przyczyną ludożerstwa przedstawionego we fragmencie tekstu
E.Salgariego jest brak cywilizacji (wyjaśnienie pojęcia).

Lekcja 2


1) Uczniowie zapoznają się z tekstem krótkiej notatki prasowej ("Tysiące przeciwko przemocy" - podr. s. 32). (5 min.)
2) Nauczyciel inicjuje dyskusję, w której uczniowie szukają odpowiedzi na pytania:
Jak rodzi się przemoc? W czym się wyraża? Kto używa przemocy?
Jakie są jej przyczyny? Dlaczego dotyka ona narody cywilizowane? Gdzie należy upatrywać zachęty, przyzwolenia do tego co się dzieje?
Sformułowanie i zapis wniosku. (Media występują przeciwko przemocy, ale z drugiej strony w sposób niezamierzony ją propagują) (10 min.)
3) Praca w zespołach - metoda "walizeczka i koszyk".

Zadanie dla grup:
Jakie odczucia mogą towarzyszyć młodemu człowiekowi, kiedy ogląda filmy sensacyjne i uprawia gry komputerowe? Nazwij te uczucia i zapisz je na karkach (np. złość, litość, współczucie, gniew, oburzenie, strach, zemsta, zadowolenie, spokój, przerażenie).
(10 min.)
4) Prezentacja zadania
(5 min.)

Sprawozdawcy zawieszają kartki z nazwami uczuć na arkuszu symbolizującym walizkę (pozytywne uczucia) i kosz (negatywne uczucia).

5) Dyskusja - nauczyciel steruje rozmową, prowadząc uczniów do sformułowania wniosku:
(10 min.)
Człowieczeństwa to wielkie wyzwanie i wysiłek również dla dzieci i młodzieży. Media mogą wpłynąć na postawę człowieka, szczególnie młodego. Każdy musi dokonywać wyboru między dobrem a złem. Nie zawsze jednak właściwie je rozpoznaje.

Zadanie domowe

1) Wyraź swoje stanowisko przeciw nagromadzeniu filmów sensacyjnych w programie telewizyjnym (5-8 zdań). Lub
2) Jesteś prezydentem państwa. Co zrobisz, aby w Twoim kraju nie było przemocy?
(opowiadanie)

Opracowanie: Grażyna Olesińska
Szkoła Podstawowa nr 34 w Poznaniu

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1274


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.